Senaste nytt

För du en logg du dina resor?

Gnopps

Medlem
För oss som reser lite lagom mycket kan det vara kul att hålla koll på flyg man haft runt i världen, är det fler än jag som gör så? Det är kul att titta på sin karta och minnas resor. Själv tycker jag bäst om Openflights (se signatur) men vet att andra här på forumet föredrar Flightmemory. Lufthansa har också ett eget verktyg kallat MySkyStatus.

Jag har också sett att det finns en liknande sida för hotell, tycker dock den verkar rätt rörig: Checkmystay.

En hel del skapar också bloggar för familj & vänner där de laddar upp foton och skriver lite kort. Min svärfar skapar en bloggsida för alla långresor han gör, det fungerar jättefint som reseberättelse. Jag tycker om att föra en resedagbok när jag gör extra spännande resor, dessa kan jag läsa om flera gånger!

Brukar du göra något liknande?
 

campaigner

Medlem
Tack för tipset! Vid en första titt så ger OpenFlights ett bra intryck, visuellt ser de kartorna trevligare ut. Testade att börja lägga in flighter, och i det enkla läget är det just väldigt enkelt och snabbt. En intergrerad version på BusinessClass vore ju toppen.

Nu får man väl ägna helgen åt att lägga in alla historiska resor man har gjort, sedan åttiotalet och framåt...
 
Jag tycker om allt som har med siffror och statistik att göra men jag har inte hittat någon sida som t.ex. flightmemory eller liknande som jag tyckt var smidig nog och snygg nog. Om man kunde ha en jordglob, med bra grafik och detaljrikedom, like google maps, med in- och ut-zoomning, och roterbar med hjälp av musen, osv. så skulle det vara skoj.

Jag har bara gjort en blogliknande resedagbok, dock var det en bilresa jag gjorde 2009. Den går att skåda här: Level6 Presents: Road Trip -09

Den uppdaterades on the road, och första inlägget är i botten av sidan, men varje ny dag vart uppdaterad i fel ordning, ni märker när ni kollar :) Kanske kan vara kul läsning trots att det inte har något att göra med flyg.
 

Bryant

Medlem
Jag använder mig av flightmemory (se signaturen). Där för jag in alla flighter förutom vissa jobbflygningar och flygningar där start/landningsplats är samma.
 

Gnopps

Medlem
Jag tycker om allt som har med siffror och statistik att göra men jag har inte hittat någon sida som t.ex. flightmemory eller liknande som jag tyckt var smidig nog och snygg nog. Om man kunde ha en jordglob, med bra grafik och detaljrikedom, like google maps, med in- och ut-zoomning, och roterbar med hjälp av musen, osv. så skulle det vara skoj.
Med Openflights kan du exportera dina flyg som KML för att använda i Google Earth, dock kan du redan zomma/scrolla med den inbyggda kartan.
 

campaigner

Medlem
En varning dock, om OpenFlights: Jag sitter på jobbdatorn med Vista och IE8, och det var något script på OF-sidan som segade ner hela datorn, tills det i princip inte gick att göra någonting på den. Kan ju också ha att göra med phishing filter och annat som IT har installerat här, jag vet inte, men jag såg i OFs FAQ att de hade några kända buggar för IE (inte just detta dock), så det kan hända att vissa browsers funkar sämre än andra. Ska testa hemma på Macen i stället. Ni är ju flera som använder det och har använt det länge antar jag - har ni några liknande erfarenheter?
 

Gnopps

Medlem
En varning dock, om OpenFlights: Jag sitter på jobbdatorn med Vista och IE8, och det var något script på OF-sidan som segade ner hela datorn, tills det i princip inte gick att göra någonting på den. Kan ju också ha att göra med phishing filter och annat som IT har installerat här, jag vet inte, men jag såg i OFs FAQ att de hade några kända buggar för IE (inte just detta dock), så det kan hända att vissa browsers funkar sämre än andra. Ska testa hemma på Macen i stället. Ni är ju flera som använder det och har använt det länge antar jag - har ni några liknande erfarenheter?
Jo, på jobbdatorn är Openflights rätt seg. Men det är å andra sidan alla webbsidor med fler än 3 bilder :)
 

rob74

Medlem
Jag har nog sparat i princip alla boardingpass, kvitton mm för mina resor sedan 1996 då mitt flygande började. Vore faktiskt kul att logga alltihop och se hur långt man flugit. Lär väl bli ett smärre hästjobb det. Det är ju lätt att föra över det som loggats på EB-kontot, men allt annat som skett utanför det...

Får väl ta tjänstledigt ett tag, haha! ;)
 
Toppen