Senaste nytt

Det eviga handbagaget

Canadien

Medlem
Jag fattar inte varför man vill släpa med sig allt man äger och har som handbagage, så j*vla lång tid tar det ju inte oftast att få sin väska på bandet.

Reser man bara point-to-point, och inte så ofta kan ju det vara OK. Själv undviker jag checkin av bagage om jag ska vara borta mindre än 2v. Reser i jobbet oftast med många hopp, nya städer varje/varannan dag och då vill man inte bli av med bagaget någonstans i den kedjan för då hinner det aldrig ifatt...
 

rvarttinen

Medlem
...
Jag fattar inte varför man vill släpa med sig allt man äger och har som handbagage, så j*vla lång tid tar det ju inte oftast att få sin väska på bandet.
Tja, oftast går det bra med incheckat, i alla fall för min del. De flesta destinationer har det ofta gått ganska fort att få ut bagaget, särskilt om det är prio-taggat. T.ex. SFO har väskan väntat på mig vid flera tillfällen efter att ha passerat passkontrollen. MLE har haft den mest exemplariska prio-hanteringen av ankommande bagage. DXB har det varit snabbt levererat. Ibland har det tagit lång tid på CDG T2. Men, sämst har alltid ARN varit! Lång väntan och ingen hantering av prio-taggade väskor. Har viss förståelse att en del vill ha allt som handbagage när Arlanda är destinationen ...
 

Delayed

Medlem
Flyger alltid över 100 segment per år och aldrig haft problem med att få plats med min väska.
Känns som det mesta går att lösa med lite kommunikation och omstuvning :)
Håller med. Flög tidigare mer än så och en enda gång har jag tvingats "skicka ner" handbagaget. Olustigt när det hände då väskan innehöll en del värdesaker men sett till mitt totala antal flighter ett rätt försumbart problem.
 

trekker

Medlem
Flyger alltid över 100 segment per år och aldrig haft problem med att få plats med min väska.
Känns som det mesta går att lösa med lite kommunikation och omstuvning :)
Tyvärr är det ofta som folk inte kan kommunicera. Jag satt och lyssnade på musik i min QC35 strax innan start och plötsligt connectar den med min lap top som låg i min som var optimalt packeterad i over head bin ovanför rad 3 (jag satt på 1A), undrar vad som hänt och ser att min saker flyttats och formligen tryckts in i andra änden av over head bin. Han har lyckats starta datorn och nästan halvera storleken på väskan helt ointresserad av vad jag kan tänkas ha i väskan.
 

trekker

Medlem
Har gjort 2 helt ovetenskapliga tester, dvs boardat sist. I måndags på LH och satt på 3A i business. Plats fanns vid rad 1 för ena väskan och jackan, hade nog fått plats med allt om jag flyttat en jacka som låg i resten av binnen, dock valde jag att ha väskan under det blockade mittsätet. Just nu på BA, halvfullt i business och kunde lägga mitt handbagage direkt ovanför rad 1 där jag sitter. Att boarda sist är ju att föredra om man vet att man får plats med handbaggaget vid sin plats.
 
Reser man bara point-to-point, och inte så ofta kan ju det vara OK. Själv undviker jag checkin av bagage om jag ska vara borta mindre än 2v. Reser i jobbet oftast med många hopp, nya städer varje/varannan dag och då vill man inte bli av med bagaget någonstans i den kedjan för då hinner det aldrig ifatt...

Om man stannar en natt eller två och sedan reser vidare kan jag möjligen förstå det.
 
Personligen så tycker jag det är jäkligt skönt o slippa släpa på massa handbagage faktiskt.
Jag reser antingen med en Tumi ryggsäck alternativt en Rimowa Business rullväska som handbagage men jag tenderar att lämna den senare hemma mer och mer.
Jag fattar inte varför man vill släpa med sig allt man äger och har som handbagage, så j*vla lång tid tar det ju inte oftast att få sin väska på bandet.
Om man inte släpar med sig allt man äger och har, utan packar effektivt, och har 3-5 flighter i veckan, och inte vill spendera 20 minuter extra på flygplatsen innan för att checka in och 20-30 minuter efter vid bandet för att hämta upp bagaget. Typ.

Just-in-time är i viktigt för mig ;)
 

jerixon

Medlem
Ja alltså.
Får ju lätt plats med en kostym, 4-5 skjortor och extra byxor + skor och träningskläder i min carry on....
Är det dessutom semester klarar jag mig ännu enklare på min "one bag" lösning :)
För mig är det en säkerhet att alltid ha allt på ryggen och slippa vänta.
Räknar man som exempel15 min vänta per segment så är det för mig en arbetsvecka i total tid under ett år på 150 segment som går på att vänta på baggage.... det är inte aktuellt :p

att hoppa in och åka. Mitt stopp i förort strax norr om city blev alltså första stopp - lika smidigt som taxi. Lugn körning, vad jag såg så höll sig chauffören till skyltad hastighet, till skillnad från [insert any Stocholm taxi company]. Lugn och behaglig åktur med andra ord. Satt längst fram bakom chauffören med ledigt säte jämte mig.

Om man inte släpar med sig allt man äger och har, utan packar effektivt, och har 3-5 flighter i veckan, och inte vill spendera 20 minuter extra på flygplatsen innan för att checka in och 20-30 minuter efter vid bandet för att hämta upp bagaget. Typ.

Just-in-time är i viktigt för mig ;)
 

trekker

Medlem
Räknar man som exempel15 min vänta per segment så är det för mig en arbetsvecka i total tid under ett år på 150 segment som går på att vänta på baggage.... det är inte aktuellt :p
För att inte tala om risken att baggaget försvinner om man checker in det på 150 segment på ett år (speciellt med byten).
 

Hachans

Medlem
Ja alltså.
Får ju lätt plats med en kostym, 4-5 skjortor och extra byxor + skor och träningskläder i min carry on....
Är det dessutom semester klarar jag mig ännu enklare på min "one bag" lösning :)

Jag har upptäckt vakuumpåsar. Världens grej! Då får man plats med hur mycket som helst även om man har storlek 47 i extraskorna...
 
Toppen