Senaste nytt

Sikta mot stjärnorna - Använder du Guide Michelin när du planerar dina resor?

Simon

Medlem
Söker tips på guldkorn ur de mindre kända stjärnkrogarna i New York. Har ni t.ex. varit på en enstjärnig som varit något alldeles speciellt eller känts extra värt pengarna?
 

Agö

Medlem
Jag har besökt ställen där en middag kanske ligger runt 2000:- (många små rätter) och en lunch 500-700 (färre rätter men sällan lite mat). Exkl dryck.
Ja, denna typ av prisdifferentiering (som ju är vanligt i New York, London, Hong Kong, Paris m.fl. städer) finns överhuvudtaget inte i Stockholm. Det är synd. I London kan du ju t.ex. äta två rätter på gamla klassikern Pied à Terre för 30 pund på lunchen eller grym indisk mat för samma pris på Benares. Det är ju vad Prinsen tar för en Biff Rydberg.

Detta var t ex ett klipp:
Italian Restaurant near Lincoln Center | Lincoln Ristorante
Efter tips från denna site (dig?!).
Det stället gillade jag!
 

pep

Medlem
Jay Fai serverer wok-retter fra et lille gadekøkken i Bangkoks gamle bydel. Nu har hun fået en Michelin-stjerne i den første Michelin-guide til Thailands hovedstad:

Thailandsk gadekøkken får Michelin-stjerne | Globalnyt

Det behøver ikke at være dyrt: Selv spiser jeg aldrig på hoteller mere og kun meget sjældent på stjerne-restauranter. Fordi den bedste mad findes på de steder som har stort mad-turnover med kun en eller få retter som de magter til fuldkommenhed. Og sælger ud hver dag, så næste dag er med nye forsyninger.
 

RobHK

Medlem
Vi körde Le Normandie och Sra Bua för 1 år sedan. Måste säga att det är rätt generösa med stjärnorna i Bangkok. Skulle säga att i en annan stad vore Le Normandie 1 stjärna och Sra Bua recommend restaurang.

Le Normandie är väldigt lyxigt, så det är perfekt för en romantisk middag, men maten håller inte riktigt måttet. En liknande restaurang är Caprice i Hong Kong på Four Seasons, även på Caprice får man betala lite mer för stället, än matkvalitén. Men Caprice är ändå helt klart en nivå över Le Normandie och de har båda 2 stjärnor.

Ingen av Bangkok restaurangerna är något jag kommer gå tillbaka till. Gaggan är jag dock sjukt sugen på att prova nästa gång vi är i Bangkok!
 

RobHK

Medlem
Jag ser i tråden att många provar Michelin restauranger i Hong Kong, men många verkar lite missnöjda. Jag tycker Hongkong också är lite drabbat av att lite för lätt ha fått stjärnor, särskilt på kinarestauranger. Lite av mina tankar om staden nedan:

Håller helt med om att Japanska sushi Michelin restauranger i HK är sjukt overrated. Det är så enkelt att bästa sushin till bra pris hittar ni på Sen-Ryo som finns överallt i Honkong, bland annat en i Central IFC, en annan in i ett hus där backen upp till LKF börjar. Ni kommer få en fantastisk sushi måltid för runt 200 HKD.

Samma med kinamat, har ätit på otaliga 1 stjärniga kinaställen, men sällan är det något så speciellt. Din Tai Fung och Tim Ho Wan tycker jag är två ställen som håller stabil kvalité till vettigt pris. Om man bortser ifrån stjärnor och bara vill ha kinamat av hög kvalité. Så får ni nog en meny där saker håller hög kvalite rakt igenom om ni går t.ex. på Shangri-La kinarestaurang på HK ön och äter dim-sum eller annan kinamat.

När de gäller de dyrare restauranger som verkligen håller måttet så har jag bara två rekommendationer:

*** L'Atelier de Joël Robuchon
*** 8½ Otto e Mezzo Bombana

Både behöver bokas rejält i föreväg. Ett tips om plånboken inte orkar är att boka en lunch istället.

Jag har inte själv varit där, men hört att även *** BO Innovation inte gör folk besvikna.

Min personliga favorit när det ska ätas fin och dyrt är stadens bufféer, då jag är en stor seafood älskare så ger det valuta för pengarna att kunna mumsa hummer, krabba och jätteräkor för 600-700kr. Ibland åker vi också ut till lokala ställen där de har färsk seafood i akvarium och äter "kinesisk-style" seafood, det brukar landa runt 400-500kr per person. Man kan göra detta på Lamma island, men lite turistfälla där, så priserna är högre för riktigt bra seafood.
 
Toppen