Senaste nytt

Betala räkningar med kreditkortet

Guigal

Ny medlem
Vad gäller för SAS EuroBonus AmEx Premium och betalningar genom Betalo/Billhop just nu? Poänggrundande? Betalningssumman begränsad till motsvarande nivåer som gäller för kontantuttag?
 

Berglund

Medlem
Jag har en kommande faktura att betala till Peab på exakt 100k. Handpenning till en lägenhet. Kan jag betala denna med mitt Amex Plat? Beloppet är högt så man får väl förvarna deras kundtjänst. Hur ska jag gå tillväga och är det möjligt? Aldrig betat en faktura innan med ett kreditkort men läst om det här på forumet flera gånger.

Edit: Gratis såklart eller så liten kostnad som möjligt. Betala räkningar och fakturor med kort på Billhop vill ha 2500kr... känns väldigt ovärt.
Ser nu att betalo vill ha en avgift på 2% så 2000kr.

Var inte beredd på att Betalo ville ha 2% avgift på beloppet. Det faller på det.

Trodde du att du skulle få en gratislunch???

Anledningen till att kort kan ge förmåner och premier är ju för att någon betalar kortavgifter för transaktionerna. I butiken ser du dem inte men om du här ska betala en faktura på 100 000kr, så vill Peab nog allt ha 100 000kr exakt och inte betala dina kortavgifter/förmåner.
 

RickardG

Medlem
Trodde du att du skulle få en gratislunch???

Anledningen till att kort kan ge förmåner och premier är ju för att någon betalar kortavgifter för transaktionerna. I butiken ser du dem inte men om du här ska betala en faktura på 100 000kr, så vill Peab nog allt ha 100 000kr exakt och inte betala dina kortavgifter/förmåner.
Sen är det ju så att både Billhop och Betalo tar en rätt bra slant för sina tjänster med tanke på att butiker i de flesta fall bara betalar 0,69% på köp med Amex. Det vore trevligt om någon av tjänsterna hade en trappa där avgiften minskade med beloppet per månad eller dylikt.
 

Berglund

Medlem
Sist jag kollade så verkade vare sig Betalo eller Billhop inom välgörenhetssektorn. De erbjuder en tjänst som det står var och en fritt att välja att använda eller låta bli. Gnäller du lika mycket på att ICA har samma marginaler på kaffet oavsett vilket belopp du handlar för månatligen? Det är för övrigt inte många butiker som kommer undan med en så låg Amexavgift som 0,69%.

Det som är anmärkningsvärt i det hela är att det fortfarande är gratis (nåja, brukar finnas en årsavgift på ca 200kr) att betala sina vanliga fakturor via bank-/plusgirot via sin internetbank!
 

joakgarp

Medlem
Trodde du att du skulle få en gratislunch???

Anledningen till att kort kan ge förmåner och premier är ju för att någon betalar kortavgifter för transaktionerna. I butiken ser du dem inte men om du här ska betala en faktura på 100 000kr, så vill Peab nog allt ha 100 000kr exakt och inte betala dina kortavgifter/förmåner.

Jag tycker de tar för mycket betalt på ett sånt här högt belopp. Max 500kr på 100 000kr vore mer rimligt. Jag sitter inte i en akutsituation direkt och det är synd att det inte finns fler aktörer som kunde ha pressat avgifterna ännu mer. Nu är det bara två aktörer och de tar ut vad de vill tycker jag.
 

RickardG

Medlem
Sist jag kollade så verkade vare sig Betalo eller Billhop inom välgörenhetssektorn. De erbjuder en tjänst som det står var och en fritt att välja att använda eller låta bli. Gnäller du lika mycket på att ICA har samma marginaler på kaffet oavsett vilket belopp du handlar för månatligen? Det är för övrigt inte många butiker som kommer undan med en så låg Amexavgift som 0,69%.

Det som är anmärkningsvärt i det hela är att det fortfarande är gratis (nåja, brukar finnas en årsavgift på ca 200kr) att betala sina vanliga fakturor via bank-/plusgirot via sin internetbank!
Har jag sagt något om välgörenhet? Har jag sagt att någon är tvungen att använda deras tjänster? Har jag gnällt på något? Läs igen. Jag tycker du i många inlägg har en väldigt tråkig ton.

Avtalet mellan svensk handel och Amex ligger på 0,78-0,69% och får ses som ett riktmärke. Enskilda handlare kan ha både högre och lägre. Jag använder Billhop och Betalo ibland, men jag tycker deras tjänster och prissättning ligger väldigt nära varandra och tror att den branschen skulle må bra av lite tuffare konkurrens.
 
Last edited:

MrDollar

Medlem
Såg detta under villkoren för Sas Mastercard Premium

*I det fall det framkommer att transaktioner är utan reellt innehåll och huvudsakligen genomförda för att upptjäna EuroBonus-poäng har SEB Kort rätt att bortse från dessa transaktioner vid beräkning av EuroBonus Extrapoäng.

Detta borde innefatta betalo/billhop?
 

Impendill

Medlem
Såg detta under villkoren för Sas Mastercard Premium

*I det fall det framkommer att transaktioner är utan reellt innehåll och huvudsakligen genomförda för att upptjäna EuroBonus-poäng har SEB Kort rätt att bortse från dessa transaktioner vid beräkning av EuroBonus Extrapoäng.

Detta borde innefatta betalo/billhop?

Beror väl på hur man använder tjänsten.
 

mha321

Medlem
Såg detta under villkoren för Sas Mastercard Premium

*I det fall det framkommer att transaktioner är utan reellt innehåll och huvudsakligen genomförda för att upptjäna EuroBonus-poäng har SEB Kort rätt att bortse från dessa transaktioner vid beräkning av EuroBonus Extrapoäng.

Detta borde innefatta betalo/billhop?

Spontant tycker jag inte det. De genomförs ju huvudsakligen för att betala en räkning/faktura.

Däremot om du använder dem för att göra en överföring till dig själv så borde det matcha det villkoret.

Allt enligt vad jag tycker. Det lär dock inte SEB/mastercard bry sig om...
 
Toppen