Senaste nytt

Handelsbanken Platinum och Infinite

KRYSS

Medlem
När jag hade kortet var det obegränsat antal besök på PP och möjlighet att ta gäst. ca 2 år sedan

(Jag minns detta tydligt eftersom jag hade förhandlat till mig 2 fullvärdiga platinum kort (dvs inte ett extra kort) så att vi hade 2 obegränsade PP med gäster - och den enda gången vi var 4 på flygplatsen så hade den som hade det andra kortet glömt det hemma och jag fick betala inträde för 2... )
Ja det låter betydligt bättre. De verkar ha tagit bort den förmånen på nya kort. Har dock inte testat gästa någon ännu.

Priority Pass Huvudkortsinnehavaren har fritt inträde till lounger, medföljande gäster debiteras huvudkortsinnehavaren 190 kr.
 

Moco

Medlem
Ja det låter betydligt bättre. De verkar ha tagit bort den förmånen på nya kort. Har dock inte testat gästa någon ännu.

Priority Pass Huvudkortsinnehavaren har fritt inträde till lounger, medföljande gäster debiteras huvudkortsinnehavaren 190 kr.

Det har aldrig varit fri gäst rent generellt. Däremot sedan starten alltid obegränsade besök för kortinnehavaren. PP har själva heller inget kort som ger förmånen att gästa in valfritt antal gäster kostnadsfritt. Det är möjligt att det enskilda kontoret valt att svälja kostnaden för extra besökare för några få som förhandlat bort det, men jag betvivlar det.

Svårt att utfärda en generell varning för kortet utan att förtydliga med vad som avses. Sett till vad kortet kostar och vad det innehåller är ett av de bättre korten. @Bamsefar utfärdade ju en liknande varning för PP via AmEx Platinum för något år sedan, så det kanske vore bra med ett förtydligande.
 

intuition

Medlem
Det har aldrig varit fri gäst rent generellt. Däremot sedan starten alltid obegränsade besök för kortinnehavaren. PP har själva heller inget kort som ger förmånen att gästa in valfritt antal gäster kostnadsfritt. Det är möjligt att det enskilda kontoret valt att svälja kostnaden för extra besökare för några få som förhandlat bort det, men jag betvivlar det.
....
Jag menade inte "valfritt antal gäster" utan en (1) gäst. Som sagt minns jag den förmånen mycket tydligt. Det är möjligt att det fanns en max antal gäster per år, det minns jag inte. Men det var helt klar +1 gäst när jag hade kortet. Om PP inte erbjuder den varianten är det onekligen lite konstigt.

Jag har gästat en drös med gånger på flygplatser och aldrig betalat för gästen. Så sent som häromveckan. Men det kanske är olika avtal?
Ja, det kanske är så att avtalen har ändrats med tiden. Handelsbanken har ju helt klart gått in för att minska förlusterna på platinumkortet. Jag fick 2 fullvärdiga kort med 2 PP för 0 kr första 1,5 året, och 1200kr därefter. Det var kanske lite för dyrt för dem att hålla på så. Ett sätt att minska kostnaderna är väl då att ta bort gästen från nytecknade kort?
 
Jag hade Handelsbankens platinumkort med tillhörande PP under 5 år 2011-2016 och avslutade det för snart två år sedan.

Jag hade obegränsat med besök för mig själv, men fick alltid betala för gäster. Om jag hade en gäst eller som mest 5 gäster så var det alltid samma pris per person. Jag har för mig att det kostade 180 SEK/person. Detta belopp belastade mitt platinakort och kom på faktura ungefär 2 månader efter besöket.
 

squeezen

Medlem
Jag har Platinum (medtillhörande PP) och det verkar vara lite lotteri med när det debiteras för gäst... skulle säga 50/50

Funderar på att säga upp kortet. Försäkring får Amex duga och Lounge säkras genom OWE+EBD
 

squeezen

Medlem
Jag fick i dagarna ett nytt PP kort, står på det att det är giltigt till nov 2019.

Det kortet är ju bara en fysisk sak, jag planerar säga upp platinum (då jag nu tecknat mig på MC premium istället).

Har någon erfarenhet av det här? Kan det vara så att jag redan fått ett PP ”frontloadat” som gäller även om kreditkortet i fråga sägs upp?
 
Toppen