Senaste nytt

SAS inför zoner för boarding

Peter G

Medlem
Har brutit ut detta till en egen tråd, tanken är att kartlägga de olika zonerna man kan få och vad som gör att man hamnar i vilken zon.
SAS har nyligen infört ett zon-system för boarding, dvs istället för att ropa ut att massa olika personer får boarda utifrån vissa kriterier så kan man nu säga att alla i Zon A får boarda. Förhoppningsvis kommer detta förbättra prioboardingen.

För att det ska bli enkelt att sammanfatta får ni gärna använda följande mall
Zon:
Sträcka:
Eurobonus Status på Boarding Pass:
Övrig status angiven på Boarding Pass:
Kabinklass:
Vilket säte (Rad och bokstav tex 11A):

Initialt verkar man kunna säga att EBD/G oavsett kabinklass hamnar i A. Reser man i Plus blir det B, utan någon status alls D.

//Moderator


Sammanfattning av vad vi vet
ZON A:

Eurobonus Diamond
Eurobonus Gold i Plus
Eurobonus Gold i GO
Star Alliance Gold i GO

ZON B:
Eurobonus Silver i Plus
Eurobonus Member i Plus

ZON C:


ZON D:
Utan status i GO

ZON G:
Awardbiljett i GO inrikes??

Tror inte ovan stämmer. Flög igår från T4 till SDL, är EBG samt flög i Plus. Fick zon B.
 

Peter G

Medlem
Förväntar mig att resenärer i uniform automatiskt placeras i grupp A, i brist på högre grupp. Precis som United, iaf när jag flugit med dem i USA.

Tänker du att self-service automaten ska fota och ha uniforms-igenkänning då eller? :)
Eller köar du alltid till bemannad disk?
Spontant anser jag inte att uniform ska ha någon högre prio än andra. En uniform säger inget om din lojalitet till SAS, medan EBG+ gör det :)
 

mry

Medlem
Jag kan säga att det iaf skiljer på en resa i plus beroende på vart man åker.

En person med EBD som åkte i plus på (LLA-)ARN-CPH-SFO fick A på både ARN-CPH och CPH-SFO. En person som gjorde samma resa i plus med silver fick zon B på ARN-CPH och Zon C på CPH-SFO. (Från LLA till ARN fick man ingen zon alls.)
 

palmen

Moderator
Zon: G
Sträcka: ARN-FRA
Eurobonus Status på Boarding Pass: -
Övrig status angiven på Boarding Pass: -
Kabinklass: GO
Vilket säte (Rad och bokstav tex 11A): 11A (nödutgång)

Blir till att fixa till detta på Arlanda så de lägger in eurobonusnumret på en award-bokning.
 

ondevall

Medlem
Zon: A/B/A
Sträcka: ARN-CDG
Eurobonus Status på Boarding Pass: EBD/EBB/EBG
Kabinklass: Plus
Vilket säte (Rad och bokstav tex 11A): 4A/B/C

En och samma bokning. Föräldrarna får zon A medan 8-åringen (med EBB) får invänta zon B. Kanske inte helt optimalt tänkt även om det rör sig om en synnerligen flygvan 8-åring...
 
Toppen