Senaste nytt

SAS Business Class till Tokyo [Bildrapport]

Jonas C

Medlem
Fortsätter på temat bildrapporter. För er som missade min förra bildrapport så kan ni läsa den här: Turkish Airlines Business Class till San Francisco [bildrapport] | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Bakgrund

I oktober 2016 fick jag chansen att prova SAS nya Business Class för första gången, en produkt som jag sett mycket fram emot att få testa. Valet av destination föll på Tokyo som är en av SAS svåraste destinationer när det kommer till bonustillgänglighet i Business Class. Under flera veckors tid finkammade jag hösten för bonusplatser över en långhelg och jag lyckades till slut hitta en öppning under sista veckan i oktober. Resan bokades med en AMEX 2-for-1 voucher för 50 000 poäng och cirka 650 SEK i skatter. Fenomenalt bra värde för poängen.

IMG_0576.JPG

Påväg ner till Köpenhamn ombord på SK1423. Lagom trött då jag ankom från New York med SK904 samma morgon och endast hade 7 timmar i Stockholm innan det var dags att flyga vidare österut.

IMG_0577.JPG

Polarrulle och kaffe. En vinnande kombination. Eller vad säger @Agö ?

IMG_0582.JPG

OY-KBA Adalstein Viking flyger mig till Tokyo denna eftermiddag.

IMG_0584.JPG

Seat 4A: Mitt hem under kommande 11 timmar.

IMG_0588.JPG

Välkomstchampagne. Charles Heidsieck som nyss hade införts. Inte lika god som Henriot enligt mig.

IMG_0594.JPG

Fullsatt flygning i Business Class denna eftermiddag. Mina första intryck av stolen och kabinen var klart positiva. Efter att ha provat nya kabinen i Plus och Go såg jag mycket fram emot att testa den nya Business-stolen som hamnar högt upp på listan över produkter som jag har testat.

IMG_0597.JPG

Champagne och varma nötter serveras en stund efter start.

IMG_0599.JPG

Solnedgång över Ryssland.

IMG_0603.JPG

Förrätt. Peppered beef with asparagus and cheese. God och snyggt upplagd.

IMG_0607.JPG

Varmrätt: Coq au vin. Också god.

IMG_0611.JPG

Ost, efterrätt och Sauternes. Också gott. Började bli ruskigt trött vid det här laget efter att ha spenderat natten i SAS Plus från New York. Bäddade ner mig i sängen och fick 7 timmars behaglig sömn.

IMG_0619.JPG

Frukost. Fantastiskt god, men lite synd att de inte längre serverar bacon och crepes med champinjonfyllning.

IMG_0623.JPG

Ankomst i Tokyo efter en mycket behaglig flygning i SAS Business.

IMG_0631.JPG

Shibuya

IMG_0655.JPG

Ginza

IMG_0662.JPG IMG_0666.JPG

Middag på Tonki i Meguro. Tokyos bästa tonkatsu. Fick köa i 90 minuter för en plats vid bordet, men det var väl värt väntan.

IMG_0707.JPG IMG_0713.JPG

Shinjuku

IMG_0683.JPG

Väldigt god ramen på Ichiran Ramen i Shibuya. Mätt och sömnig blir man efter en skål.

IMG_0690.JPG

Shibuya under dagtid.

IMG_0695.JPG

Nattmat. Gott med kalla sobanudlar klockan 4 på morgonen efter en hel natts Halloweenfestande.

IMG_0703.JPG

Rislampor.

IMG_0698.JPG

Obligatoriskt besök på Chiyoda Sushi i Tsukiji.

IMG_0724.JPG IMG_0730.JPG IMG_0731.JPG

Lunch på Nakajima i Shinjuki. *

IMG_0756.JPG IMG_0761.JPG

Kvällsdrink på Park Hyatt Tokyo. Moscow Mule. Smarrigt.

IMG_0764.JPG

Fin utsikt.

IMG_0767.JPG

Middag sista kvällen i Tokyo. Shoyu-ramen och gyoza.

IMG_0771.JPG

Dags för hemfärd. Frukost i ANA Lounge på Tokyo Narita. Hade några timmar att slå ihjäl innan det var dags att boarda SK984 till Köpenhamn.

IMG_0775.JPG

Väldigt tomt i ANA Lounge på Narita denna morgon.

IMG_0777.JPG

Förflyttar mig till United Club som ligger närmast SAS gate på Narita.

IMG_0779.JPG

SAS-kärran brukar normalt stå parkerad utanför loungen, men denna förmiddag syntes den inte till.

IMG_0781.JPG

IMG_0782.JPG

Boarding från bussgate. Extremt ovanligt på SAS, men faktum är att det inkommande flyget bar på en dyrbar last i form av livs levande grisar från Danmark. Då grisarna behövde förtullas och placeras i karantän parkerade man flygplanet bredvid Cargo-terminalen för att förenkla avlastningen.

IMG_0786.JPG

Välkomstchampagne. På grund av ett tekniskt problem blev vi stående på marken en timme innan vi kunde lyfta.

IMG_0795.JPG

IMG_0800.JPG

Takeoff från Narita.

IMG_0803.JPG

Champagne och varma nötter efter start.

IMG_0808.JPG

Halstrad tonfisk till förrätt. Gott.

IMG_0812.JPG

Kyckling till varmrätt. Smakade sådär.

IMG_0817.JPG

Ost från Hokkaido och Chestnut Cake till efterrätt. Väldigt gott.

IMG_0821.JPG

Solnedgång över Sibirien.

IMG_0824.JPG

Fullsatt i Business Class även på denna flygning. Många som uppgraderade på flygplatsen.

IMG_0830.JPG

Bufféhörnan.

IMG_0828.JPG

Dubbel espresso, smörgås, jordgubbar och choklad. Ett gott mellanmål.

IMG_0831.JPG

Soluppgång över Kolahalvön.

IMG_0838.JPG

Second service. Ingen höjdare.

IMG_0845.JPG

Solnedgång innan landning i Köpenhamn. Lite trist att denna behagliga flygning lider mot sitt slut.

IMG_0853.JPG

Antiklimax. Fresh bite och smoothie på "bussen" upp till Arlanda.

Tack för att ni läste rapporten.

Hälsningar
Jonas
 
Tack för trevlig rapport.
SAS Business Class ligger också högt på min lista att prova.
Det det ställdes in i somras så hoppas jag det blir av nu i maj.
En T&R med SAS C så borde jag iallafall lyckas få en av resorna som inte strular :D
 

Abbs

Medlem
Trevlig morgonläsning, tack. Tycker den andra serveringen alltjämt håller mycket lägre klass än huvudmålet, bortsett från frukosten som jag tycker är bra.
 

Brandten

Medlem
Lyfter på hatten för ännu en lysande rapport! Om jag fick önska något så önskar jag texten ovanför bilden då det blir mer naturligt att associera bilden till en text man nyss läst hellre än att scrolla upp igen.
 
Toppen