Senaste nytt

Ryanair krockar men flyger planet ändå

Gnopps

Medlem
Enligt artikeln nedan körde ett Ryanair-plan på ett American-plan på Barcelonas flygplats tidigare i år, en vinge kom åt bakdelen på American-planet. Piloterna märkte inget men det gjorde flera passagerare som meddelade kabinpersonalen. Dessa vidarebefordrade i sin tur informationen till piloterna som valde att flyga i alla fall.

Självklart är det svårt att bedöma info som kommer från passagerare och kabinpersonalen verkar ha nedbetonat det hela. Trots detta undrar jag, var det vettigt gjort av piloterna att flyga ändå?

Artikel & foton: Accident: Ryanair B738 and American B763 at Barcelona on Apr 14th 2011, both aircraft departed despite ground collision and passenger complaints
 

Alx

Medlem
Du missade att tillägga att American Airlines krockade och valde trots det att flyga hela vägen över Atlanten. :rolleyes:

Självklart borde ingen av de ha flugit innan de kontrollerat skadorna.
 
Knappast vettigt agerande och piloten på båda planen bör få sparken per omgående!
Kunde slutat med en stor tragedi, se bara skadan på AA planet! Jissus.
 
Last edited:

Gnopps

Medlem
Du missade att tillägga att American Airlines krockade och valde trots det att flyga hela vägen över Atlanten. :rolleyes:

Självklart borde ingen av de ha flugit innan de kontrollerat skadorna.
Anledningen till att jag inte skrev något om dem är att de nog inte kunnat veta om skadan. Tydligen var sammanstötningen så svag att den inte märktes och som AA blev påkört där bak antar jag det var omöjligt för dem att se det.
 
Anledningen till att jag inte skrev något om dem är att de nog inte kunnat veta om skadan. Tydligen var sammanstötningen så svag att den inte märktes och som AA blev påkört där bak antar jag det var omöjligt för dem att se det.

Tror jag knappast, nog för att materialet på flygplan-kroppen inte är gjort i granit utan är rätt känsligt så tvivlar jag på att någon inte kände ett dugg..

Skadan på Ryanair planet var ju i princip obefintlig (enligt bilden), lite repor på "wingletten" bara.
Självklart skulle dom gått ut och kollat på "skadan" innan avfärd, där gjorde dom ju absolut fel.

Hade jag dock varit på detta American flyg och sett skadan i efterhand hade jag fått rejäla rysningar i kroppen..
Det står dock att bilden är tagen:
"04/14/2011" på American Airlines planet, fel bild?
 
Last edited:

Ubbe

Medlem
Sedär, jag läste bara "Enligt artikeln nedan körde ett Ryanair-plan på ett American-plan på Barcelonas flygplats tidigare i år" i inlägg nummer ett.

Då kanske du lärt dig något idag. ;) Det gäller att läsa det "finstilta" när det handlar om flygbolag.. Gör man inte det är man ingen medveten resenär :cool:
 
Då kanske du lärt dig något idag. ;) Det gäller att läsa det "finstilta" när det handlar om flygbolag.. Gör man inte det är man ingen medveten resenär :cool:

Förlåter du mig om jag säger att jag var trött efter ca 10 timmars jobb utan direkt lång sömn innan jobbet? :rolleyes:
Trodde jag kunde lite på Gnopps! ;)
 
Toppen