Senaste nytt

"Måste" man till Aitutaki vid besök på Cooköarna?

Gus

Medlem
Jag har en bokad awardresa till Auckland i november med frugan och tvåårig dotter. Vi vill därifrån åka till Cooköarna, ca en vecka. Nu till min fråga. Räcker det att besöka Rarotonga eller "måste" man till Aitutaki också, är det otroligt mycket vackrare där? Vi kommer att flänga ganska mycket på resan (Kazakstan, Kirgizistan, Kina, Mongoliet, Sydney, Brisbane och Nya Zeeland besöks) så varje extra flygning blir ett extra moment (samt extra pengakostnad).

Till saken hör också att frugan är gravid så om någon komplikation skulle uppstå på Cooköarna så är man ju ännu längre bort från avancerad sjukvård om man befinner sig på Aitutaki, jämfört med Rarotonga.

Någon som har tips på barnvänligt hotell på Rarotonga?

@Traveller @airborn @ulagun @sunkan @Impendill @jumbooze @Jaws @ACervin @palmen har väl besökt Cooköarna, och säkert flera till?
 

jumbooze

Medlem
I mitt fall så ville jag inte blåsa mera dagar på resande utan ville ha några lugna dagar, det var mycket barn på the rarotongan inte för att jag såg det som ett plus men ;) det beror väl på om man reser med barn eller inte
 

Erik M

Medlem
Jag är på Raro nu.

Vi nöjde oss med en dagstur till Aitutaki. Det är en fantastiskt fin lagun och det var kul att snorkla med Giant Trevally. Men jag skulle inte säga att du måste dit. Det är inte "otroligt mycket vackrare".

Rarotongas lagun på sydsidan är så ofattbart fin. Och när man tittar in mot land har man inte bara palmer utan dessutom det mäktiga gröna berget i bakgrunden.

Se om du hittar nåt hotell du gillar på typ mitten av sydsidan. Lugnare och renare än Muri, och badsäkert. Fin sandstrand.
 

Erik M

Medlem
Titikaveka:
IMG_1745.JPG IMG_1750.JPG

Närmare Muri är det bitvis lite mer stenar och annat i sanden.
 

Gus

Medlem
Jag är på Raro nu.

Vi nöjde oss med en dagstur till Aitutaki. Det är en fantastiskt fin lagun och det var kul att snorkla med Giant Trevally. Men jag skulle inte säga att du måste dit. Det är inte "otroligt mycket vackrare".

Rarotongas lagun på sydsidan är så ofattbart fin. Och när man tittar in mot land har man inte bara palmer utan dessutom det mäktiga gröna berget i bakgrunden.

Se om du hittar nåt hotell du gillar på typ mitten av sydsidan. Lugnare och renare än Muri, och badsäkert. Fin sandstrand.
Tack för ditt svar! :)

En annan fråga eftersom du befinner dig där! Vad ungefär kostar en öl på restaurang/bar. Och vad får man ge för en lokal måltid?
 

Erik M

Medlem
Vi kommer att flänga ganska mycket på resan (Kazakstan, Kirgizistan, Kina, Mongoliet, Sydney, Brisbane och Nya Zeeland besöks) (...)

Till saken hör också att frugan är gravid ...

Jag gillar detta. Får mig att tänka att om min sambo blir gravid så är det inte slutet på resandet!
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Erik M

Medlem
Vad ungefär kostar en öl på restaurang/bar. Och vad får man ge för en lokal måltid?

En öl kostar från 3.50 NZD (Moana Sands)

På marknad får man en REJÄL portion lokal husmanskost för 12 NZD. De är bra på att ha ordentlig mat i ordentliga portioner.

Grillkväll på trevliga Charlies kostar 25 per person. På samma ställe köper du våldsamt stor fiskmacka och tar förslagsvis hem halva. Jag väger närmare 90 kg och fick kämpa ...

Jag och sambon delade en förrätt, åt var sin catch of the day samt drack var sin drink på Little Polynesian. Blev proppmätta. Gick på just under 100 NZD totalt.

Så mat är inte direkt billigt men inte heller jättedyrt. Och som sagt, portionerna är stora. Vet man det kan man planera och på så vis vara mycket ekonomisk.
 

Gus

Medlem
Jag gillar detta. Får mig att tänka att om min sambo blir gravid så är det inte slutet på resandet!
Nejdå, det är det garanterat inte, dottern har varit i 16 länder till dagens datum räknat! :) Fram till barnet fyller två reser det ju i princip gratis! :)

En öl kostar från 3.50 NZD (Moana Sands)

På marknad får man en REJÄL portion lokal husmanskost för 12 NZD. De är bra på att ha ordentlig mat i ordentliga portioner.

Grillkväll på trevliga Charlies kostar 25 per person. På samma ställe köper du våldsamt stor fiskmacka och tar förslagsvis hem halva. Jag väger närmare 90 kg och fick kämpa ...

Jag och sambon delade en förrätt, åt var sin catch of the day samt drack var sin drink på Little Polynesian. Blev proppmätta. Gick på just under 100 NZD totalt.

Så mat är inte direkt billigt men inte heller jättedyrt. Och som sagt, portionerna är stora. Vet man det kan man planera och på så vis vara mycket ekonomisk.

Det där låter ju väldigt trevligt! :) Nu längtar vi ännu mer! Tack för bra info!
 

HenrikT

Medlem
Jag skulle inte nöja mig med Rarotonga vid ett besök poå Cooköarna. Hotellen där är ganska stora och det är lite för mycket Kanarieöarna över dem. Sist jag var där hyrde jag en vespa och körde runt ön... och visst finns det fina stränder på Rarotonga med mindre folk, men inte som på Aitutaki. Vill du ha en mer genuin söderhavskänsla så åk till Aitutaki. Lugn och ro, fina stränder och fint vatten.
 

palmen

Moderator
Jag åkte inte till Aitutaki då jag tyckte det blev för dyrt med en dagstripp eller att åka ut och bo där. Körde budgetvariant vid Muri lagunen i 1 vecka innan jag åkte tillbaka mot NZ.
Om du aldrig tror att du kommer dit igen kanske du ska ta dig tiden och lägga pengarna det kostar, annars så kanske du kan spara det till ett senare tillfälle, finns ju förhoppningsvis en tidpunkt då barnen flyttar ut och ni kan resa fritt igen ;)
 
Toppen