Senaste nytt

Brussels Airlines flyg försenat

Hej,

Flög mellan Bryssel och Edinburgh för någon månad sedan. Flyget var cirka en timme försenat vid start och när vi skulle landa i Edinburgh var flyget tvunget att landa i Prestwick på grund av dimma.

Vi skulle ha landat ca klockan 22.00 men landade ungefär klockan 00.00 men fick vänta på flyget ca en timme innan en buss kom som skulle köra oss till Edinburgh, vilket tar ca 2 timmar. Vi anländer på Edinburgh flygplats ca klockan 03.15

Jag tog upp detta med Brussels Airlines och krävde €250 ersättning då vi anlände mer än 3 timmar försent till Edinburgh flygplats.

De hävdar att de inte kan betala någon ersättning då detta beror på väderförhållanden och klassas som Force Majeure. Jag pekar på att flygplatsen inte var stängd och andra plan landade ungefär samma tid som vi skulle ha landat (hittat på flight radar)

Dessutom har jag läst mig till att väderförhållandet måste vara "wholly exceptional" för att det ska klassas som Force Majeure så jag svarade dem med det argumentet men har inte fått något tillfredsställande svar.

Tyvärr har jag inte kommit någon vart med detta. Har ni några tips på hur jag kan gå vidare?

Tack!
 

anjak

Medlem
Det här tror jag du kan släppa och gå vidare. Jag tror aldrig du kommer få någon ersättning. Var det så mycket dimma så att piloten väljer att landa på annan flygplats är det bara att acceptera tycker jag. Inget flygbolag väljer frivilligt att landa på annan flygplats med allt stök som det innebär.
 

palmen

Moderator
Tror inte du har något att hämta här tyvärr.
Väder som gör att det blir försening klassas som force majeur.

Kan mycket väl varit så att ATC låter vissa plan landa men inte andra för att trafiken blir för tät under rådande väderlek och därför måste några plan landa på andra flygplatser.

Inget flygbolag väljer mig veterligen att landa på annan flygplats om det kan undvikas då det ger en massa följdproblem. Och om det nu var dimma som gjorde detta får man nog bara acceptera detta.
 

Jean-Pierre

Medlem
De hävdar att de inte kan betala någon ersättning då detta beror på väderförhållanden och klassas som Force Majeure. Jag pekar på att flygplatsen inte var stängd och andra plan landade ungefär samma tid som vi skulle ha landat (hittat på flight radar)

Att andra plan landade behöver inte betyda någonting. Nu vet jag inte vad för flygplan, inkl. utrustning, Brussels flög med, eller vilka de andra planen du såg på flightradar var.

Utan att veta hur Edinburghs flygplats är utrustad, kan det vara så att vissa andra plan kunde landa i tät dimma (autoland), men enbart om de har rätt utrustning och certifiering för det. (ILS CAT II /III tror jag, eller liknande).

Exempel: En gång i Zürich landade vi i komplett ärtsoppa (MD-11). Marken syntes några få sekunder innan touch-down. Men fick ta buss till Basel där anslutningsflyget (ERJ) väntade p.g.a diversion. ERJ:n hade inte utrustning för autoland och kunde således inte landa, även fast vissa andra flygplan hade möjlighet trots tät dimma
 
Last edited:

henke12

Medlem
Att andra plan landade behöver inte betyda någonting. Nu vet jag inte vad för flygplan, inkl. utrustning, Brussels flög med, eller vilka de andra planen du såg på flightradar var.

Utan att veta hur Edinburghs flygplats är utrustad, kan det vara så att vissa andra plan kunde landa i tät dimma (autoland), men enbart om de har rätt utrustning och certifiering för det. (ILS CAT II /III tror jag, eller liknande).

Och inte nog med det behöver även piloterna ha rätt utbildning
 
Toppen