Senaste nytt

Trygghansa ger noll ersättning för resa bokad med poäng?

Vic

Medlem
Visste inte om detta men samma för If....

"Resa eller del av resa som betalats på annat sätt än med pengar eller presentkort, ex. bonuspoäng ersätts inte."
 

Najk

Medlem
Varför tog AMEX sjukhuset etc istället för försäkringsbolaget?
Amex täcker även Taxi, det gjorde inte Länsförsäkringar. Så därför anmälde jag det till AMEX (Solid Försäkring)
Sedan fungerar ju oftast försäkringar så att försäkringsbolagen delar på kostnaden, jag fick ju uppge för Solid Försäkring vad jag hade för hemförsäkring.
 

Valley

Medlem
Varför tog AMEX sjukhuset etc istället för försäkringsbolaget?

Kanske för att resan var betald med A'x enligt deras villkor.
Har haft ett fall där enbart hotell var betalt med A'x eftersom jag åkte egen bil. Det räckte för att A'x skulle godkänna kostnader för sjukvård och resor till och från sjukhus.
Nu tog Trygg H i mitt fall alla kostnader de också, så jag behövde inte blanda in A'x
 

Valley

Medlem
För en tid sedan åkte hela familjen med SAS i business till USA. Resan betalades med Eurobonuspoäng och skatterna med Amex Premium. Äldsta sonen blev sjuk och jag tänkte nu skicka in mitt ersättningsanspråk för mediciner, transporter och framför allt hans del av resan eftersom han var sjukskriven under hela perioden (plus en förälder eftersom han är under 13 år).

Efter att ha pratat med Trygghansa har jag nu fått veta att de inte ersätter något av själva resekostnaden, eftersom denna betalades med Eurobonuspoäng (de ersätter dock flygskatterna). Detta står även i villkoren på sida 36; "Försäkringen ersätter inte resa eller del av resa som betalats med bonuspoäng". Surt! Det lär alltså vara fullkomligt kört att få något från Trygghansa i det här fallet. Därför vände jag mig till Amex för att se om de ersätter något av detta, men svaret där blev ett rakt nej. Jag nämnde då att jag ämnade skicka in ersättningsanspråk till Amex för självrisken á 1500kr som Trygghansa tar, varpå Amex säger att de inte alls betalar detta. De har dock bekräftat detta tidigare i mina samtal till dem och det har nämnts i ett antal diskussioner här i forumet tidigare, t.ex. Akut hjälp från er! Sjukdom på resmål 2-4-1 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Så, skulle någon med insikt/erfarenhet kunna svara på:
  1. Finns det något sätt jag skulle kunna få ersättning för flygresan som betalades med poäng? Förstår att jag inte kommer få tillbaka poängen, men något borde det ju vara värt i pengar.
  2. Finns det någon försäkring som ersätter resekostnaden i ett liknande scenario?
  3. Ersätter Amex Premium självrisken på hemförsäkringen, och hur går man i så fall tillväga?
Stort tack på förhand för er värdefulla input.

Liten fundering. Verkade som ni kom till staterna med flyg. Så vad är det som Trygg H inte vill betala för ?
Kunde ni inte åka hem med avsett flyg utan ni fick lösa ny biljett ?
 

LarsD

Medlem
Tänkte höra med LarsD var i Folksams villkor du hittar detta med poängbokningar? Har letat men hittar inget om det! Har det utökade skyddet Resklar!

Jag har också Resklar och jag var nyligen tvungen att avboka en resa till Maldiverna pga sjukdom. Anmälde till både Amex och Folksam. Vid samtal med Folksam sa de att de inte ersätter poäng alls då de är svåra att värdera. Men jag har inte kollat villkoren
 
Enligt ditt inlägg 2017-03-24 i tråden:
Sjuk på resa, fast i USA med flygförbud

Skrev du att:
Tack för intressanta och hjälpsamma kommentarer! Vi var hos läkaren samma dag som hemresan och hon gav oss ok på att flyga, så vi åkte hem på våra bokade biljetter.

Varför skall försäkringsbolaget då ersätta resekostnader om du kom hem på dina ordinarie biljetter?

 

LarsD

Medlem
Vad finns det för alternativ för reseförsäkringar om man reser på poäng, oavsett om det är på flyget eller hotellet?
 

croc

Medlem
Enligt ditt inlägg 2017-03-24 i tråden:
Sjuk på resa, fast i USA med flygförbud

Skrev du att:
Tack för intressanta och hjälpsamma kommentarer! Vi var hos läkaren samma dag som hemresan och hon gav oss ok på att flyga, så vi åkte hem på våra bokade biljetter.

Varför skall försäkringsbolaget då ersätta resekostnader om du kom hem på dina ordinarie biljetter?
Kanske åter igen är en av våra "premiumresenärer" som bara vill ha och inte ge. Samma som åker på vissa linjer med tomma väskor för att förhoppningsvis casha in när väskan blir försenad. VI hade ju även relativt nyligen en person som åkte med flickvännen på resa och fick ut nästan 10 000 mer än utlagda utgifter vid försening. Personen var inte nöjd utan ville även har ersättning på hemresan för att den stenhårt sminkade flickvännen hade varit tvungen att köpa (dyrt) smink vid hemkomst. Det är svårt när man inte kan vara hårdsminkad under 24 timmar. Eller den som köpte en väldigt dyr resväska när väskan var försenad vid hemkomst och ville att SAS skulle betala för väskan. En extra väska var önskvärt och "bra att ha", om man slapp betala själv förstås. Att åka på en kort affärsresa med allt annat än en Rimowa går ju absolut inte.

En del ser tyvärr försäkringar som någon slags bonus. Man har ju betalt för försäkringen och ska därför få förmåner oavsett hur löjliga omständigheterna är. Allt är roligare när någon annan betalar.
 
Toppen