Senaste nytt

Undantag för vätska i handbagage?

RickardG

Medlem
Jag kommer förr eller senare att kunna ta flaskorna i bil, men det vore intressant om det gick att få undantag. Det verkar som att det i teorin är möjligt om flygplatsen har en utrustning som kallas LEDS som ska kunna upptäcka flytande explosiva ämnen, men om det finns i praktiken är en annan femma.
 

agehall

Medlem
Glöm att du får ta med dig vinflaskor i kabinen. Det kommer inte att hända så som det ser ut just nu. (Vilket i sig är skitlöjligt, men så är reglerna.)
 

RickardG

Medlem
Glöm att du får ta med dig vinflaskor i kabinen. Det kommer inte att hända så som det ser ut just nu. (Vilket i sig är skitlöjligt, men så är reglerna.)
I normala fall är jag fullt medveten om reglerna, frågan gällde snarare om det finns något krångligt/dyrt sätt att komma runt det genom någon typ av extra säkerhetskontroll, skanning eller annat. Efter lite forskning verkar det vara på g tack vare LEDS typ C eller bättre apparater men en ny EU förordning verkar krävas.
 

Jönsson

Medlem
I normala fall är jag fullt medveten om reglerna, frågan gällde snarare om det finns något krångligt/dyrt sätt att komma runt det genom någon typ av extra säkerhetskontroll, skanning eller annat. Efter lite forskning verkar det vara på g tack vare LEDS typ C eller bättre apparater men en ny EU förordning verkar krävas.
Du får väl investera i en vintransportväska och lämna in denna vid incheckningen.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    63,9 KB · Visningar: 244

agehall

Medlem
I normala fall är jag fullt medveten om reglerna, frågan gällde snarare om det finns något krångligt/dyrt sätt att komma runt det genom någon typ av extra säkerhetskontroll, skanning eller annat. Efter lite forskning verkar det vara på g tack vare LEDS typ C eller bättre apparater men en ny EU förordning verkar krävas.
Ja, visst är det på G. Ungefär som att EB 3.0 är på G, dvs det är inte direkt något som du ska räkna med händer närmaste tiden och därför är realiteten sådan att du inte får med dig något vin in genom säkerhetskontrollen idagsläget.
 

Canadien

Medlem
Kanske skulle gå fortare om du startar en vinbutik med exklusiva styckesviner på avreseflygplatsen. Då kan du köpa dina egna flaskor innanför säkerhetskontrollen. Vet inte hur kontrollen av dessa flaskor görs i dagsläget, men de öppnas ju inte innan de hamnar i butiken iallafall.
 

jsn

Medlem
Road trip? Jag har hört att folk gör road trips för mindre anledningar än det där...
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen