Senaste nytt

AMEX försäkring vid sjukdom på resenär

WTP

Medlem
Bumpar denna tråd då hittar jag ingen bättre.
Vi bokade och betalade vår Ving(sportlov)resa med Amex.
Yngre sonen vaknade i lordags med feber. Något virus går i skolan (låg oddsare i februari, va?)
Ifall han inte bli bättre eller den andra kille blir också sjuk (varför inte vi föräldrar också?) går det att claima ngt via AMEX-försäkring?
Har ni några råd är jag tacksam.
 

Dr. Miles

Expert
Bumpar denna tråd då hittar jag ingen bättre.
Vi bokade och betalade vår Ving(sportlov)resa med Amex.
Yngre sonen vaknade i lordags med feber. Något virus går i skolan (låg oddsare i februari, va?)
Ifall han inte bli bättre eller den andra kille blir också sjuk (varför inte vi föräldrar också?) går det att claima ngt via AMEX-försäkring?
Har ni några råd är jag tacksam.
Du behöver ett läkarintyg om ni vill åberopa avbeställningsskyddet från Amex försäkringen.

OBS: Amex har egen formulär för läkarintyg och vanligt läkarintyg från läkaren duger inte för dem.
Därför rekommenderar jag dig att skriva ut den här formulären och ta med er när ni besöker läkaren.
 

Attachments

  • AMEX-Läkarintyg-SWE.pdf
    119,6 KB · Visningar: 590
Du behöver ett läkarintyg om ni vill åberopa avbeställningsskyddet från Amex försäkringen.

OBS: Amex har egen formulär för läkarintyg och vanligt läkarintyg från läkaren duger inte för dem.
Därför rekommenderar jag dig att skriva ut den här formulären och ta med er när ni besöker läkaren.

Du råkar inte ha den på engelska också?
 

Dr. Miles

Expert
Tack @Dr. Miles ! Dina svar och hjälp uppskattas enormt mycket!
Här är en lista av saker Amex försäkring har begärt när jag skulle använda deras avbeställningsskydd pga sjukdom.
Amex försäkring skrev:
Begäran om information:

Vi ber er att tillhandahålla följande uppgifter för att underlätta vår bedömning:

-Läkarintyg från läkare där symtom datum, diagnos samt avrådan framgår

-Bokningsbekräftelse för er resa tur och retur. (Obs! vi godtar inte boardingkort.)

-Handling som styrker att er resa är betald via American Express.

-Era bankuppgifter (inklusive clearing nummer) då vi tyvärr inte kan kreditera er på ert kort.

-Uppge vänligen i vilket bolag ni har hemförsäkring samt ifall ni har valt att teckna utökat reseskydd genom dessa.
 
Bumpar denna tråd då hittar jag ingen bättre.
Vi bokade och betalade vår Ving(sportlov)resa med Amex.
Yngre sonen vaknade i lordags med feber. Något virus går i skolan (låg oddsare i februari, va?)
Ifall han inte bli bättre eller den andra kille blir också sjuk (varför inte vi föräldrar också?) går det att claima ngt via AMEX-försäkring?
Har ni några råd är jag tacksam.
Dum fråga, men det går inte via hemförsäkringen?
 

Dr. Miles

Expert
Dum fråga, men det går inte via hemförsäkringen?
Off topic svar.

En fördel med att begära ersättning från kortförsäkringen före hemförsäkringen är att premie av hemförsäkringen inte går upp.
Det är samma årsavgift av kortet oavsett om man utnyttjar kortförsäkring eller inte.
 
Off topic svar.

En fördel med att begära ersättning från kortförsäkringen före hemförsäkringen är att premie av hemförsäkringen inte går upp.
Det är samma årsavgift av kortet oavsett om man utnyttjar kortförsäkring eller inte.

Mer OT

Under en resa till Spanien som var uppdelad på två orter utspelade sig detta scenario.
Vi var 5 personer i resesällskapet.

Första veckan sol och bad i Sitges. Vår ena son (13 år) river sig på nån sten i vattnet som efter någon dag blir infekterat (låret). Besöker läkare som ordinerar antibiotika och omläggning. Ungefär en vecka av resan har gått när det är som värst. Infektionen resulterar i att han får ont när han stödjer på benet, och haltar kraftigt. Läkaren har dock inte ordinerat någon vila eller liknande.

Andra veckan av resan var att turista i Barcelona. Och det gjorde vi även om vi åkte mer taxi och buss än att promenera. (Dvs vissa inskränkningar gentemot planering)

Vid kontakt med IF efter hemkomst så fick jag igenom att resans syfte i stort ej kunde genomföras som planerat (Barcelona) för honom och vi fick ersättning 1/5 av hela resans totala kostnad (hans del).

Inga enorma summor, men drygt 10000kr.
Vi fick inte heller någon höjd premie på hemförsäkringen.
 
Last edited:
Off topic svar.

En fördel med att begära ersättning från kortförsäkringen före hemförsäkringen är att premie av hemförsäkringen inte går upp.
Det är samma årsavgift av kortet oavsett om man utnyttjar kortförsäkring eller inte.
Nu blir det ännu mer OT, sorry. Vi har gjort några långresor (över 2 månader) och med små barn har det varit mer regel än undantag att man måste utnyttja försäkringen. Jag har dock inte märkt att premien på hemförsäkringen har ändrats. Den kan ju såklart ha gjort det "i smyg", men inte med några stora summor, för mina kostnader för försäkring skiljer sig inte nämnvärt mot budget.
 
Toppen