Senaste nytt

Sverige-->Bangkok-->Brisbane tips mottages

njos

Medlem
Har tittar runt på denna sida och insett att här finns verkligen kompetensen! ni som kan och vill hjälpa till, go nuts!

Ska göra min livs resa på egenhand. Och skulle behöva lite hjälp med att boka flyget, så billigt som möjligt.

Slutdestinationen är Australien, Brisbane allra helst då jag åker med ett work &travel visa och tänkt börja där.
Utresedatum är jag flexibel med, men från 10 aug 2012 + 3veckor framåt. Varifrån jag åker spelar inte jättestor roll detta är jag flexibel med men såklart gärna Sverige, gärna Göteborg. Men kan likvaväl åka från London eller liknande.

Vill göra ett stop på vägen i Asien på 3-4 veckor. Läst att stopover är vanliga när man ska till Australien. Hong Kong och Singapore framförallt. Skulle vilja göra stoppet i Bangkok helst. (någonstans i Thailand funkar)

Hur länge kan man göra ett stopover som längst? Går det att göra ett på 3-4 veckor?
Eller är det bara 5 dagar etc vi pratar om när man gör ett stopover och betalar typ 500 kr extra för att för att göra detta?

Hemresan är lurigare. Eftersom jag åker med ett work and travel visa behöver jag nödvändigtvis ingen returbiljett att uppvisa och jag vet heller inte hur länge jag kommer stanna, tråkigt att vara låst till ett utresedatum.

Men förstår att det är billigare att boka t&t så hemresan direkt från australien till Sverige i mars 2013. (Öppet hemresedatum, eller så att man kan ändra datumet 1 gång mot en avgift önskas)

(Men blir ju kanske inte en t&t om jag kommer till brisbane och väljer att åka hem från melbourne?)

Summering: Så allt är ganska flexibelt, känner till momondo men har dålig koll på exakt vilka bolag och sträckor jag ska ha koll på. Vill väl inte vända mig till en resebyrå och boka via de eftersom de antagligen saltar på en hel del.
Bolag där man kan göra stopovers har jag heller igen koll på, likaså hur man bokar öppen hemresa om man ens kan
göra detta själv..

Ditresan: Sverige-->Asien-->Austrailen, (optimala städer, Göteborg-->Bangkok-->Brisbane
Datum 10 Aug 2012 + 3veckor framåt. (Flexibelt)

Hemresa: Melboure-->Göteborg (Är flexibel med varifrån Australien och även vart jag landar)
Datum 1 mars 2013 + 3-4 veckor framåt (öppen hemresa, eller 1 ändring)

Alla tips är välkommna!
 

agehall

Medlem
BA har en publicerad fare (SHSSSE) som ligger på 8470 GOT-BNE. Den tillåter routing via BKK, ändringar tillåtna mot avgift samt 1 stopover i vardera riktning.

Det var den billigaste jag såg vid första anblick iaf, så ett hett tips är att prova att boka via BA's hemsida och se vad du får upp för pris och villkor.
 

njos

Medlem
BA har en publicerad fare (SHSSSE) som ligger på 8470 GOT-BNE. Den tillåter routing via BKK, ändringar tillåtna mot avgift samt 1 stopover i vardera riktning.

Det var den billigaste jag såg vid första anblick iaf, så ett hett tips är att prova att boka via BA's hemsida och se vad du får upp för pris och villkor.

Tack för detta, kollar på BA's hemsida och hittar inte det du skriver ovan. "publicerad fare (SHSSSE)" grekiska för mig sorry..
Gör en multicity sökning på BA då säger den nej när jag väljer BKK som ett stopp.
Däremot hittar jag t&t resa GOT-BNE för 10900 och Singapore mellanlandning.
Hur gör du exakt när du hittade detta på BA's hemsida?
Och hur hittar jag detta med ändringar tillåtna och stopover ser f*n inget om detta..Men skulle väldigt gärna lära mig.
 

Dr. Miles

Expert
Jag har inte tillgång till datorn just nu men jag tror att Air Berlin&Etihad Airways combo kostade runt 8.700 SEK inkl. skatter. Men jag är inte säker på om det var ett års biljett.
 

agehall

Medlem
Jag har inte sökt via BAs sidor utan kollat efter publicerade fares i expertflyer. Det är möjligt att du inte kan boka den online, men ring BA och kolla.
 

njos

Medlem
Jag har inte tillgång till datorn just nu men jag tror att Air Berlin&Etihad Airways combo kostade runt 8.700 SEK inkl. skatter. Men jag är inte säker på om det var ett års biljett.

Alright, kolla gärna när du får tillgång.Vilka sträckor tänke du? Nått i stil med Köpenhamn-Dusseldorf-Abu Dhabi-Sydney? såg du skrivet det i annan tråd.

Vill som sagt gärna stanna i bangkok några veckor och sen till brisbane allra helst.
 

Dr. Miles

Expert
Alright, kolla gärna när du får tillgång.Vilka sträckor tänke du? Nått i stil med Köpenhamn-Dusseldorf-Abu Dhabi-Sydney? såg du skrivet det i annan tråd.

Vill som sagt gärna stanna i bangkok några veckor och sen till brisbane allra helst.

Nu har jag postat dealen i Deals forum.
http://www.businessclass.se/deals/5...brisbane-t-r-air-berlin-etihad-8-600-sek.html

Sökningtips på ITA Software.

Depart from: CPH
/f ab..orcrtdk

Destination: BNE
/f ab..orcrtdk

Observera att bokningssystemet inte tillåter att boka hemresan som är längre bort än 330-355 dagar(beroende på flygbolaget och bokningssytemet) från dagns datum.
 

Dr. Miles

Expert
Tack för detta, kollar på BA's hemsida och hittar inte det du skriver ovan. "publicerad fare (SHSSSE)" grekiska för mig sorry..
Gör en multicity sökning på BA då säger den nej när jag väljer BKK som ett stopp.
Däremot hittar jag t&t resa GOT-BNE för 10900 och Singapore mellanlandning.
Hur gör du exakt när du hittade detta på BA's hemsida?
Och hur hittar jag detta med ändringar tillåtna och stopover ser f*n inget om detta..Men skulle väldigt gärna lära mig.

British Airways(BA) O klass biljett är ungefär den prisnivån inkl. skatter.
Fare basis: OBBSE
Stopover: 1 fri i Sydostasien och ytterligare 1 stopover för 900 SEK är tillåten i varje riktning (totalt upp till 4 stopover)
Ändring: 100 EUR per gång

Sökningstips på ITA Software

Depart from: GOT
/f ba.. OBBSE

Destination: BNE
/f ba.. OBBSE

Observera att bokningssystemet inte tillåter att boka hemresan som är längre bort än 330-355 dagar(beroende på flygbolaget och bokningssytemet) från dagns datum.
 

njos

Medlem
Nu har jag postat dealen i Deals forum.
http://www.businessclass.se/deals/5...brisbane-t-r-air-berlin-etihad-8-600-sek.html

Sökningtips på ITA Software.

Depart from: CPH
/f ab..orcrtdk

Destination: BNE
/f ab..orcrtdk

Observera att bokningssystemet inte tillåter att boka hemresan som är längre bort än 330-355 dagar(beroende på flygbolaget och bokningssytemet) från dagns datum.


Onekligen ett bra pris. Men måste få in bangkok på något vis. Har varit i dubai en tid så abu dhabi lockar inte, däremot aldrig varit i sydost asien.. Hur som havet gick in på airberlin.com och fullföljde bokningen så långt det gick var nyfiken på hur stopover i abu dhabi funkar. Gick aldrig välja detta under bokningen är det någon specialare man måste göra eller hur fungerar det?

Och en fråga till när det gäller denna bokningen, man kan alltså göra en ändring för 120 euro, jag sätter ett utresedatum sen kan jag ändra det en gång. Hur funkar det är det bara att göra ändringen och betala 120 euro eller måste man klicka i någonstans att man vill ha möjligheten att göra en ändring eller tar man automatiskt del av den möjligheten? (många rookie frågor blir det, men kanske hjälper någon annan också) :)
 
Toppen