Senaste nytt

60 timmar first på en vecka

Dr. Miles

Expert
Det blev inget Bangkok för mig.
Först 20 minuter fast track för att komma igenom immigration. Efter det kö på ca 500 personer till taxi. När jag väl fick en taxi var min chaufför i det närmaste blind och förstod inte Google maps eller adress. Han höll på i 20 minuter med en lupp på min telefon för att förstå och trodde ändå jag skulle till ett hotell.

Ut på motorvägen och det är totalstopp, inser att det bara är att lägga ner och han kör av till en 7 eleven där jag köper en Singha. Tar en annan chaufför tillbaka efter att en thailändsk kvinna hjälpt mig fixa en taxi och sagt vart jag skulle. Blev typ 70 bath is tillbaka och gav chauffören 100 och tyckte det var jämnt så trodde jag. Visade sig att han fick 500, inga större summor och bara garva åt det.
Om det är under dagen (inte för tidigt på morgonen eller sent på natten) du skulle besöka Bangkok över dagen, skulle jag rekommendera dig att ta Airport Link, sedan taxi till destinationen (om stället är ej nåbart med Skytrain, Metro eller Airport Link).
 

palmen

Moderator
Ombord på Thai 747 nu i nosen. Gamla kabinen.
Blir alltid nojig över boarding med Thai. De sa att vi skulle boarda 2240 och komma och hämta mig. Vid 23 gick jag och fråga vad som händerna. 5-10 minuter som svar och nej planet är inte sent fast det skulle avgått 2310. Boarding pågår fortfarande och klockan är 2330...

WiFi från flygplatsen når åtminstone precis hit ut till nosen.
 

henrik l

Medlem
Det blev inget Bangkok för mig.
Först 20 minuter fast track för att komma igenom immigration. Efter det kö på ca 500 personer till taxi. När jag väl fick en taxi var min chaufför i det närmaste blind och förstod inte Google maps eller adress. Han höll på i 20 minuter med en lupp på min telefon för att förstå och trodde ändå jag skulle till ett hotell.

Ut på motorvägen och det är totalstopp, inser att det bara är att lägga ner och han kör av till en 7 eleven där jag köper en Singha. Tar en annan chaufför tillbaka efter att en thailändsk kvinna hjälpt mig fixa en taxi och sagt vart jag skulle. Blev typ 70 bath is tillbaka och gav chauffören 100 och tyckte det var jämnt så trodde jag. Visade sig att han fick 500, inga större summor och bara garva åt det.

Jag har insett att tåget till Makkasan eller Phaya Thai, inte är så dumma alternativ ibland:)
 

palmen

Moderator
Då var man i Asianas First lounge. Precis kommit hit och tänkte äta lite och sen dusch och lite mer sömn.

Om det är under dagen (inte för tidigt på morgonen eller sent på natten) du skulle besöka Bangkok över dagen, skulle jag rekommendera dig att ta Airport Link, sedan taxi till destinationen (om stället är ej nåbart med Skytrain, Metro eller Airport Link).
Lesson learned, aldrig varit inne i Bangkok förut.

Är det en dubbel portion caviar?
Tror inte det, sa att Caviar var det bästa med hela flygningen och fick kanske lite extra.

Jag har insett att tåget till Makkasan eller Phaya Thai, inte är så dumma alternativ ibland:)
Ska komma ihåg nästa gång.
 

palmen

Moderator
Alltid kul att flyga Boeing 747. Kortare nattflighter inom Asien med Thai är dock inte direkt intressanta i First. Avgång vid 2330 ouch fanns enbart 2 små aptitretare att väljarna som kvällsmat, lite mer till frukost dock.

Frukost skulle servera 2h innan landning på en 5h flight. Jag valde att äta min frukost, bim bim bap till middag istället. Funkade men kall mat är sådär enligt mig.
20180120_002949.jpg

Hade ätit klart ca 1h efter start och då var det sömn som gällde. Blev väckt 20 minuter innan landning.
Stolen på detta plan tillhör den gamla produkten, helt ok ändå även om den är lite kantig. Stort plus för mat bordets som är typ en kvadratmeter. Utan problem kan man äta två här.
20180119_232532.jpg

Det här med IFE ombord är lite gammalmodigt, projektor och duk längst fram i nosen. Skärpan var sådär kan man väl säga om man vill vara snäll.
20180119_234332.jpg

En OK flygning med god champagne, dompa 2006. Var dock netsläckt i kabinen nästan hela flighten så blev tyvärr inget foto. En skrikgrön rimowa necessär fick jag dock.

Kan mean undvika dessa nattflighter inom Asien med Thai skulle jag göra det. Sparsam servering och försöker kort tid för sömn.
 

mischadee

Medlem
Är i Bangkok nu och ska ta samma flight som dig på måndag. 1K. Angående IFE så finns det väl även en egen skärm som man kan fälla ut från sidopanelen?

Maten har jag försökt att förbeställa så det blir riktigt middagsmat. Hoppas det blir snabb service så att det blir lite sömn innan landning. Frukost kan jag hoppa. Fråga, får man pyjamas?
 

palmen

Moderator
Är i Bangkok nu och ska ta samma flight som dig på måndag. 1K. Angående IFE så finns det väl även en egen skärm som man kan fälla ut från sidopanelen?

Maten har jag försökt att förbeställa så det blir riktigt middagsmat. Hoppas det blir snabb service så att det blir lite sömn innan landning. Frukost kan jag hoppa. Fråga, får man pyjamas?
Fick ingen pyjamas, låg filt och 2 kuddar framme. De bäddade inte med madrass heller. Frågade inte om pyjamas, mikroskopiska toaletter och skulle bara sova typ 3h.

Någon som vet om det finns sovrum här i asianas first lounge? Hittade vilorum med massagestol men de var kassa att sova i.
 

Dr. Miles

Expert
Någon som vet om det finns sovrum här i asianas first lounge? Hittade vilorum med massagestol men de var kassa att sova i.
När jag var där sist så hade de inte något vilrum med säng utan bara ett rum med massagestolar. Men det var ett antal år sedan så det kan ha ändrats.
 
Toppen