Senaste nytt

A380 för Iberia & Aer Lingus? , Qatar Airways utökar ägandet i IAG.

mylabel

Medlem
Kan inte tänka mig DUB med A380, det är redan trångt vid US preclearance och hela flygplatsen med en landningsbana. (Ja Aer lingus kommer nog sätta detta plan till NA)
 

AABack2ARN

Medlem
DUB har väl två runways plus en som inte längre används men frågan är om någon av dem fungerar för en A380? Enligt wikipedia är en tredje på gång som skall vara 3660m och det borde fungera: Dublin Airport - Wikipedia

Att det kommer bli ofantligt trångt tror jag vi kan vara överens om (i alla fall som det verkar vara just nu). Och jag har svårt att tro att Aer Lingus kommer beställa något annat än en high density version av en A380 vilket väl är drygt 600 passagerare?
 

mylabel

Medlem
DUB har väl två runways plus en som inte längre används men frågan är om någon av dem fungerar för en A380? Enligt wikipedia är en tredje på gång som skall vara 3660m och det borde fungera: Dublin Airport - Wikipedia

Att det kommer bli ofantligt trångt tror jag vi kan vara överens om (i alla fall som det verkar vara just nu). Och jag har svårt att tro att Aer Lingus kommer beställa något annat än en high density version av en A380 vilket väl är drygt 600 passagerare?

De har 2 aktiva men 99.6% använder de bara en. Den andra fungerar som taxiway. Den tredje kommer inte vara klar förrän 2020 med irländsk tid.. så man får nog räkna med +2 till 5 år till. Cathay som kommer öppnas linjen till HKG nu på sommar har drabbats av viktrestriktion också.
 
Toppen