Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

palmen

Moderator
Jag försöker vara lite kreativ i tolkningen av regelverket :) Min totala försening är två och en halv timme och det ger ju ingen ersättning då tre timmar är minimum. Jag söker en väg via artikel 4 och denied boarding istället, och menar att eftersom flighten LLA-ARN var sen på grund av SAS så har de därmed inte gett mig möjligheten att boarda ursprungligt bokat anslutande flight ARN-GOT. Då menar jag att det är en denied boarding av ursprungligt bokad anslutning, som kan falla under artikel 4. Vet inte om någon haft framgång med ovanstående resonemang :)
Det där lär du behöva driva hela vägen till domstol och finns nog rätt stor chans att du inte vinner den striden. Missat flyg pga sen connection flight är inte denied boarding mig veterligen.
 

NotRyan

Medlem
Jag försöker vara lite kreativ i tolkningen av regelverket :) Min totala försening är två och en halv timme och det ger ju ingen ersättning då tre timmar är minimum. Jag söker en väg via artikel 4 och denied boarding istället, och menar att eftersom flighten LLA-ARN var sen på grund av SAS så har de därmed inte gett mig möjligheten att boarda ursprungligt bokat anslutande flight ARN-GOT. Då menar jag att det är en denied boarding av ursprungligt bokad anslutning, som kan falla under artikel 4. Vet inte om någon haft framgång med ovanstående resonemang :)
Det resonemanget är fel så du lär inte ha något att hämta med det, kreativt eller inte. Det är en missad connection p.g.a. försening, alltså standard 1a, och du når inte upp till tidsgränsen så tyvärr....
 

In_Sweden

Medlem
Jag är lite av en nybörjare och har lite frågor om jag har ett claim att göra, och om det i så fall går som typ 1 eller typ 2.

Resan är med ett icke EU flygbolag från en flygplats i EU till en utanför.
Ukraine International Airways, Bryssel-Kiev-Lviv. (Ankomst till Lviv var 3h45m försenad).
Är det avståndet Bryssel - Lviv eller hela flygsträckan Bryssel-Kiev-Lviv som anger om det blir en typ 1 eller typ 2 flight?


Det var planet Kiev-Lviv som var försenat pga sent inkommande plan.
 

Smuffe

Medlem
Jag är lite av en nybörjare och har lite frågor om jag har ett claim att göra, och om det i så fall går som typ 1 eller typ 2.

Resan är med ett icke EU flygbolag från en flygplats i EU till en utanför.
Ukraine International Airways, Bryssel-Kiev-Lviv. (Ankomst till Lviv var 3h45m försenad).
Är det avståndet Bryssel - Lviv eller hela flygsträckan Bryssel-Kiev-Lviv som anger om det blir en typ 1 eller typ 2 flight?


Det var planet Kiev-Lviv som var försenat pga sent inkommande plan.

Dessvärre kommer det bli svårt att få igenom då det dels är ett icke EU flygbolag samt att det var inrikes då flyget till Kiev var i tid.

Turkish Airlines som är ett icke EU flygbolag säger sig följa EC 261 men jag vet inte om Ukrainian gör det.

Hör med de och prova för att se vad som händer. :)
Det skadar ju inte.
Uppdatera oss när du har fått svar efter att ha provat en eller två gånger efter första nekade.
De kanske har en egen lösning som är minst lika värd EC, en fri r/t eller enkelbiljett, uppgraderingsvoucher osv. om de nekar EC 261.

Lycka till!
 

In_Sweden

Medlem
Dessvärre kommer det bli svårt att få igenom då det dels är ett icke EU flygbolag samt att det var inrikes då flyget till Kiev var i tid.

Turkish Airlines som är ett icke EU flygbolag säger sig följa EC 261 men jag vet inte om Ukrainian gör det.

Hör med de och prova för att se vad som händer. :)
Det skadar ju inte.
Uppdatera oss när du har fått svar efter att ha provat en eller två gånger efter första nekade.
De kanske har en egen lösning som är minst lika värd EC, en fri r/t eller enkelbiljett, uppgraderingsvoucher osv. om de nekar EC 261.

Lycka till!
Så även om biljetten är hela vägen, så är det bara benen med utgångspunkt i EU som räknas? Det var precis sånt som jag inte riktigt lyckats googla mig till
 

Smuffe

Medlem
Ja, det stämmer.
Hade flyget varit sent från EU till Ukraina/Icke EU så hade de varit skyldiga att följa lagen men nu var det inrikesdelen som var sen och då faller det på målsnöret.
 

SK989

Medlem
Ja, det stämmer.
Hade flyget varit sent från EU till Ukraina/Icke EU så hade de varit skyldiga att följa lagen men nu var det inrikesdelen som var sen och då faller det på målsnöret.

Nej, så är det inte (längre). Svea hovrätt kom med en dom den 7 mars 2017 (mål nr FT 7211-16) var man kommer fram till att det inte spelar nån roll var förseningen uppstod. Så här var det:

Passageraren reste med Ethiopian från Arlanda till Zanzibar med byte i Addis Abeba. Flyget mellan Arlanda och Addis var i tid. Flyget från Addis till Zanzibar (annat flygplan och annat flightnummer) var 6 timmar sent p.g.a. tekniska skäl. Svea hovrätt kom då fram till att förseningen omfattas av EU 261/2004 och att Ethiopian ska betala 600 euro till passageraren.
 
Last edited:

Smuffe

Medlem
Nej, så är det inte (längre). Svea hovrätt kom med en dom den 7 mars 2017 (mål nr FT 7211-16) var man kommer fram till att det inte spelar nån roll var förseningen uppstod. Så här var det:

Passageraren reste med Ethiopian från Arlanda till Zanzibar med byte i Addis Abeba. Flyget mellan Arlanda och Addis var i tid. Flyget från Addis till Zanzibar (annat flygplan och annat flightnummer) var 6 timmar sent p.g.a. tekniska skäl. Svea hovrätt kom då fram till att förseningen omfattas av EU 261/2004 och att Ethiopian ska betala 600 euro till passageraren.
Det var som tusan...
@In_Sweden
Hänvisa till domen ovan.

Tänka sig att man lär sig något nytt hela tiden på BC.
 

jacoph

Medlem
Nej, så är det inte (längre). Svea hovrätt kom med en dom den 7 mars 2017 (mål nr FT 7211-16) var man kommer fram till att det inte spelar nån roll var förseningen uppstod. Så här var det:

Passageraren reste med Ethiopian från Arlanda till Zanzibar med byte i Addis Abeba. Flyget mellan Arlanda och Addis var i tid. Flyget från Addis till Zanzibar (annat flygplan och annat flightnummer) var 6 timmar sent p.g.a. tekniska skäl. Svea hovrätt kom då fram till att förseningen omfattas av EU 261/2004 och att Ethiopian ska betala 600 euro till passageraren.

Om någon är intresserad av att läsa domen finns den här.
 
Toppen