Senaste nytt

Lounge-hacks: vad bör man veta?

Har alltid känt mig lite lätt osäker i förhållande till personalen i lounger, framför allt SAS-lounger, när det gäller vad man kan be om eller förvänta sig. Men ser att de ofta jobbar hårt med att plocka upp efter alla oss och har därför dragit mig lite för att vara till alltför stort besvär, särskilt när jag inte vetat vad exakt som ingår i deras arbetsuppgifter...

Har t.ex. sett att en del här på BC nämnt att de ordnat med uppgraderingar på plats i lounge eller fått hjälp att byta stol genom lounge-personal, men själv aldrig riktigt greppat vad som gäller.

Så, startar den här tråden i hopp om att samla tips på vad man kan dra nytta av i loungen medan man väntar på flyget. Hur funkar det exempelvis med att sköta ärenden gällande uppgradering/plats?

Finns det någon genväg till att knipa ett av CPH:s day rooms som ju alltid tycks vara upptagna?

Går det att få tag på mat/dryck utanför det som står uppdukat?

Finns det någon policy runt medhavd mat? Är det ofint att vandra in med en rykande het påse från Max i handen?

Och så vidare. Alla tips för en mer optimerad loungevistelse tas emot med stor tacksamhet! Frågar alltså främst vad gäller SAS Gold-lounger, men allmängiltiga tips eller hacks i andra specifika lounger vore också roligt att höra.
 

Agö

Medlem
Finns det någon genväg till att knipa ett av CPH:s day rooms som ju alltid tycks vara upptagna?
Dessa är stängda sedan länge.

dagrum/restroom stängda - SAS GOLD Lounge Köpenhamn | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Går det att få tag på mat/dryck utanför det som står uppdukat?
Knappast.

Finns det någon policy runt medhavd mat? Är det ofint att vandra in med en rykande het påse från Max i handen?
Knappast någon policy. Men det kan säkerligen hända att medresenärer tycker att det är ofint.
 

Agö

Medlem
Hur funkar det exempelvis med att sköta ärenden gällande uppgradering/plats?
Jag vill inte säga att jag använder detta ofta men har fått god hjälp med ombokningar och till och med avbokningar i loungen i Köpenhamn tidigare. Det finns några duktiga och servicevilliga personer där (och så finns det några som är mer avogt inställda till det). Uppgradering har tidigare kunnat göras men sköts nu vid servicedisken vid gate ute på C-piren. Platsbyten är dock inga problem men det brukar jag ordna i appen istället.
 

mha321

Medlem
Jag vill inte säga att jag använder detta ofta men har fått god hjälp med ombokningar och till och med avbokningar i loungen i Köpenhamn tidigare. Det finns några duktiga och servicevilliga personer där (och så finns det några som är mer avogt inställda till det). Uppgradering har tidigare kunnat göras men sköts nu vid servicedisken vid gate ute på C-piren. Platsbyten är dock inga problem men det brukar jag ordna i appen istället.

Kom dock ihåg att inte fråga serveringspersonalen om det, utan de som faktiskt jobbar vid servicedisken i loungen :) I Köpenhamn betyder det tex en kort sväng runt hörnet i Business-loungen, även om man sedan planerar att ta sig upp för trappan till gold.
 

palmen

Moderator
Går det att få tag på mat/dryck utanför det som står uppdukat?

Frågar man snällt på Arlanda i guldloungen vart det goda bubblet är någonstans så händer det att man kan få ett glas innan ordinarie tid som detta brukar dukas fram. Det har väl rapporterats om en del andra lounger runt om i världen som har champagne gömt och inte framställt men att man kan få om man frågar.
 

igelkotten

Medlem
Frågar man snällt på Arlanda i guldloungen vart det goda bubblet är någonstans så händer det att man kan få ett glas innan ordinarie tid som detta brukar dukas fram. Det har väl rapporterats om en del andra lounger runt om i världen som har champagne gömt och inte framställt men att man kan få om man frågar.

Funkat på T4 också på Arlanda :) Har till o med lyckats med spriten på Guldloungen på T5 Arlanda runt hälften av mina försök!
 

Nemo

Medlem
[...]Går det att få tag på mat/dryck utanför det som står uppdukat? [...] Frågar alltså främst vad gäller SAS Gold-lounger, men allmängiltiga tips eller hacks i andra specifika lounger vore också roligt att höra.
Första gången jag hade tillträde till SAS Gold trodde jag att ballonger och konfetti skulle fara ned och att loungevärdinnan skulle ge en fullödig guidning. Meeeen så blev det ju inte. Andra gången bad jag om en guidning men då hade de "inte tid". Tredje gången, däremot, så fick jag en snabb genomgång.

Så mitt råd är: våga fråga. Kom extra tidigt så att loungevärdinnan (alltså de i entrén) kan ta alla dina frågor samt be dem gå runt och visa. Det är också ett bra tips att själv gå runt och se efter vad som finns och hur man använder det. Login till datorer, skrivare tex. I matväg har jag frågat extra om påfyllning, när det varit tomt i skålar och kyl, samt specialkost; ibland kan de ordna det, ibland inte. När det varit förseningar har de ibland hjälpt till med ombokning, ibland inte. Där gäller det att vara proaktiv och inte alltid gå på det om att "det fixar sig", utan gå till servicedesken om loungevärdinnan inte vill hjälpa till med ombokning, gärna med eget förslag på flighter, ev omroutning.

På British Airways (Heathrow) har jag märkt att man måste själv be om champagne på Galleries South. När bc var på First Gallery fanns det en extra meny för mat du kan beställa (se En dagresa med besök på Galleries First i London Heathrow T5: 2017-MAR-25 | Sida 33 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor ).
 
Toppen