Senaste nytt

Tjäna poäng med "tillfälliga" betalningar?

Gus

Medlem
Jag köpte en kavaj på mq och drog mitt eurobonuskort i kassan. Dagen efter lämnade jag tillbaka kavajen på öppet köp. Men de 120 eurobonuspoängen har jag fått behålla.
 

Mikael

Medlem
Är det någon som har erfarenhet av paypal? De tar Amex, och man kan föra tillbaka pengar till ett bankkonto. Men räknas det som köp (dvs man får poäng och det räknas mot de 150K) och inte cash advance eller kontantuttag? Om jag förstår det rätt tar de en avgift på 3,4%, men det kanske det kan vara värt om man ligger nära 150K-gränsen.
 

rob74

Medlem
Är det någon som har erfarenhet av paypal? De tar Amex, och man kan föra tillbaka pengar till ett bankkonto. Men räknas det som köp (dvs man får poäng och det räknas mot de 150K) och inte cash advance eller kontantuttag? Om jag förstår det rätt tar de en avgift på 3,4%, men det kanske det kan vara värt om man ligger nära 150K-gränsen.

Har gjort flera köp via PayPal med mitt AmEx och hittills har det räknats som ett vanligt köp och inte som cash advance.
 

airborn

Medlem
så rent teoretiskt om jag skickar en faktura till mig själv via paypal på 150.000kr (kanske på 6 x 25000 över tiden) händer följande:

150.000kr 3,4% avgift 5100kr

20 poäng per 100kr =30000 poäng

samt 50% check för 2 pers (värd upp till 130.000 poäng)

jag har tumregeln att 1000 EB poäng motsvarar 100kr i värde (jmft med boka vanlig flyg) så för de 5100kr man får från kortköpet får man ju 3000kr tillbaka. Kan man dessutom göra detta när de har kampanjer (t.ex dubbla poäng som de hade några helgar i somras) så har man ju till och med fått 60.000 poäng för 5000kr

enda risken jag ser är att man får finansinspektionen på sig, men då borde det vara lätt att visa vart pengarna som är insatta på kontot kommer ifrån...

kommentarer???

airborn
 

JacobGBG

Medlem
Har du 150.000 i kreditgräns på Amex/MC till att börja med? Trodde iaf MC drog sträcket vid 100K.

Och 60K poäng för 5000kr... hmmm, då känner jag nog att US poängkampanjer är mer lukrativa med tanke på EBs kostsamma partner award chart.
 

Caspian

Medlem
Tangerar inte några av dessa förslag det oetiska, kanske t.o.m. det oärliga....??? ...eller är allt tillåtet när det gäller att samla poäng???
 

JacobGBG

Medlem
Tangerar inte några av dessa förslag det oetiska, kanske t.o.m. det oärliga....??? ...eller är allt tillåtet när det gäller att samla poäng???

Det är inte olagligt... så mycket är säkert. Och om du känner att du står i någon etisk skuld till våra kära banker så vill jag gärna höra vad det är för story. ;-)
 

Dr. Miles

Expert
Om det fattas 10.000-20.000 SEK till 150.000 SEK spendelringsgräns vid årets slut för att kunna få "2 for 1" voucher, kan du köpa en normal Business class biljett till någonstans som börjar senare än mars nästa ar.
Du kan avboka biljetten senare och du får nog ända vouchern.
 
Toppen