Senaste nytt

Qatar Airways nya Dreamliner premiärvisades på Farnborough

Jacob

Medlem
Så här såg det ut när Qatar Airways tidigare i veckan premiärflög sin nya Boeing 787 Dreamliner på Farnborough mässan inför 10000-tals åskådare. I måndags invigdes flygplanet formellt av Qatar Airways VD Akbar Al Baker.

Flygplanet har totalt 254 säten med 22 i business och 232 i economy med en 1-2-1 konfiguration i business och en 3-3-3 konfiguration i economy.

De första reguljära flygningarna kommer göras på kortare intra-Gulf linjer innan flygplanet tas i trafik på den första långlinjen som kommer bli London Heathrow-Doha.

Pic 1 .jpg
Foto: Qatar Airways

Pic 3.jpg
Foto: Qatar Airways
 

fly4fun

Medlem
Jag är lite förvånad över att nya flygplan som Boeing B787 inte har winglet.

Utan att vara någon som helst expert på området, så misstänker jag att winglets är nån slags kompensation för dålig vingkonstruktion. Jag har aldrig sett en fågel med winglets, men inte heller nån fågel med "fyrkantiga" vingar. Vingen som 787 har, har troligen en design som påminner om fåglars vilket gör att wingets ej behövs.
 
Kort svar från 787 Winglets? — Tech Ops Forum | Airliners.net är att det har med grunddesignen av vingen tillsammans med hur brett vingspann man kan tillåta planet att ha, och att olika 787-modeller kommer att ha olika vingtyper. 787-3 kommer skulle exempelvis haft winglet för att kunna fungera på fler japanska flygplatser med restriktioner i bredd, om idén inte hade skrotats innan produktion.

Span restriction > winglet
No span restriction >
-Retrofit? > winglet
-No retrofit > raked wingtip

Se även Boeing 787 Dreamliner - Wikipedia, the free encyclopedia
 
Last edited:

cmj

Medlem
Utan att vara någon som helst expert på området, så misstänker jag att winglets är nån slags kompensation för dålig vingkonstruktion. Jag har aldrig sett en fågel med winglets, men inte heller nån fågel med "fyrkantiga" vingar. Vingen som 787 har, har troligen en design som påminner om fåglars vilket gör att wingets ej behövs.

Winglets har inget med "dålig" vingkonstruktion att göra. Winglets är till för att reducera de vortex virvlar som uppstår vid vingändarna, och på så sätt reducera motståndet vilket i sin tur reducerar bränsleförbrukningen.

787:an har så kallade "raked wingtips", där den yttre delen av vingen är böjd uppåt högre än övriga vingen och har samma effekt som "winglets". Enligt tester som har gjorts så reducerar "raked wingtips" bränsleförbrukningen upp emot 5,5%. (Winglets 3,5-4,5%)

För de intresserade: Wingtip device - Wikipedia, the free encyclopedia
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Winglets har inget med "dålig" vingkonstruktion att göra. Winglets är till för att reducera de vortex virvlar som uppstår vid vingändarna, och på så sätt reducera motståndet vilket i sin tur reducerar bränsleförbrukningen.

787:an har så kallade "raked wingtips", där den yttre delen av vingen är böjd uppåt högre än övriga vingen och har samma effekt som "winglets". Enligt tester som har gjorts så reducerar "raked wingtips" bränsleförbrukningen upp emot 5,5%. (Winglets 3,5-4,5%)

För de intresserade: Wingtip device - Wikipedia, the free encyclopedia

Men jag ser ingen Wraked winglets" på Qatars B787 i Jacobs inlägg. Medans jag kan se sådana winglets på ANAs.
 
Toppen