Senaste nytt

Americans prissättning beroende på land

agehall

Medlem
Det är ju inga konstigheter att flygbolag använder Point of Sale för att styra både tillgång och pris på biljetter, men ibland undrar jag vad just AA håller på med...

Jag behövde boka MIA-DEN och enligt både ITA Matrix och Google Flights var AA billigast med typ $79. Klickar på bokningslänken från Google Flights och det visar sig att det där var någon slags light-variant där inget ingår, men en "full economy" kostar $99 vilket fortfarande är ett helt OK pris för mig.

Går vidare till betalningen och det är där problemet börjar. När jag väljer att mitt kreditkort är utfärdat i Sverige så blir det tvärstopp och jag tvingas göra om sökningen. Nu får jag upp priser i SEK och blir lite smått förvånad när jag inser att priserna ligger på dryga 2000kr!

Efter lite grävande visar det sig att i USA får jag köpa O-klass medan den svenska sidan vill sälja G-klass. Nu finns ju inte svensk POS i Expertflyer, men varken UK eller Tysk POS har några problem att se tillgänglighet i O.

Eftersom jag betalar med AmEx och vi av erfarenheten vet att de inte brukar lämna ut adresser till handlarna så att de kan verifiera den, så valde jag att fylla i mina adressuppgifter korrekt förutom landet och handlade mig en O-klass för $99. Inga som helst problem att genomföra köpet och jag förväntar mig ett biljettnummer inom några timmar.. Inte utan att man blir lite trött...
 

fcx

Medlem
American (liksom många andra flygbolag) segmenterar kunderna efter land och tycker i detta fall att svenskar kan betala mer än amerikaner för just denna flygbiljett. Vad dom baserar det på vet bara American.

Om det ens är ett medvetet val från American...

Det kan lika gärna vara att deras bokningssystem är så komplext att de själva inte har förutsett detta utfall.
 

agehall

Medlem
Om det ens är ett medvetet val från American...

Det kan lika gärna vara att deras bokningssystem är så komplext att de själva inte har förutsett detta utfall.
Ja, det är min teori också. Jag testade från UK och där får jag upp O-klass utan problem. Orkade inte testa tyska sidan nu, men det skulle förvåna mig om det inte fungerar där. Jag har svårt att se någon anledning till att inte ha samma tillgång för alla i EU när vi pratar om en enda sträcka inom USA.
 

Dr. Miles

Expert
Förövrigt jag hade liknande erfarenhet med Northwest (NW).
Deras webbsida var mycket funktionellt och jag brukade använda deras webbsida när jag bokade KLMs flygningar.
Ibland var skillnaden mer än dubbelt om man valde USA, Japan eller andra länder än Sverige.


Kina inrikesbiljett är också likadant.
Om man köper det från utlandet (utanför Kina) blir det ofta mycket dyrare än vad flygbolagen säljer i Kina.
 

nissefalk

Medlem
Jag har liknande erfarenheter för inrikes biljetter i USA med American , har stött på det här någon gång men vill också minnas att en gång var det tvärt om dvs billigare från Svenska sidan än Amerikanska, konstigt och irriterande som sagt
 

AABack2ARN

Medlem
Om man direkt går på den svenska sidan kommer man ju till en Amadeus-site (bookaa.amadeus.com) medan den amerikanska sidan är väl fortfarande något eget? Å andra sidan är väl den engelska sidan samma amadeus site?

Men jag håller med om att det borde vara samma priser för ett inrikessegment över hela EU. Den enda skillnad jag kan spontant tänka på är att exempelvis UK och Tyskland är marknader dit American flyger med egna plan. Sverige, Norge och andra länder där deras flygplan inte fysiskt landar kanske har en annan POS-hantering?
 
Toppen