Senaste nytt

Hur många kreditkort kan man ha? Och vad tycker bolåneavdelningarna?

famhanssons

Medlem
SEB knorrar över de krediter jag och sambon har, när vi vill ha bolånelöfte. Jag har Två Amex och ett Mastercard för tillfället, sambon ett Amex och ett Mastercard. Men SEBs mall för kalkyl är överhuvudtaget väldigt konstig tycker jag.
Detta är nog från bank till bank. Jag tror att jag allt som allt har 7 kreditkort men använder bara min SAS (MasterCard o Amex).
 

Valley

Medlem
För SHB måste man ange vilka krediter man har utanför banken. Det kan räcka med att du har betalat med ett ränrefritt lån när du köpt TV. Då finns det nämligen en kredit i botten som ligger kvar tills du säger upp den. I det finstilta hos SHB måste man teckna ner ALLA krediter utanför SHB och få godkänt av banken (avseende bolåneförsäkring). Om olyckan är framme och man behöver nyttja försäkringen kan den falla om det finns krediter som banken inte godkännt i förväg. Riktigt lömsk skrivelse med väldigt små bokstäver.

O T-Med bolåneförsäkring. Är det den som faller ut om någon av låntagarna avlider?
Ifall det är en sådan finns mycket bättre sätt att skydda sig
 

famhanssons

Medlem
O T-Med bolåneförsäkring. Är det den som faller ut om någon av låntagarna avlider?
Ifall det är en sådan finns mycket bättre sätt att skydda sig
Det är den jag hänvisar till. Håller med om att det finns bättre sätt men vissa banker har det automatiskt inbakat (naturligtvis betalar man indirekt för försäkringen i räntan).
 

trskial

Medlem
@Excited4Points Det här med krediter är ju väldigt individuellt. Du förefaller tjäna bra vilket är en fantastiskt bra start, alla seriösa kreditgivare (banker framför allt) försöker skapa sig en samlad bild över dina kostnader, därför spelar lånens storlek roll. Höga beviljade krediter, dvs sådana som du snabbt kan handla upp, påverkar i viss mån men kan du visa att du sköter dem är det sällan några problem. Framför allt så länge du kan visa på stabil och gärna hög inkomst. Generellt är det också bättre att ha en kredit, från en kreditgivare på exempelvis 100 000kr än att ha fem krediter ifrån olika institut på 20 000kr vardera.

Jag har också ett tips för att du ska kunna skaffa bättre koll eller förståelse kring hur olika krediter påverkar:
Gå till App Store / Google Play, ladda ned appen "Kreddy", Det här är Aftonbladet/Lendos gratisapp, som visar dig vilket kreditbetyg du har och varför. Appen görs i samarbete med Upplysnings Centralen (UC) varifrån alla kredituppgifterna hämtas.

Att ladda ned appen är gratis, att använda appen är gratis och man loggar in med mobilt bankid.
Appen är förstås gjord för att man sedan skall välja att söka lån och krediter med hjälp av Lendo men det behöver man inte alls göra! Det går alldeles utmärkt att använda appen helt gratis och därigenom få överblick på sina lån/krediter och hur detta påverkar ditt kreditbetyg. Siffrorna i appen uppdateras varje månad den 20e i månaden.

Cool app :)

Hade en 2,1 i kreditbetyg. Har bara bostadslån ihop med frun, annars skuldfri.
 

LarsCph

Medlem
Jeg får 2.9 i Kreddy... Men lider under at have min primære indkomst i Danmark (og dermed 0 taxering i Sverige) - det er stadig noget bøvlet når man bor i Sverige og skal have bolån og kreditkort. Jeg anvender Nordea i Danmark og Sverige og har præcist købt bostadsrätt i Malmö uden nogen som helst bemærkninger omkring kreditkort i forbindelse med lånet (men jeg og min fru skulle levere anställningsintyg). Af svenske kreditkort har jeg et Coop Mer med 100k i limit og Nordea Mastercard med 50k i limit - men jeg bruger ikke kreditfaciliteten. Jeg har også et par danske kreditkort, men dem spørger Nordea Sverige ikke til, når de kreditvurderer.

Det Nordea primært vurderede var om deres "standard model" for en husholdning gav et fornuftigt resultat. De er ret hårde med løn i fremmed valuta og sætter DKK-SEK til kurs 100. For nye kunder er det endnu mere vanskeligt og de giver som udgangspunkt kun lån til personer med indkomst i Sverige hvis man er ny kunde.

De spørger derimod ikke til rejsevaner, så det er intet problem hvis du helst undgår economy class også på ferierejserne :)
 

Berglund

Medlem
Är det bra eller dåligt? :)
Det är gränser som Upplysninscentralen (UC) använder. Appen Kreddy görs av Aftonbladets för att marknadsföra lån via deras dotterbolag Lendo men uppgifterna hämtas från UC.

Gränserna är:

0,1 Utmärkt, 49% av svenskarna tillhör denna grupp
0,2 - 0,9 Mycket bra, 28% av svenskarna tillhör denna grupp
1,0 - 4,0 Bra, 14% av svenskarna tillhör denna grupp
4,1 - 25,0 Mindre bra, 4% av svenskarna tillhör denna grupp
25,1 - 100,0 Svag, 5% av svenskarna tillhör denna grupp
 
Toppen