Senaste nytt

Utveckling av nya tjänster med api.flysas.com

LSH

Medlem
T.ex. ARN-HEL 18/2, HEL-CPH 19/2, CPH-ARN 20/2.
Klart man kan göra sökningar efter varandra men lite lat är man ju om man kunde se allt i ett resultat. :)
Ja, det skulle man kunna lösa genom att "se" att det är tre separata frågor och hantera dem en i taget. Inga problem. Går i dagsläget inte att hantera det som en openjaw eller cirkelresa med stopover (men det var förmodligen inte det du menade).
 

LSH

Medlem
Borde inte också resor till USA har ett likande fält i så fall, det är ju samma krav på APIS då. Kan de kansket ha att göra med det gamla avtalet som bara ger ett bolag per land rättighet att flyga över Ryssland?
Gjorde en sökning på USA och då dyker fältet flyingToOrOverUs upp och är satt till sant. flyingToOrOverRussia finns då inte med alls. Och för inrikessökningar finns ingen av dem med. För IST fanns inget flyingToOrOver med heller trots att Turkiet väl också kräver APIS.
 

LSH

Medlem
https://github.com/travelhacks/flysasClient/releases/download/0.2/x86.zip

Flera frågor kan nu separeras med ; (, är reserverad för tillbaka från annan ort)
Hantera imorgon (ankomsttider som ligger på annan dag)
Diverse felhantering
Stöd för bokningsklasser. Aktiveras med "set bookingclass on". Visar även antal platser när det ryms.

Capture2.JPG
 

LSH

Medlem
SAS verkar ha släppt en ny sajt för sessionshantereringen har gått sönder. Har lagt ut en ny version (0.5) Releases · travelhacks/flysasClient · GitHub

Hantera ändringar hos SAS
Förbättrad sökning (Ex KLR-ARN +1 = för ut imorgon och hem samma dag)
Kommandot login. Läser inställningar från appsettings.json men kan också matas in i konsolen.
Kommandot History hämtar all transaktionshistorik. History 2 hämtar sida 2.
Points visar tillgängliga och intjänade poäng i perioden.
 
Last edited:

LSH

Medlem
Jag har nu lagt ett par kvällar på att lägga till en export till openflights-format från eurobonushistoriken.

Problem:
Kod:
Stockholm - KalmarSK 0197E SAS Go
SAS anger inte flygplatser utan städer. Stockholm ska i detta fall översättas till ARN och det är inte entydigt eftersom det finns flera flygplatser (BMA,NYO och kanske fler). Openflights.org (OF härifrån) har 60 000 rutter i en fil man kan ladda ner och utifrån den kan jag avgöra att enda giltiga rutten med SK är ARN-KLR. I andra fall finns ingen entydigt svar. Ett annat problem är att SAS tycker att EWR ligger i New York medan OF tycker att den ligger i Newark. Historiska rutter saknas men jag löste många av mina problem med att likställa KF och SK.

Har därför valt att separera resultatet. Filerna openflights_export[datum].csv openflights_export_failed[datum].csv skapas i katalogen export. Den första innehåller bra träffar och den andra måste redigeras manuellt innan den kan importeras.

Jag använder flightdiary.net och deras dubbletthantering är ganska dålig. Dubbletteliminering kan därför göras genom att lägga in befintliga "databaser" som openflights.csv och/eller flightdiary.csv i exportmappen. Flygnummer måste vara utan inledande nollor.

Ganska meckig funktion det här så det finns säkert en massa fel och förbättringsmöjligheter. Om ni använder detta så ska ni förstås ta säkerhetskopior på ert data innan ni importerar resultatet.

Liknande syntax som för historiken. Alltså "Export" för att exportera allt och "Export 1" för att exportera första sidan (20 poster)

Kommandot Help är också nytt.

Version 0.7 finns på Releases · travelhacks/flysasClient · GitHub
 

LSH

Medlem
Nu finns ett beta-API för bonusresor! Diskussion om funktionen finns i tråden SAS Ny funktion - Awardsökning [BETA]. SAS sida klarar bara sökningar tom 30/9 men underliggande API kan lämna data (enkelresor en dag och sträcka i taget) längre bort. Testade att fråga för de kommande 330 dagarana på CPH-NRT och det tar ca 4 minuter. Hittade Business på 11 flygningar och 2018-03-16 var den sista. Funktionen verkar inte stödja inloggning så frågan är vilken status som används vid sökningarna. Tillgången ska ju variera beroende på EB-nivå. Jag är EBG och hittade inga falska positiv bland mina "träffar" utan allt verkar bokningsbart.




 

Canadien

Medlem
Nej, alla har samma tillgång till bonusresor. Bara EBP som är annorlunda men de måste ringa in för att tvinga fram en plats.

Kul att det funkar, har du lagt in denna funktion i ditt script nu?
 

LSH

Medlem
Nej, alla har samma tillgång till bonusresor. Bara EBP som är annorlunda men de måste ringa in för att tvinga fram en plats.
Tack, jag trodde att EBD (och kanske EBG) hade extra tillgång
Kul att det funkar, har du lagt in denna funktion i ditt script nu?
Ja, jag har lagt in stöd för sökning men ingen presentation ännu. Kanske bäst att lagra svaren i en databas och skapa en sida för sökning. Annars måste alla "bomba" SAS med hundratals frågor.

@Faustus: Skulle du vara intresserad av att lägga in detta data i trollerilådan? Tänker lagra tillgänglighet för alla SAS långdistanslinjer. Känns onödigt att skapa ett nytt GUI för detta.
 
Toppen