Senaste nytt

Väger SAS handbagage?

ekf

Medlem
Ska åka Arn-cph i SAS + imorgon, får jag ta med 2 laptopväskor som handbagage ? Allt väger totalt ca 3kg skulle jag tro. Två MacBook Pro. Får plats med bägge i en väska men önskar få med mig två väskor. Någon som vet?
Man får ta med ett handbagage och en liten väska. Den lilla väskan kan vara en laptopväska, så har du inte med dig något mer så är det lugnt.
 

Brandten

Medlem
Varit i London många gånger och har nästan alltid med mig två laptops. Aldrig haft problem.

Har varit 2st Dell E7270 eller 1st Samsung 9-series + 1st Dell E7250 (specar med tanke på totalviktreferens).
 

Agö

Medlem
Har du aldrig varit med om det på Kastrup? Tror artikeln handlade om att de hade börjat med att kontrollera just där. Jag har varit med om det ett antal gånger, men bara på Europaflyg.

Vägning eller storlek? Det har jag aldrig varit med om. Vad hade de för utrustning för det? På 70-piren vet jag inte ens om jag sett några lådor. På 60-piren står däremot både Swiss och Wow:s lådor i deras gater.
Inte en enda gång med SAS i Köpenhamn.
 

Hachans

Medlem
Det där är ju märkligt egentligen, ditt handbagage ska vägas och mätas men inte det du köpt i tax-free?

Ta en tur med anslutningskärran från CPH-ARN för de som ska vidare till någon kinesisk destination så ser du vad som händer när det som handlas i Tax freen inte räknas med i kvoten. Sist blev vi stående för att det var tusen kassar med lego, delikatesser och annat stort och krävande som folk köpte på flygplatsen istället för på stan för att de då visste att de kunde undvika att checka in det.
 
  • Gilla
Reactions: ckk

TigerMoth

Medlem
Sitter på LHR terminal 2 nu ska bli intressant att se vad som händer på CPH flighten om 2 timmar.
Jag kommer att klara mig, liten 25 liters rygga med jacka och iPad och lite smått.
 
Har bara varit med om att flygbolag vägt handbagage två ggr. i allt mitt resande ena gången på Skavsta ( flög med Ryan Air) och andra gången i Wien (flög med Air Berlin).

Har inte varit i London de senaste 6 månaderna och kan därför inte säga hur det är där nu, tidigare har de aldrig vägt handbagage.
 

jsn

Medlem
För 10-15 år sedan vägdes mitt handbagage ett antal gånger, ffa på outstations såsom Budapest och liknande ställen.
En gång, också för mer än 10 år sedan, fick jag stoppa ner väskan i en "ram" som visar max storlek på kabinväska på LHR när jag stod i kön till fast track. Väskan var välfylld men passade naturligtvis i ramen så det blev inget mer av det.
Samma kabinväska vid alla tillfällen, vanlig Samsonite.
Jag har aldrig vare sig råkat ut för själv eller sett någon annan bli utsatt för att behöva väga bagaget vid transfer.
Senast jag flög från LHR, i dec 2016, behövde jag inte väga eller mäta bagaget.
 
Toppen