Senaste nytt

Tjäna poäng med "tillfälliga" betalningar?

Mikael

Medlem
Det är inte olagligt... så mycket är säkert. Och om du känner att du står i någon etisk skuld till våra kära banker så vill jag gärna höra vad det är för story. ;-)

Kanske inte olagligt, men jag tror det är emot både kreditkortsbolagens och Paypals regler. Om man skickar stora räkningar till sig själv kanske de börjar titta närmare på det...
Hittade detta när jag sökte lite om Paypal: PayPal snodde hans pengar - Realtid.se
 

Bonden

Medlem
Använd ditt egna kreditkort istället för företagets och ta det som eget utlägg, kan ge väldigt mycket poäng!

Att plocka fram kortet efter en Julfest blir många poäng :)

//Jonas
 

JacobGBG

Medlem
Kanske inte olagligt, men jag tror det är emot både kreditkortsbolagens och Paypals regler. Om man skickar stora räkningar till sig själv kanske de börjar titta närmare på det...
Hittade detta när jag sökte lite om Paypal: PayPal snodde hans pengar - Realtid.se

Jag har lusläst avtalsreglerna som kommit med mitt Amex EB kort t.ex. hittar inget som direkt berör detta.

Ärendet i länken kan jag inte riktigt se hur det är relaterat till denna topic.
 

Mikael

Medlem
Jag har lusläst avtalsreglerna som kommit med mitt Amex EB kort t.ex. hittar inget som direkt berör detta.

Ärendet i länken kan jag inte riktigt se hur det är relaterat till denna topic.

Det jag tänkte på var att det står att man inte får använda kortet för att få ut kontanter och ange att debiteringen gäller köp av vara/tjänst. Om man fakturerar sig själv får man loss en summa pengar utan att debiteringen gäller för en viss vara/tjänst. Men jag håller med att man kan tolka det på olika sätt.

Ärendet i länken gäller någon som hade fått kontot stängt "för att han hade kopplingar till ett annat konto". Min tolkning är då att om man skickar en faktura från ett paypal-konto till ett annat för att få loss pengar eller poäng finns det en risk att de stänger kontot (och behåller pengarna). Detta för att de anser att man brutit mot någon regel... och de är tydligen ganska bra på att stänga konton och behålla pengarna.
 

Zoogian

Medlem
Hej!

Min flickvän lyckades med detta konststycke. Handlade på Bauhaus (eller var det Hornbach) till badrumsrenovering för en massa pengar på sitt amex och bestämde sig sedan för att den stilen inte fungerade och lämnade tillbaka allt, de bad bara om ett kort och hon gav dem sitt visa kort och fick både eb-poängen samt pengarna tillbaka... Jag trodde inte det skulle fungera men nu är det 2 mån sedan och amex verkar inte ha reagerat..

Hornbach i Göteborg har i år blivit väldigt noga med att JUST AMEX MÅSTE betalas tillbaka till kortet.....

Finns en annan butik som inte kräver det.. men det är ju inte värt att säga, då kanske de får nys om det.. ;)
 

vicce

Medlem
Hornbach i Göteborg har i år blivit väldigt noga med att JUST AMEX MÅSTE betalas tillbaka till kortet.....

Finns en annan butik som inte kräver det.. men det är ju inte värt att säga, då kanske de får nys om det.. ;)

På många ställen är det ju så att pengarna ska tillbaka på samma kort, annars så får man ett tillgodokvitto/presenkort istället. Kanske just för att man inte ska kunna få poäng och pengar tillbaka.
 

Patrik

Medlem
På många ställen är det ju så att pengarna ska tillbaka på samma kort, annars så får man ett tillgodokvitto/presenkort istället. Kanske just för att man inte ska kunna få poäng och pengar tillbaka.

Det har mer med transaktionskostnaden butiken betalar till kreditkortbolaget, det kostar butik ungefär 1% mer på köpbeloppet att ta amex jämfört med MC/VIsa. Amex motiverar det med att den som har amex är en mer köpstark person som sannolikt kommer handla för mer pengar hos handlaren. Jag vet att det inte är så, men där har vi också anledningen till att inte alla butiker tar amex, det är helt enkelt för dyrt för dem.
 
Jag frågar här också:

Om jag köper en biljett ARN-NRT i J klass, över påsken för 37000kr och betalar den nu. Kan jag då avboka denna i januari och få tillbaks alla pengar men ändå använda min voucher som jag får nu i december om jag gör ett såhär stort köp?
 

Dr. Miles

Expert
Jag frågar här också:

Om jag köper en biljett ARN-NRT i J klass, över påsken för 37000kr och betalar den nu. Kan jag då avboka denna i januari och få tillbaks alla pengar men ändå använda min voucher som jag får nu i december om jag gör ett såhär stort köp?


Jag vet inte om hur det fungerar med 2 for 1 vouchern, men själva EuroBonus poäng kommer att dras tillbaka( eller rättare sagt det dras från kommande fakturan).
 
Toppen