Senaste nytt

Norwegian till "fel" terminal på Arlanda

mha321

Medlem
Som jag har förstått det beror det på några saker:
* gatebrist på T4
* försenade plan, där tid på att flytta dessa mellan terminaler sparas in på för att göra en snabbare turn around.

Det finns en överenskommelse om hur många inrikesplan Swedavia får släppa ut genom tullfiltret. Jag tror det är i storleksordningen 2/dygn. Övriga behöver bussar till T4, om passagerarna ankommer Stockholm eller har anslutning inrikes.
I mitt fall var det dock utrikes som hamnade på T4 och det var knappast fullt på T5. Och vi var 5 minuter före tidtabell när vi landade...

Men att det är fullt på t4 I rusning är ju ingen hemlighet, så det ligger nog bakom huvuddelen kan jag tänka mig.
 

Mediana

Medlem
Det jag vet, är att de har kört ett test för terminalbyte. Det startades i början av året och skulle fortlöpa till mitten av mars men blev förlängt till början av juni. Sedan dess har jag inte hört något mer. Tyvärr vet jag inte vilka flighter som inte behöver bussas tillbaka till 4:an och vilka där det är OK att gå ut direkt via 5:an. Att utrikesplan landar på 4:an skulle däremot inte ingå i testet, så ingen aning om vad som hänt där.
Kan återkomma med ett bättre svar när jag är tillbaka på jobbet nästa vecka.
 

Von Wiffen

Medlem
Det har inget att göra med Swedavia. Utan är så att Norwegian vill att plan som ska slingas från inrikes vidare till utrikes (och vice versa) ska parkera på det avgående planets terminal. Lättare att bussa passagerare som man vet var de befinner sig (dvs att ankommande plan har passagerarna ombord). Vid avgång kan ju folk vara sena till gaten och då det oftast bara finns 1 alt 2 bussar planerade för för plan på remote parkering skulle det bli ohållbart att vänta med en hel buss bara för några få personer.
 

palmen

Moderator
Sista flighten från Bryssel en söndag med SAS i juli ankom båda gånger till T4 och med det buss till T5. Varit CRJ båda gångerna. Flyger väldigt lite Norwegian så har inte upplevt det där och enbart dessa 2 sas flighter då det drabbat mig.
 

mtlmr

Medlem
Detta är min erfarenhet också. Tex. fredag 1600/1700-flygen från Malmö och CPH som iaf under en period alltid hamnade fel.

(OT: eller en av söndagkvällflygningarna som alltid kom från Tel Aviv och alltid var två timmar sen).

Kommer du ihåg vilka destinationer det gällde? Jag (och kollegor) upplever främst problemen med Norwegian när man kommer från Malmö eller Köpenhamn så är främst där jag nu väljer SAS (eller i nödfall BRA) men bra att veta om det är andra destinationer där SAS kör samma grejer. Nu när jag kollar så verkar det faktiskt som alla de fall jag haft problem med Norwegian från Malmö gäller samma tid och flight så kanske är så att den alltid ska vidare utrikes.
 

MTheC

Medlem
Detta är min erfarenhet också. Tex. fredag 1600/1700-flygen från Malmö och CPH som iaf under en period alltid hamnade fel.

(OT: eller en av söndagkvällflygningarna som alltid kom från Tel Aviv och alltid var två timmar sen).
För mig har det varit precis samma tid för flygen från Malmö och något senare när jag flugit från Köpenhamn.
 

Nystrom

Medlem
Well, det är gatebrist/slingning som är den stora orsaken till "fel" terminal. Kommer en utrikeskärra och lägger till vid inrikesterminalen så måste passagerarna genom tullfiltret, därav bussning till utrikesterminalen. Lägger en inrikeskärra till vid utrikesterminalen bussas passagerare om man har angjort en "Non-Schengengate" (du måste passera passkontrollen). Jag flyger inte Norwegian överhuvudtaget då bitterheten över en dålig kundupplevelse och kundbemötande sitter i betydligt längre än sötman av ett lågt pris, så jag kan inte uttala mig om det bolagets principer mer än att de inte attraherar mig. De gånger en SAS inrikeskärra har angjort utrikes har vi fått gå av och fått bagaget levererat till T5 för att sedan passera tullfiltret.
 

olo

Medlem
Lägger en inrikeskärra till vid utrikesterminalen bussas passagerare om man har angjort en "Non-Schengengate" (du måste passera passkontrollen).
Men varför skulle det hända? Arlanda har inga gater som enbart är Non-Schengen, utan de går även att köra som Schengen genom separade våningsplan.
 
Toppen