Senaste nytt

Hur viktigt är det med hela namnet på biljetten?

bankb

Medlem
Har en awardbokning med hela familjen + svärföräldrarna på gång i början av februari.

Nu när jag tittar med noggrant så har vi slarvat lite vid bokningen och har endast ett förnamn och inga mellannamn med på biljetterna.

Hur viktigt är det att ha med? Kan det bli strul tror ni?

I sånt fall, brukar Tallin kunna ändra sånt i efterhand?
 

AtleFlyg

Medlem
Har en awardbokning med hela familjen + svärföräldrarna på gång i början av februari.

Nu när jag tittar med noggrant så har vi slarvat lite vid bokningen och har endast ett förnamn och inga mellannamn med på biljetterna.

Hur viktigt är det att ha med? Kan det bli strul tror ni?

I sånt fall, brukar Tallin kunna ändra sånt i efterhand?

Tallin kan aldrig ändra namnen i en Star Alliance award bokning.
Fick själv problem med det då de lagt en del av efternamnet som mellannamn. Jag fick avboka de biljetterna då jag inte vågade chansa och riskera att få problem i USA.
 

agehall

Medlem
Om du saknar mellannamn på biljetterna så är det nog tvärstopp att flyga på dem. Om du däremot saknar förnamn förutom tilltalsnamnet så beror det lite på vart du ska hur noga det är.
 

J-Dog

Medlem
endast ett förnamn och inga mellannamn med på biljetterna.

Om ert mellannamn - vilket alltså är ett efternamn - saknas så kan det bli stora problem och du bör boka om biljetten. Om du med mellannamn menar era andranamn, dvs de namn du har förutom tilltalsnamnet, så borde det inte vara några problem.

Orsaken är att man kan få uppfattningen när man läser "inga mellannamn" att det verkar saknas fler än ett vilket torde vara rätt ovanligt - att ha mer än två efternamn alltså.

//J-Dog

Edit: Tog så lång tid på mig att agehall hann peta in en bra förklaring
 

segra

Medlem
Har 2 bokningar till USA och när man bokar på SAS sida så står det: Förnamn..............Mellannamn (Valfritt)...........Efternamn.
Om man heter te.x (Enligt passet) Jan Anders Nilsson och du fyllt i Anders som förnamn sen lämnat fältet mellannamn tomt och sen då
skriver Nilsson som efternamn så är det inga problem. Men däremot under: INFORMATION KRÄVS när man loggat in på sin bokning.
Där krävs det att man fyller i sina namn exakt som det står i passet samt 1:a natten mm. Men i 1:a steget vid bokning går det bra
att ha sitt tilltalsnamn som förnamn även om det namnet är nr 2 i passet. Pratade precis med SAS och de bekräftade detta.
 

Thornado

Medlem
Har 2 bokningar till USA och när man bokar på SAS sida så står det: Förnamn..............Mellannamn (Valfritt)...........Efternamn.
Om man heter te.x (Enligt passet) Jan Anders Nilsson och du fyllt i Anders som förnamn sen lämnat fältet mellannamn tomt och sen då
skriver Nilsson som efternamn så är det inga problem. Men däremot under: INFORMATION KRÄVS när man loggat in på sin bokning.
Där krävs det att man fyller i sina namn exakt som det står i passet samt 1:a natten mm. Men i 1:a steget vid bokning går det bra
att ha sitt tilltalsnamn som förnamn även om det namnet är nr 2 i passet. Pratade precis med SAS och de bekräftade detta.

Problemet är, som @agehall och @J-Dog redan hänvisat till, att det råder en allmän begreppsförvirring kring vad ett mellannamn är. I dagligt tal så tror många att Arne Bertil Johansson har Bertil som mellannamn, men det är alltså ett andra förnamn.
Wikipedia förklarar detta rätt så bra (och tydligen har lagen ändrats förra året så att inga nya mellannamn kommer att skapas).
Mellannamn – Wikipedia
 

famhanssons

Medlem
Har en awardbokning med hela familjen + svärföräldrarna på gång i början av februari.

Nu när jag tittar med noggrant så har vi slarvat lite vid bokningen och har endast ett förnamn och inga mellannamn med på biljetterna.

Hur viktigt är det att ha med? Kan det bli strul tror ni?

I sånt fall, brukar Tallin kunna ändra sånt i efterhand?

Har 2 bokningar till USA och när man bokar på SAS sida så står det: Förnamn..............Mellannamn (Valfritt)...........Efternamn.
Om man heter te.x (Enligt passet) Jan Anders Nilsson och du fyllt i Anders som förnamn sen lämnat fältet mellannamn tomt och sen då
skriver Nilsson som efternamn så är det inga problem. Men däremot under: INFORMATION KRÄVS när man loggat in på sin bokning.
Där krävs det att man fyller i sina namn exakt som det står i passet samt 1:a natten mm. Men i 1:a steget vid bokning går det bra
att ha sitt tilltalsnamn som förnamn även om det namnet är nr 2 i passet. Pratade precis med SAS och de bekräftade detta.

När jag flög till Columbus Ohio förra året så hade jag angivit precis enligt @segra. Det gav mig inga problem att komma in i USA men när jag skulle flyga därifrån fick jag problem (i Columbus för färd till ORD) då de hävdade att mitt pass och mitt boardingkort inte hade samma namn. Tillslut löste det sig men det var inte självklart. Fick visa körkort (vilket inte anses som ID handling) och det tog en härrans tid. Andra gånger till USA har det inte varit några problem. Slutsatsen för mig är att jag ALLTID lägger in alla min namn oavsett vad som är mitt tilltalsnamn.
 

segra

Medlem
När jag flög till Columbus Ohio förra året så hade jag angivit precis enligt @segra. Det gav mig inga problem att komma in i USA men när jag skulle flyga därifrån fick jag problem (i Columbus för färd till ORD) då de hävdade att mitt pass och mitt boardingkort inte hade samma namn. Tillslut löste det sig men det var inte självklart. Fick visa körkort (vilket inte anses som ID handling) och det tog en härrans tid. Andra gånger till USA har det inte varit några problem. Slutsatsen för mig är att jag ALLTID lägger in alla min namn oavsett vad som är mitt tilltalsnamn.

Givetvis bäst att lägga in allt rätt från början. Tyvärr missade jag det och skrev endast tilltalsnamn. (Orutinerat) Men får väl hoppas
att det går vägen utan bekymmer. Ingen vidare tröst om SAS säger att det ska gå bra om inte landet man ka till godkänner det.
 

Berglund

Medlem
Vid liknande situationer som beskrivs ovan, har jag visat ett eller två kreditkort som är utställda på mitt tilltalsnamn (som står som nr 2 bland mina förnamn), Amex känner de särskilt väl igen. Det är mitt tilltalsnamn som jag flyger på, som står i diverse bonusprogram och som mina kredit-/betalkort är utställda i. Får frågan ibland, särskilt i USA, men inte värre än att det går att lösa på någon minut.
 
Jag kör konsekvent alltid på ett förnamn och ett efternamn i bokningen. Dessutom alltid Osterberg som efternamn. Har aldrig haft några problem med detta. Men mitt tilltalsnamn är också mitt första förnamn.
I passuppgifterna så fyller jag dock alltid i samtliga förnamn, och efternamnet skriver jag alltid där som Oesterberg.
 
Toppen