Citerar en uträkning från Flygtorget som publicerar siffror från SAS:
Utgångspunkten för SAS beräkning - och som Flygtorget tagit del av - är en A330 med 262 stolar ombord, MTOW på 233 ton och med 95 procents beläggning ombord. Omräknat till svenska kronor kostar hanteringen av en sådan maskin med alla kostnader inkluderade, bland annat start- och passageraravgifter, miljökostnader, säkerhetsavgifter och handlingskostnader:
Köpenhamn: 59 078:-
Stockholm: 35 908:-
Helsingfors: 28 558:-
Oslo: 26 967:-
Med Köpenhamn som index 100 innebär det att Arlanda är 39 procent billigare, Helsingfors 52 procent billigare och Oslo 54 procent billigare. Ledningen för Kastrup motsätter sig dock SAS sätt att räkna och menar att flygbolaget använt fel utgångspunkter och att avgifterna inte är så höga.
SAS säger i andra sammanhang att de beräknar att flygskatten bara till hälften kan skickas vidare till passagerare, med andra ord att de måste ta igen den andra delen på effektivisering eller neddragning av annat.
Nåväl, om ovanstående stämmer skulle det innebära att kostnaden för en start med A330 till USA:
1. Ökar för Arlanda, med 262 passagerare * 95% beläggning * 125 kronor (hälften av 250 för flygskatt till USA) = ca 31.112 kr. Kostnaden för SAS blir då ca 67.000 kr med ovanstående beräkning
2. Kastrup har samtidigt gått ut och sagt att man sänker sina avgifter med 10%, dvs 59.078 * 0,9 = 53.170 kr
Nu finns det en mängd andra parametrar att ta hänsyn till, lönenivåer i länderna, "störningar" på flygplatserna (i form av väder, strejker eller annat som ställer till det).
Jag tror inte att SAS nuvarande verksamhet påverkas så mycket, de linjer som finns känns ganska väl inarbetade. Däremot kommer nya flygbolag eller inför nya destinationer fundera en gång till. Det värsta är nog inte avgiften i sig utan att det skapar osäkerhet om framtida avgiftsuttag. Har man börjat beskatta kan ju en röd-grön regering lätt höja avgiften ytterligare för att verka miljövänlig, även om konsekvensen i verkligheten kanske leder till byten i Europa och därmed i många fall högre utsläpp pga längre resvägar.