Senaste nytt

Kina introducerar 6 dagars visumfri vistelse i Shanghai, Hangzhou och Nanjing

Resann

Ny medlem
Ska inte vara något problem.

a) Se till att du har hotell bokat (helst utskriven på papper). Är egentligen inget krav, men gör diskussionen lite enklare.
b) Se till att du har din flygbiljett från PVG utskriven på papper. Jag hade jätteproblem när jag en gång bara hade bokningsnumret.
c) Gå till rätt kö. Det kan vara lite kryptiskt var du ska gå men kolla noga på skyltarna. När du går ner för sista trappan precis innan immigration ska du längst till vänster lite bakom pelarna.
d) Var inte orolig, du kommer att vara ganska ensam vid din disk. Det är väldigt få individer som använder 'transitvisum'.
 

Resann

Ny medlem
Tack. Jag har skrivit ut allt!!! Men det är ok att inom 2 veckor återvända och alltså söka en gång till transit visum ? Jag är super stressad över att vi inte har visum. Det borde ju inte vara något problem men känns lite luddigt o osäkert. Bara att få komma med flyg till Shanghai ( men ringde SAS som sa att det var ok) och sedan till o från Vietnam -har mailat china Sothern airlines idag för att få ok. Tack för all input jag kan få
 

aruba1

Medlem
Tack. Jag har skrivit ut allt!!! Men det är ok att inom 2 veckor återvända och alltså söka en gång till transit visum ?
Precis som agehall skrev är det inga problem att återvända. Min vän var i Kina för två månader, nyttjade transitvisum både på dit och returresan, återvände inom en vecka och det var inga problem.
 

Kronholm

Medlem
Vill dela med mig av min transitresa enligt rutten ARN-HKG-SHA--PVG-CPH-ARN. Störst problem/diskussion fick jag faktiskt på Arlanda. Jag gick till gulddisken och bad dem skriva ut mina boardingkort. Va? har du inget visum? Då kan du inte åka! Suck och stön, jag fick förklara reglerna för transitvisa och efter diskussioner med två andra SAS-anställda (samt tidsräkning och koll av min hemresa) skrev de in de koder som behövs i bokningssystemet. Det verkar vara nödvändigt att få detta registrerat så jag föreslår en kontakt med Bag Drop även om det går att få ut boardingkort i appen.

Väl framme i HKG fick jag gå via transitdisken då SAS inte kunde skriva ut boardingkort för China Eastern (Sky Team). Även här skedde tidsräkning men fick ingen fråga om 144 timmars transitvisa så hon måste ha sett det i systemet (med infon som skrevs in på Arlanda).

På flyget delades obligatoriska gula Arrival cards ut, jag tog ett sådant kort o fyllde i men det visade sig senare att det kunde kastas.

Väl framme på SHA Hongqiao (T1!) så fanns ingen speciell skyltning/kö att följa. Jag fick fråga en av vakterna och efter lite letande i en skrivbordslåda fick hon fram en blå blankett speciellt gjord för 144 timmars. Kan vara bra att ha namnet 144小时过境免签 utskrivet eller bara "144" med stora bokstäver. Det var Ett-Fyra-Fyra (yao si si) som användes av alla vid Immigration. Med blanketten ifylld blev jag närmast VIPad med tre vänliga vakter som ledsagade mig. Kom igenom spärren på fem minuter och sedan var det vakthavande befäl (bakom spärrarna) som klistrade i tillståndet. En liten fnuttig papperlapp, ingen avgift.
 

Kevinator

Medlem
Tack. Jag har skrivit ut allt!!! Men det är ok att inom 2 veckor återvända och alltså söka en gång till transit visum ? Jag är super stressad över att vi inte har visum. Det borde ju inte vara något problem men känns lite luddigt o osäkert. Bara att få komma med flyg till Shanghai ( men ringde SAS som sa att det var ok) och sedan till o från Vietnam -har mailat china Sothern airlines idag för att få ok. Tack för all input jag kan få
Det kommer funka. Vi provade just detta förra året, dock var det Japan och inte Vietnam som var det tredje landet. Det gick utmärkt att få transitvisum först en gång, och sedan 8 dagar senare. Det blir två såna små söta vita lappar med transitvisum i passet.
 

Resann

Ny medlem
Hej vi har nu varit på vår resa och det gick utmärkt! Jag hade dragit ut allt!!! I Köpenhamn fick jag lite frågor men de letade igenom information på nätet och det var inga problem. Trevligt bemötande överallt! Tack till alla som svarat och det har varit bra support!
 
  • Gilla
Reactions: Gus

agehall

Medlem
Vill dela med mig av min transitresa enligt rutten ARN-HKG-SHA--PVG-CPH-ARN. Störst problem/diskussion fick jag faktiskt på Arlanda. Jag gick till gulddisken och bad dem skriva ut mina boardingkort. Va? har du inget visum? Då kan du inte åka! Suck och stön, jag fick förklara reglerna för transitvisa och efter diskussioner med två andra SAS-anställda (samt tidsräkning och koll av min hemresa) skrev de in de koder som behövs i bokningssystemet. Det verkar vara nödvändigt att få detta registrerat så jag föreslår en kontakt med Bag Drop även om det går att få ut boardingkort i appen.
SAS har något problem på ARN. När vi skulle resa via PVG på 144h transit så fick de bara upp 2/3 sidor* från TIMATIC på datorn vid incheckningsdisken. Det är på sidan 3 som information om 72/144h transit står... Eftersom de inte kan få upp den informationen så kan de inte verifiera att så är fallet (om den som checkar in en inte råkar kunna reglerna då) och därmed stöter man på patrull. De måste då kontakta back-office som verkar kunna få upp alla tre sidorna.

Jag begriper verkligen inte hur TIMATIC kan ofungera så vid incheckningsterminalerna, men så illa verkar det vara.

*) Jag tittade själv på när killen försökte bläddra till nästa sida men det gick inte.
 

jonten

Medlem
Shanghai imorse, hade läst ovan att det var blå lapp som gällde och inte gul. Längst bort fanns en disk för 24/144 visa. Väl där så var det den gula som skulle fyllas i, paret innan hade blå... När den gula lappen var ifylld och jag även visat utskriven bokning och att jag skulle vidare 16 timmar senare så smattrade stämplar i både pass och papper.
Totalt problemfritt, tog max 15 minuter innan vi var ute med både stämplade pass och väskor. Nu skall vi försöka gå tillbaka med vår gula lapp....
 
  • Gilla
Reactions: Gus

agehall

Medlem
Shanghai imorse, hade läst ovan att det var blå lapp som gällde och inte gul. Längst bort fanns en disk för 24/144 visa. Väl där så var det den gula som skulle fyllas i, paret innan hade blå... När den gula lappen var ifylld och jag även visat utskriven bokning och att jag skulle vidare 16 timmar senare så smattrade stämplar i både pass och papper.
Det verkar gå att använda vilken lapp som helst - jag har även lämnat fram den vanliga som man får ombord och det gick bra det med. Dock ska noteras att de blå lapparna var slut just då.
 

Andain

Ny medlem
Är det någon som vet om det är krav på att flyga in och ut från samma flygplats? Dvs, är det okej GMP-SHA-(72h)-PVG-CPH?
 
Toppen