Senaste nytt

Den stora tråden om SAS Irland

SK989

Medlem
Flög med SAS Ireland i helgen. Pursern var brittisk (lät i vart fall så) medan övriga i besättningen pratade engelska med typisk öststatsbrytning, såsom när ens modersmål är ett slaviskt språk. Kan inte säga att det var dålig service på något sätt men det var ingen positiv känsla att vare sig utrop är på något skandinaviskt språk eller att någon i besättningen talar något skandinaviskt språk. Jag har nog inte tänkt på det tidigare men nu när man flyger med SAS utan någon skandinavisk personal överhuvudtaget märkte jag att det tydligen var något som jag uppskattat omedvetet.
 

Agö

Medlem
Nu har jag premiärflugit med SAS Ireland. Som många andra redan konstaterat är det full fart på dessa personer, 60-65 minuter med servering i Plus på en och en halv timme till Köpenhamn från London ikväll. Gardinen aldrig stängd. Östeuropéer och en purser som verkade vara sydeuropé, brittisk kapten och styrman. I övrigt inget särskilt att anmärka, de har satt ett fult klistermärke med SAS Ireland vid dörren till planet, och crew har av naturliga skäl en aning svårt för skandinaviska ortsnamn. Som @SK989 nämnde tror jag att det skulle vara bra med åtminstone en personal som talar ett skandinaviskt språk.
 

dino_81

Medlem
Även jag har haft premiär ikväll med SAS Ireland, ombord på tre veckor gamla EI-SIE.

Av för mig oklar anledning hade flygplanet stått på Heathrow hela dagen vilket ledde till ytterligare en premiär för mig på aktuell flygplats - nämligen gate A1 vilket innebär buss till flygplanet.

Som.
Var.
Iskallt!

Och därmed behövde en ordentlig överspolning med avvisningsvätska. Samtligt som temperaturen i kabinen sakta med säkert blev olidligt varm. Att man aldrig ska vara nöjd...?

Summerat som även föregående skribenter nämnt var egentligen enda skillnaden tillägget ”Ireland” vid främre vänstra dörren och på safety card. Och så klart brittiskt flight deck (standard?) och ombordpersonal som hade tydlig östeuropeisk brytning (också det standard). Och inte ett ord yppades på svenska/norska/danska.

Och just det, jag fick känslan att samtlig ombordpersonal förutom purser var väldigt oerfarna. Det viftades hej vilt och så pass osynkroniserat under säkerhetsgenomgången att sekvensen kunde varit tagen ur en Monty Python-sketch.
 
Även jag har haft premiär ikväll med SAS Ireland, ombord på tre veckor gamla EI-SIE.

Av för mig oklar anledning hade flygplanet stått på Heathrow hela dagen vilket ledde till ytterligare en premiär för mig på aktuell flygplats - nämligen gate A1 vilket innebär buss till flygplanet.

Som.
Var.
Iskallt!

Och därmed behövde en ordentlig överspolning med avvisningsvätska. Samtligt som temperaturen i kabinen sakta med säkert blev olidligt varm. Att man aldrig ska vara nöjd...?

Summerat som även föregående skribenter nämnt var egentligen enda skillnaden tillägget ”Ireland” vid främre vänstra dörren och på safety card. Och så klart brittiskt flight deck (standard?) och ombordpersonal som hade tydlig östeuropeisk brytning (också det standard). Och inte ett ord yppades på svenska/norska/danska.

Och just det, jag fick känslan att samtlig ombordpersonal förutom purser var väldigt oerfarna. Det viftades hej vilt och så pass osynkroniserat under säkerhetsgenomgången att sekvensen kunde varit tagen ur en Monty Python-sketch.

Inte som hipp-hipp sketcherna med kaparna då? Hittar tyvärr inte på youtube nu...

För övrigt låter temperaturen klassiskt england. Värmen av större delen av dagen (sätt på tofflorna, och det är ju ändå heltäckningsmatta) och sen slänger man på den på fullt ös i två timmar så man måste öppna fönster. Sen av igen hela natten så man vaknar mitt i natten och skakar av kyla...
 

mha321

Medlem
Sas Irland från London till Stockholm förra veckan. Spansk cabin crew, så vitt jag kunde bedöma, brittiskt flight deck. 8-10 personer uppgraderade från go till plus säkert pga att flyget innan var inställt i snön gjorde att cabin crew hade fullt upp med att informera de som blivit uppgraderade att de inte hade mat nog och att de därför bara fick stolen och inte servicen från plus. Två passagerare som blev arga och argumenterade länge att eftersom de satt i plus skulle de ha mat gjorde att servicen gick lite långsamt. Men det kan knappast sas IE skyllas för.

Idag Stockholm till London. Brittisk cabin crew där fram, en brittisk och en Sydeuropa där bak. Brittiskt flight deck.

13 rader plus och totalt 3 tomma mittsäten blir verkligen ingen premium upplevelse....
 

jsn

Medlem
När jag har sett Lufthansa göra (vad jag uppfattat som) OpUps inom Europa så sätts de OpUpade längst bak. Dessa får sedan vanlig macka från Economy, inte bricka med mat.
 

mha321

Medlem
Låter ju absurt! Om mer än 6 pesoner behöver op-upas varför flyttar man inte bara skylten en rad (och re-seatar övriga passagerare). Och vilken skillnad är det på stolen i Plus jämfört med minus om man inte får servicen?? Hur höll de reda på vilka som skulle ha service och inte?

Ja det kan man fråga sig... Kanske för att de som tidigare bokat plats fick ha kvar sina och ganska långa uppgraderade hamnade i mitten säten? Annars hade nog åtminstone ett par personer med betald plus biljett hamnat i mitten.

[QUOTE="mha321, post: 697518, member:
13 rader plus och totalt 3 tomma mittsäten blir verkligen ingen premium upplevelse....[/QUOTE]

Tar tillbaka den delen. Visade sig vara en effekt av att mitt diamond kort inte låg inne rätt i bokningen tror jag. Väl på flyget så var nästan alla mitten säten I plus tomma. Men vid val av plats vid incheck såg de upptagna ut pga seatblock.
 

mischadee

Medlem
Bästa med SAS Ireland. De har stenkoll på Diamondstatus. Har flugit med dem tre gånger nu och aldrig behövt gräva fram mobilen för att visa status.
 
Toppen