Senaste nytt

Swiss och ersättning från EU261/04

Krotan

Medlem
Hej på er kära forumkollegor,

Fråga till er mer erfarna;
Var igår bokad på en flight från FLR-ARN med mellanlandning i ZRH. Alla flygningar bokade att utföras av Swiss.
Komplett biljett bokad på Lufthansa.com

Planet ut från FLR blev två timmar försenat, vilket gjorde att jag missade connecting flight till ARN.
Detta var sista flyget ut för dagen och övriga routingar fanns inte tillgängliga.
Således fick jag en hotellvoucher och meal för CHF30 samt ombokning till morgonflyget till ARN.

Som anledning till förseningen ut från FLR angavs "Operational reasons".
Det jag såg hända var att flygningen skulle utföras av en kärra från Swiss, en Avrojet men den blev utbytt till en Embraer E190 när den skulle lyfta från ZRH till FLR. Den flögs då också av Helvetic istället.

Så till min fråga: Kan jag kräva ersättning €400 från Swiss för förseningen som blev på ~14 timmar till slutdestination?
Och även om jag kan, kommer dom betala? Representanten på Swiss lät meddela med ett hånfullt leende att dom minsann inte är med i EU och därmed gäller inte de reglerna dom.

Vad är era erfarenheter? Någon som lyckats kräva ersättning enligt 261/04 från Swiss?
 

jumbooze

Medlem
Swiss är bundna av 261/04 enligt dem själva iaf


765a6b32418da95a74971467c4e7c48e.png


Sen kan de ju alltid slingra sig
 

Krotan

Medlem
Swiss är bundna av 261/04 enligt dem själva iaf


765a6b32418da95a74971467c4e7c48e.png


Sen kan de ju alltid slingra sig

Jo som jag förstått på lite andra sidor så är dom bundna till det men väljer aktivt att inte följa EU-domstolens prejudicerande domar där just beloppsnivåer fastställts.

Finns ju inget att förlora mer än tid på att försöka antar jag :)

Kul att höra om någon annan försökt och lyckats dock så man vet om det är Goliat som är framför en.
 

Berglund

Medlem
Jag kan inte nog rekommendera AirHelp.com i fall som detta. De har kört striden mot de flesta flygbolagen inte bara en utan massor av gånger. Är man inte supersugen på att lägga all tiden själv, sök hjälp, som förvisso kostar 25% av ersättningsbeloppet men endast om de är framgångsrika. Blir det avslag eller helt nekat, då utgår ingen avgift alls. Prova i vart fall deras upplägg på siten: Get Compensation for Flight Delays of up to $680 | AirHelp

Lycka till!
 

palmen

Moderator
Swiss brukar ju vägra att betala, men operational reasons ska ju vara skäl för att du ska ha esättning.
Jag skulle testa själv först men blir det nekande skulle jag ta hjälp av någon av de bolag som sysslar med att driva in försenings ersättningar.
 

Mikeswe

Medlem
Har ett 261/04 ärende med Swiss, där de först t.om. lovade ersättning, därefter tog tillbaka det, och sade att de endast ville ge ersättning för mat..

Flygning från PVG-ZRH-MAD i C. 10h sena p.g.a att utrustning i cockpit gått sönder (enl. piloten). Flygningen var 2015 och dom ansåg att söndrig utrustning var extraordinärt..

Swiss är rent ut sagt skit att ha att göra med i sådana här fall och försökte länge med dem. Tyckte det var väldigt dåligt att Swiss inte ville erbjuda någonting när de strandade två C passagerare utan hotell i Madrid efter en försening på 10h och totalförstörde vårt schema (hotellet bokade även av vårt rum).

Fick boka hotell i sista minuten själva för att få ett par timmars sömn och inget Madrid som planerat utan endast flygplats då vi hade en separat bokning MAD-CLO-BAQ..

Ärendet är med Airhelp nu för min del och går juridiska vägen i Madrid för att se om de ger med sig..

Det verkar som de mesta jag pratat med är överens om att det är ett solklart 261/04 men inte Swiss.. Som jag förstått efter läsning på detta samt andra forum verkar Swiss ett av de tuffaste bolagen att driva dessa fall emot.
 

Krotan

Medlem
Låter som detta kan bli både intressant och långdraget.
Med tanke på din erfarenhet Mikeswe så ska man inte hoppas på mirakel alltså...

Har skickat in ett ärende till dom igår ivf så får vi se hur snabbt dom svarar och vad dom svarar...
Uppdaterar när jag får svar.
 

Dr. Miles

Expert
Har ett 261/04 ärende med Swiss, där de först t.om. lovade ersättning, därefter tog tillbaka det, och sade att de endast ville ge ersättning för mat..

Flygning från PVG-ZRH-MAD i C. 10h sena p.g.a att utrustning i cockpit gått sönder (enl. piloten). Flygningen var 2015 och dom ansåg att söndrig utrustning var extraordinärt..

Swiss är rent ut sagt skit att ha att göra med i sådana här fall och försökte länge med dem. Tyckte det var väldigt dåligt att Swiss inte ville erbjuda någonting när de strandade två C passagerare utan hotell i Madrid efter en försening på 10h och totalförstörde vårt schema (hotellet bokade även av vårt rum).

Fick boka hotell i sista minuten själva för att få ett par timmars sömn och inget Madrid som planerat utan endast flygplats då vi hade en separat bokning MAD-CLO-BAQ..

Ärendet är med Airhelp nu för min del och går juridiska vägen i Madrid för att se om de ger med sig..

Det verkar som de mesta jag pratat med är överens om att det är ett solklart 261/04 men inte Swiss.. Som jag förstått efter läsning på detta samt andra forum verkar Swiss ett av de tuffaste bolagen att driva dessa fall emot.
Enligt FlyerTalks tråd om SWISS och EC261/2004 ersättning, SWISS följer EC261/2004 men inte domstolsbeslut som fattades i andra EU länder.
T ex monetär ersättning vid försening är inte formulerad i själva EC261/2004 utan ett domstolsbeslut som likställde lång försening som inställt flyg.

https://www.flyertalk.com/forum/swi...onal-interpretation-eu261-04-ecj-rulings.html
 

agehall

Medlem
Swiss är rent ut sagt skit att ha att göra med i sådana här fall och försökte länge med dem. Tyckte det var väldigt dåligt att Swiss inte ville erbjuda någonting när de strandade två C passagerare utan hotell i Madrid efter en försening på 10h och totalförstörde vårt schema (hotellet bokade även av vårt rum).
Vänta nu - var blev ni försenade?

Att ni hade en annan resa från Madrid och ett hotell bokat där har inget med det hela att göra, så släpp den delen helt i all form av kommunikation med Swiss.
 

Mikeswe

Medlem
Vänta nu - var blev ni försenade?

Att ni hade en annan resa från Madrid och ett hotell bokat där har inget med det hela att göra, så släpp den delen helt i all form av kommunikation med Swiss.

Flygresan var med Swiss: MAD-ZRH-PVG-ZRH-MAD

Försening på resan tillbaka till Madrid ( försening uppstod på PVG-ZRH med följdförsening på anslutningsflyg till slutdestinationen ZRH-MAD).

Det är ju två år sedan som sagt..

I kommunikationen med Swiss har jag nämt mitt helhetsintryck, samt förseningen.. hur flygbolaget agerar, underlättar ju situationen (en sida är ju hur lagen tolkas och om man gjort fel, en sida är ju hur tillmötesgående bolaget är).

Trots allt så har dom ju i detta fall orsakat minst sagt missnöje hos resenären.

Har inte rest mycket med Swiss, men intrycket jag fick:

- Försenad 10h på flyg till Schweiz och slutdestination i EU utan kompensation.

- Undvikande att svara på frågor och rena lögner (från först att erbjuda kompensation, till sedan dra tillbaka det).

En typ av ersättning skulle kunna vara typ EMD på egna flyg eller liknande för Star Alliance men inte ens det har man erbjudit.

Överlag och p.g.a. den erfarenheten, så planerar jag inte åka med Swiss som förstaval på mina nästkommande resor ..
 
Toppen