Jonas C
Medlem
Fortsätter på temat bildrapporter. För er som missade min förra bildrapport så kan ni läsa den här: Turkish Airlines Business Class till San Francisco [bildrapport] | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Bakgrund
I oktober 2016 fick jag chansen att prova SAS nya Business Class för första gången, en produkt som jag sett mycket fram emot att få testa. Valet av destination föll på Tokyo som är en av SAS svåraste destinationer när det kommer till bonustillgänglighet i Business Class. Under flera veckors tid finkammade jag hösten för bonusplatser över en långhelg och jag lyckades till slut hitta en öppning under sista veckan i oktober. Resan bokades med en AMEX 2-for-1 voucher för 50 000 poäng och cirka 650 SEK i skatter. Fenomenalt bra värde för poängen.
Påväg ner till Köpenhamn ombord på SK1423. Lagom trött då jag ankom från New York med SK904 samma morgon och endast hade 7 timmar i Stockholm innan det var dags att flyga vidare österut.
Polarrulle och kaffe. En vinnande kombination. Eller vad säger @Agö ?
OY-KBA Adalstein Viking flyger mig till Tokyo denna eftermiddag.
Seat 4A: Mitt hem under kommande 11 timmar.
Välkomstchampagne. Charles Heidsieck som nyss hade införts. Inte lika god som Henriot enligt mig.
Fullsatt flygning i Business Class denna eftermiddag. Mina första intryck av stolen och kabinen var klart positiva. Efter att ha provat nya kabinen i Plus och Go såg jag mycket fram emot att testa den nya Business-stolen som hamnar högt upp på listan över produkter som jag har testat.
Champagne och varma nötter serveras en stund efter start.
Solnedgång över Ryssland.
Förrätt. Peppered beef with asparagus and cheese. God och snyggt upplagd.
Varmrätt: Coq au vin. Också god.
Ost, efterrätt och Sauternes. Också gott. Började bli ruskigt trött vid det här laget efter att ha spenderat natten i SAS Plus från New York. Bäddade ner mig i sängen och fick 7 timmars behaglig sömn.
Frukost. Fantastiskt god, men lite synd att de inte längre serverar bacon och crepes med champinjonfyllning.
Ankomst i Tokyo efter en mycket behaglig flygning i SAS Business.
Shibuya
Ginza
Middag på Tonki i Meguro. Tokyos bästa tonkatsu. Fick köa i 90 minuter för en plats vid bordet, men det var väl värt väntan.
Shinjuku
Väldigt god ramen på Ichiran Ramen i Shibuya. Mätt och sömnig blir man efter en skål.
Shibuya under dagtid.
Nattmat. Gott med kalla sobanudlar klockan 4 på morgonen efter en hel natts Halloweenfestande.
Rislampor.
Obligatoriskt besök på Chiyoda Sushi i Tsukiji.
Lunch på Nakajima i Shinjuki. *
Kvällsdrink på Park Hyatt Tokyo. Moscow Mule. Smarrigt.
Fin utsikt.
Middag sista kvällen i Tokyo. Shoyu-ramen och gyoza.
Dags för hemfärd. Frukost i ANA Lounge på Tokyo Narita. Hade några timmar att slå ihjäl innan det var dags att boarda SK984 till Köpenhamn.
Väldigt tomt i ANA Lounge på Narita denna morgon.
Förflyttar mig till United Club som ligger närmast SAS gate på Narita.
SAS-kärran brukar normalt stå parkerad utanför loungen, men denna förmiddag syntes den inte till.
Boarding från bussgate. Extremt ovanligt på SAS, men faktum är att det inkommande flyget bar på en dyrbar last i form av livs levande grisar från Danmark. Då grisarna behövde förtullas och placeras i karantän parkerade man flygplanet bredvid Cargo-terminalen för att förenkla avlastningen.
Välkomstchampagne. På grund av ett tekniskt problem blev vi stående på marken en timme innan vi kunde lyfta.
Takeoff från Narita.
Champagne och varma nötter efter start.
Halstrad tonfisk till förrätt. Gott.
Kyckling till varmrätt. Smakade sådär.
Ost från Hokkaido och Chestnut Cake till efterrätt. Väldigt gott.
Solnedgång över Sibirien.
Fullsatt i Business Class även på denna flygning. Många som uppgraderade på flygplatsen.
Bufféhörnan.
Dubbel espresso, smörgås, jordgubbar och choklad. Ett gott mellanmål.
Soluppgång över Kolahalvön.
Second service. Ingen höjdare.
Solnedgång innan landning i Köpenhamn. Lite trist att denna behagliga flygning lider mot sitt slut.
Antiklimax. Fresh bite och smoothie på "bussen" upp till Arlanda.
Tack för att ni läste rapporten.
Hälsningar
Jonas
Bakgrund
I oktober 2016 fick jag chansen att prova SAS nya Business Class för första gången, en produkt som jag sett mycket fram emot att få testa. Valet av destination föll på Tokyo som är en av SAS svåraste destinationer när det kommer till bonustillgänglighet i Business Class. Under flera veckors tid finkammade jag hösten för bonusplatser över en långhelg och jag lyckades till slut hitta en öppning under sista veckan i oktober. Resan bokades med en AMEX 2-for-1 voucher för 50 000 poäng och cirka 650 SEK i skatter. Fenomenalt bra värde för poängen.
Påväg ner till Köpenhamn ombord på SK1423. Lagom trött då jag ankom från New York med SK904 samma morgon och endast hade 7 timmar i Stockholm innan det var dags att flyga vidare österut.
Polarrulle och kaffe. En vinnande kombination. Eller vad säger @Agö ?
OY-KBA Adalstein Viking flyger mig till Tokyo denna eftermiddag.
Seat 4A: Mitt hem under kommande 11 timmar.
Välkomstchampagne. Charles Heidsieck som nyss hade införts. Inte lika god som Henriot enligt mig.
Fullsatt flygning i Business Class denna eftermiddag. Mina första intryck av stolen och kabinen var klart positiva. Efter att ha provat nya kabinen i Plus och Go såg jag mycket fram emot att testa den nya Business-stolen som hamnar högt upp på listan över produkter som jag har testat.
Champagne och varma nötter serveras en stund efter start.
Solnedgång över Ryssland.
Förrätt. Peppered beef with asparagus and cheese. God och snyggt upplagd.
Varmrätt: Coq au vin. Också god.
Ost, efterrätt och Sauternes. Också gott. Började bli ruskigt trött vid det här laget efter att ha spenderat natten i SAS Plus från New York. Bäddade ner mig i sängen och fick 7 timmars behaglig sömn.
Frukost. Fantastiskt god, men lite synd att de inte längre serverar bacon och crepes med champinjonfyllning.
Ankomst i Tokyo efter en mycket behaglig flygning i SAS Business.
Shibuya
Ginza
Middag på Tonki i Meguro. Tokyos bästa tonkatsu. Fick köa i 90 minuter för en plats vid bordet, men det var väl värt väntan.
Shinjuku
Väldigt god ramen på Ichiran Ramen i Shibuya. Mätt och sömnig blir man efter en skål.
Shibuya under dagtid.
Nattmat. Gott med kalla sobanudlar klockan 4 på morgonen efter en hel natts Halloweenfestande.
Rislampor.
Obligatoriskt besök på Chiyoda Sushi i Tsukiji.
Lunch på Nakajima i Shinjuki. *
Kvällsdrink på Park Hyatt Tokyo. Moscow Mule. Smarrigt.
Fin utsikt.
Middag sista kvällen i Tokyo. Shoyu-ramen och gyoza.
Dags för hemfärd. Frukost i ANA Lounge på Tokyo Narita. Hade några timmar att slå ihjäl innan det var dags att boarda SK984 till Köpenhamn.
Väldigt tomt i ANA Lounge på Narita denna morgon.
Förflyttar mig till United Club som ligger närmast SAS gate på Narita.
SAS-kärran brukar normalt stå parkerad utanför loungen, men denna förmiddag syntes den inte till.
Boarding från bussgate. Extremt ovanligt på SAS, men faktum är att det inkommande flyget bar på en dyrbar last i form av livs levande grisar från Danmark. Då grisarna behövde förtullas och placeras i karantän parkerade man flygplanet bredvid Cargo-terminalen för att förenkla avlastningen.
Välkomstchampagne. På grund av ett tekniskt problem blev vi stående på marken en timme innan vi kunde lyfta.
Takeoff från Narita.
Champagne och varma nötter efter start.
Halstrad tonfisk till förrätt. Gott.
Kyckling till varmrätt. Smakade sådär.
Ost från Hokkaido och Chestnut Cake till efterrätt. Väldigt gott.
Solnedgång över Sibirien.
Fullsatt i Business Class även på denna flygning. Många som uppgraderade på flygplatsen.
Bufféhörnan.
Dubbel espresso, smörgås, jordgubbar och choklad. Ett gott mellanmål.
Soluppgång över Kolahalvön.
Second service. Ingen höjdare.
Solnedgång innan landning i Köpenhamn. Lite trist att denna behagliga flygning lider mot sitt slut.
Antiklimax. Fresh bite och smoothie på "bussen" upp till Arlanda.
Tack för att ni läste rapporten.
Hälsningar
Jonas