Senaste nytt

Hyra bil på Nya Zealand - Söker tips

Gus

Medlem
Ingen fara egentligen om utan internationellt körkort. Råkade ut för det i Auckland. 60$ och en halvtimma för snabb översättning över telefon så var det fixat dessutom väldigt tillmötesgående personal hos avis.
Vem ringde du för att få det översatt?

Vi ska hyra en camper van från Jucy i Queenstown om några veckor. Någon som hyrt från dem och vet huruvida de kräver översättning av körkortet vid uthämtning?

Borde inte transportstyrelsen på sin webbplats ha en mall att skriva ut där en engelsk översättning på körkortet finns?
 
Last edited:

Gus

Medlem
Längst upp till höger på det svenska körkortet står det ju i liten stil "driving license". Räcker inte det som översättning?
 

Gus

Medlem
Sådär! Efter en halvtimmes googlande hittade jag det jag sökte! :) Jag har nu skrivit ut sidorna 1-2, 12 samt sidorna 507-508 i detta dokumentet https://circabc.europa.eu/sd/a/13f8d59f-9934-4bd3-9b97-eedaac36eb36/driving-licence_en.pdf Det borde väl räcka?

Annars bara visa upp den här bilden? Detta bör väl räcka eftersom kravet inte är ett internationellt körkort utan bara en översättning. Jag har aldrig behövt ett internationellt körkort trots bilhyra i över 20 länder och är inte så sugen på att skaffa det nu heller. Enda gången jag blivit nekad är när jag skulle hyra en vespa på Lambai Island i Taiwan. Men då gick jag bara till grannuthyraren 20 meter bort.

sweden license.JPG
 

Homer

Medlem
Vem ringde du för att få det översatt?

Vi ska hyra en camper van från Jucy i Queenstown om några veckor. Någon som hyrt från dem och vet huruvida de kräver översättning av körkortet vid uthämtning?

Borde inte transportstyrelsen på sin webbplats ha en mall att skriva ut där en engelsk översättning på körkortet finns?


varför frågar du inte Jucy?
 

Gus

Medlem
varför frågar du inte Jucy?
Tja, kan jag ju göra (fast det är egentligen onödigt eftersom det står på bekräftelsen att jag måste ha en översättning). Som alltid litar jag mer på svaren jag får här på forumet än från kundtjänst. Jag vill vet hur det fungerar i praktiken, huruvida det verkligen efterfrågas vid bilutlämningen.
 

Uncrate

Medlem
Har aldrig heller behövt visa IKK vid uthyrning utomlands, utom just i NZ. Min flickvän var till och med tvungen att skaffa ett eget för att stå med som godkänd förare. Detta trots att jag kunde visa mitt IKK och förklarade att samma översättningsprincip rimligen borde kunna tillämpas för två likadana körkort.. Som någon skrev gick det dock hyfsat smidigt att via telefon/fax ordna en formell översättning mot $60 NZD.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen