Senaste nytt

Singapore Airlines A380 Suites: en oplanerat bucket list flygning

Senator

Moderator
Vänner,

Igår gick jag möjlighet att testa Singapore First Class på deras B77W på en relativt lång regional-flight mellan Hong Kong och Singapore. På denna rutt figurerar både A380 och B77W då några flighter går vidare från HKG till/från destinationer i USA.

Flygtiden var 3.45 som ger möjlighet att prova på det som finns. Loungen har vi pratat om i en annan tråd, men här kommer en summering av hur jag upplever denna produkt. Notera att det är samma hårdvara som finns ombord CPH-SIN.

1. Stolen - testades inte som säng, bara som stol. Om jag tyckte business ombord var en stor, är detta en massiv fåtölj. Väldigt komfortabel.
2a. Handbagage - det finns alltså inga hatthyllor. Handbagaget skall under fotstödet (om vi kan kalla det för det). Tänkte först att jag inte gillade det, men på det sätt stolen är utformat är det inga problem med benplats även för en kille på 192cm.
2b. Handbagage - här är en typisk SQ detalj: eftersom bagage skall på golvet kommer kabinpersonalen med en tygpåse att lägga portföljen i för att skydda denna. PÅ RIKTIGT, varför kommer inte SAS med detta i PLUS när jag måste ner med väskan på golvet? :D
3. Samma goda dryck/skumpa: Dompa och Krug, bra viner
4. Grym mat
5. Samma grymma IFE
6. Men som @Agö beskriver i sin tråd, även solen har fläckar. Upplevde trots avgångstid 18.45 en stressad service. Det kan vara pga. förväntat turbulens och man ville få undan servicen
7. Samma problem vid ankomst, ingen service i immigrationen
8. 3 personer serverar 4 pax. Enough said.
9. Bordet är kanske litet? (i-landsproblem)
10. Men vilken service! Det är inget bolag jag åker med som når upp till den allmänna höga servicegraden. Känslan är, utan att jag tittar på klockan, att det aldrig går mer än 8-10min mellan någon kollar läget och frågar om man vill ha något.

På hemresan blir det Private Room i mån av tid. Lite bilder

Photo 2018-01-21, 18 24 42.jpg


Ja tack

Photo 2018-01-21, 18 26 32.jpg


Gigantisk skärm

Photo 2018-01-21, 18 34 21.jpg


Grym meny, jag valde:

Lobster
Sallad
Lamb
Cheese

Photo 2018-01-21, 19 56 46.jpg


Bordet dukat, jag är hungrig

Photo 2018-01-21, 19 59 06.jpg


Hummern smakade gott!

Photo 2018-01-21, 20 14 41.jpg


Samma med lammet

Photo 2018-01-21, 20 21 50.jpg


Föredrar ost över efterrätt

Photo 2018-01-21, 20 10 41.jpg


Vinlistan trevlig

Photo 2018-01-21, 20 22 07.jpg


Margaux ett ypperlig val till lammet

Photo 2018-01-21, 20 36 37.jpg


Avec ett måste

Photo 2018-01-21, 21 12 01.jpg


Bara för att du åker First Class behöver du inte har stil och klass :p Jag var nära att ge honom mina strumpor.

Summa summarum: en grym flight, och med tanke på att Swiss/Lufthansa har bra deals från olika ställen i Europa som tillåter resa via HKG till Singapore och resa med SQ är det kul att testa. OBS!. Det går inte att boka A380 på denna deal, enbart B77W.
 

Senator

Moderator
Trevligt! Fick affärsklass boarda genom främre dörren?

Ja, tyvärr. Vid boarding hade det nästan varit bättre att använda L2 och inte L1. Men jag tyckte inte det störde så mycket eftersom jag har sitter längst in i hörnan av min fåtölj :). Skall kolla hur SQ gör detta från Singapore i morgon.
 

squeezen

Medlem
Inlägget ligger under din ”oplanerade bucket list”

Var denna flygning ett substitut för något annat? Köpt upgrade (likt den förra)?

Singapore airlines first ses ju som lite av en holy grail så intressant att veta alla vägar dit...
 

Senator

Moderator
Inlägget ligger under din ”oplanerade bucket list”

Var denna flygning ett substitut för något annat? Köpt upgrade (likt den förra)?

Singapore airlines first ses ju som lite av en holy grail så intressant att veta alla vägar dit...

Den här var lite mer planerat eftersom jag skulle till HKG samt SIN på samma resa och det gick att få till B77W mellan. Mina tips är
MAN-SIN med LX/LH
ARC28GB till 25853 SEK + 6200kr med APD från UK. OBS! Här är stopover €75 per väg

ARN-SIN med LX/LH
ARCSW LH A Round-Trip 33750(SEK) + 5800kr i avgifter (LH verkar ta högre fuel surcharges från Sverige)

Det är väldigt svårt att få till Singapore Airlines First med bonusplatser på nästan alla bonusprogram. Som @agehall beskriver: vill man ha en garanterat plats köper man den

Dealen från Arlanda som landar på ca 39.000kr ingår även transport till/från Arlanda samt ca 50.000 Miles & More poäng (som är bättre än Resurs Bank) Stopover i HKG ingår.

Jag bokade denna på detta sätt av två skäl:
1. Skulle till både HKG och SIN, detta var högt värde med stop-over
2. Hemresan ville jag gärna har direkt med LH eller LX till FRA/ZRH men det var fullt i A-klass hos båda.
 
Last edited:

Agö

Medlem
Ja, tyvärr. Vid boarding hade det nästan varit bättre att använda L2 och inte L1. Men jag tyckte inte det störde så mycket eftersom jag har sitter längst in i hörnan av min fåtölj :). Skall kolla hur SQ gör detta från Singapore i morgon.
Boardade genom First i Singapore! Detaljer, detaljer men ändå!
 
Toppen