Senaste nytt

Star Alliance/Skyteam routing USA?

JohannesE

Medlem
En liten utmaning till er Matrix mästare här på forumet.

Jag ska till USA i oktober, behöver vara i LAS mellan 15:e till 18:e sedan funderar jag på att ta ett stopp i NYC mellan den 19:e till den 21:e. Skulle också vara trevligt med ett stopp i NYC även på ditresan, mellan den 12:e-14:e. Kan också tänka mig att flyga hem till ARN den 20:e eller den 22:a istället för den 21:a om det finns fina biljetter att tillgå någon av dessa dagar.

Har tittat på SAS rean som kom idag, SK903 samt SK904 ARN - EWR går att boka för runt 6-7000 ToR i T-klass. Sedan en direktflight EWR - LAS med UA som hamnar på någonstans kring 2800 SEK ToR i economy.

Dock är jag beredd att ta fler stopovers i USA både på EWR -> LAS och LAS -> EWR om det kan generera fina *A / Skyteam miles. Jag behöver heller inte tvunget flyga SK903/SK904 flighterna även om det vore att föredra då jag har fin intjäning med mitt EBG och dessutom kan tänka mig att spendera lite poäng på en C uppgradering om inte OT skulle gå igenom.

Så hjälp mig hitta en fin routing med bra intjäning för denna resa! :)
 

cbroxe

Medlem
Hej!
Gå in på denna site:
Matrix - ITA Software (den kommer att visa price per mile).

Skriv från:NYC
Routing:N N N+ / alliance "star-alliance"
Till:LAS
Routing:N N N+ / alliance "star-alliance"

Outbound::2012-10-14 (och kanske en dag efter)
Return:2012-10-14 (och kanske en dag efter)

Currency:SEK


Sen kan du sortera reslutatet på pris/eller price per mile.
 

JohannesE

Medlem
Ja, jag märkte det när jag sökte ARN -> NYC -> LAS med return LAS -> NYC -> ARN. Toktimeout, trist! Är lösningen att söka respektive segment separat? Dvs ARN -> NYC för sig och NYC -> LAS för sig?
 

agehall

Medlem
Det ska inte vara några problem att söka en så enkel resa. Du måste ha gjort något annat fel.

Gjorde du en multi-city sökning eller en vanlig RT sökning?
 

JohannesE

Medlem
Det ska inte vara några problem att söka en så enkel resa. Du måste ha gjort något annat fel.

Gjorde du en multi-city sökning eller en vanlig RT sökning?

Gjorde en multi-city eftersom jag planerar att ta ett par dagar i NYC både på dit och hemvägen. Använde också "Routing:N N N+ / alliance "star-alliance"" på samtliga segmenten.

Men genom två separata sökningar så har jag hittat en intressant routing med fördelaktigt pris per mile;

Stockholm (ARN) to Newark (EWR) - Fri, Oct 12
SAS Stockholm (ARN) to London (LHR) - Fri, Oct 12
SAS 527 Dep: 3:25PM Arr: 5:00PM 2h 35m Boeing 737 Economy (L)

Layover in LHR 3h 25m

Virgin Atlantic London (LHR) to Newark (EWR) - Fri, Oct 12
Virgin Atlantic 17 Dep: 8:25PM Arr: 11:20PM 7h 55m Airbus A340 Economy (O)


New York (LGA) to Las Vegas (LAS) - Sun, Oct 14
United New York (LGA) to Cleveland (CLE) - Sun, Oct 14
United 1067 Dep: 3:59PM Arr: 5:50PM 1h 51m Boeing 737 Economy (L)
Layover in CLE 1h 7m

United Cleveland (CLE) to Chicago (ORD) - Sun, Oct 14
United 123 Dep: 6:57PM Arr: 7:25PM 1h 28m Boeing 737 Economy (L)
Layover in ORD 0h 45m

United Chicago (ORD) to Las Vegas (LAS) - Sun, Oct 14
United 1566 Dep: 8:10PM Arr: 10:02PM 3h 52m Boeing 737 Economy (L)


Las Vegas (LAS) to New York (LGA) - Fri, Oct 19
United Las Vegas (LAS) to Houston (IAH) - Fri, Oct 19
United 1003 Dep: 12:55AM Arr: 5:40AM 2h 45m Boeing 757 Economy (L)

Layover in IAH 1h 13m

United Houston (IAH) to Cleveland (CLE) - Fri, Oct 19
United 282 Dep: 6:53AM Arr: 10:38AM 2h 45m Airbus A319 Economy (L)

Layover in CLE 0h 30m

United Cleveland (CLE) to New York (LGA) - Fri, Oct 19
United 4765 Dep: 11:08AM Arr: 12:44PM 1h 36m Embraer ERJ-135/145 Economy (L)


Newark (EWR) to Stockholm (ARN) - Sun, Oct 21
Virgin Atlantic Newark (EWR) to London (LHR) - Sun, Oct 21
Virgin Atlantic 2 Dep: 9:20PM Arr: 9:10AM 6h 50m Boeing 747 Economy (O)

Layover in LHR Mon, Oct 22 4h 40m

SAS London (LHR) to Stockholm (ARN) - Mon, Oct 22
SAS 532 Dep: 1:50PM Arr: 5:20PM 2h 30m Boeing 737 Economy (L)

Det blir ett riktigt varv men det är ju det jag gillar så jag ser inga problem med restiden, bara kul att se lite fler flygplatser :) Men den stora frågan nu är dock hur jag tar reda på hur mycket poäng resan ger? Enligt Matrix så ger den 4967+ 8724 total miles men det är ju en hel del UA och Virgin flighter med här, får jag 100% poängintjäning på dessa till mitt EBG? Sorry för många frågor, förhoppningsvis har jag lärt mig detta snart!
 
Last edited:

tourist

Medlem
Men den stora frågan nu är dock hur jag tar reda på hur mycket poäng resan ger? Enligt Matrix så ger den 4967+ 8724 total miles men det är ju en hel del UA och Virgin flighter med här, får jag 100% poängintjäning på dessa till mitt EBG? Sorry för många frågor, förhoppningsvis har jag lärt mig detta snart!

Svaret på den stora frågan finns här: http://www.sas.se/eurobonus/tjana-poang/Flygbolag/

United klass L ger "min 600", vilket är EuroBonus-språk för att du för varje ben tar avståndet i miles avrundat uppåt till närmaste hundratal, men minst 600.

Virgin ger inga EuroBonus-poäng.
 
Toppen