Senaste nytt

Dyrare Taxi från New York flygplatserna

AABack2ARN

Medlem
... Jämfört med ocker-staden Stockholm känns det ok.

Och vad kostar det att åka från Heathrow till centrala London?

Glöm inte att de tar betalt för (stort) baggage och skall ha minst 15% dricks i New York också. Slutpriset blir väl närmare 70 USD.

Håller med om att LIRR alternativt NJTransit är betydligt bättre alternativ i rusningstrafiken (och ganska ofta annars också) då man inte har så mycket baggage att bära.
 

Dr. Miles

Expert
eller gör som jänkarna på Tokyo Narita(NRT) flygplats. De går ut till taxi kön och tar taxi till centrala Tokyo.
Notan slutar någonstans mellan 18.000-35.000 JPY(ca 1.600-3.100 SEK) och det är inte något ockerpris. :eek::eek::eek:

Rule no. 1. Man ska inte ta taxi från Tokyo Nartia flygplats.
 

rob74

Medlem
Minns att vi betalade strax över 600 SEK när jag + flickvän tog taxi från Manhattan till EWR i augusti 2009. Då hade vi ca 100 kg bagage med oss utöver handbagaget... Tror vi checkade in 5 större väskor totalt.
 

seat56f

Medlem
Använder metoden taxi till Penn Station, tåg till EWR. Nästan lika bekvämt, mycket billigare och mycket, mycket mindre oro för trafikstockningar.

Potentiell fördel: om damer vet att de själva ska släpa vad som shoppas genom Penn Station kanske det hålls igen lite :)
 

JohannesE

Medlem
Använder alltid appen Uber när jag är i NYC, helt fantastiskt alternativ till taxi. Uber är en relativt ny start-up från San Fransisco och lanserades i NYC för ungefär ett halvår sedan. Towncars och SUVar för hyffsad billig penning. När dom lanserade så var det till och med billigare än de gula taxibilarna, nu kommer det lite billigare alternativet UberX snart också (mellanklassbilar istället för Towncars/SUV). Otroligt skönt alternativ till taxi med tanke på den betydligt högre servicenivån samt tillgängligheten i rush-hour.

Jag använder Uber både för korta och längre sträckor och man bokar genom att dra igång applikationen varpå man direkt på kartan vilka bilar som finns i närheten och vad det är för typ av bil samt vilket individuellt betyg föraren har fått. Är det något problem med körningen är det bara att skicka in ett klagomål så får man alltid credits direkt på kontot. Betalningen sker direkt efter att man gått ur genom applikationen där man har sitt kreditkort kopplat, alltså aldrig något tjaffs med dricks/extra avgifter och dylikt, bara att hoppa in vid start och ur vid mål.

UberXBlackSUV (4+ personer)
Base Fare (Per Mile)$5$7$14
Per Mile (over 11mph)$2.50$4$5
Per minute (below 11mph)$0.65$0.95$1.25
Minimum Fare$12$15$25

Black flatrates (towncars) för körningar till NYC flygplatserna från Manhattan är:

* $60.00 maximum between La Guardia Airport (LGA) and Manhattan/Brooklyn.
* $75.00 maximum between John F. Kennedy International Airport (JFK) and Manhattan/Brooklyn.
* $85.00 maximum between Newark Liberty International Airport (EWR) and Manhattan/Brooklyn.

Appstore länk till applikationen: http://itunes.apple.com/us/app/uber/id368677368?mt=8
Android (Google Play) länk till applikationen: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ubercab&hl=sv
 
Last edited:

Concorde

Founding Member
Och vad kostar det att åka från Heathrow till centrala London?

Glöm inte att de tar betalt för (stort) baggage och skall ha minst 15% dricks i New York också. Slutpriset blir väl närmare 70 USD.

Håller med om att LIRR alternativt NJTransit är betydligt bättre alternativ i rusningstrafiken (och ganska ofta annars också) då man inte har så mycket baggage att bära.

Den som ger taxi 15% dricks i NYC taxi får allt ta att skylla sig själv :) Finns ingen regel för taxi som för restauranger.
Jag ger max 5 dollar i dricks från/till JFK. Åker jag inom stan blir det max någon dollar eller två eftersom man sällan kommer över 20 dollar. Jag föredrar taxi eller town car då man slipper byten och det är bekvämt.

Vad har london med saken att göra? Sen är det inget hemligt att black cabs är snordyra på längre distanser medan private hire/mini-cab är billigt vid längre sträckor.
 
Last edited:

AABack2ARN

Medlem
London har inget med saken att göra. Det var mest kommentaren "jämfört med ocker-staden Stockholm" som fick mig att reagera.

Avseende 10% eller 15% så tror jag åsikterna går isär men lägger mig själv närmare 15% än 10% - jag avskyr för övrigt hela konceptet dricks som en "obligatorisk" avgift för att servicepersonal skall överleva. Om det nu är så obligatoriskt baka in det i priset från början.
 
Toppen