Senaste nytt

Flyga utan pass, funkar det eller ej?

tomle

Medlem
Flög ARN-OSL i måndags, ingen som kollade någon slags ID-handling, printade ut boardingkort i maskinen och det räckte för att ta sig på flyget.
Flög en del ARN-MUC-ARN med SK/LH förra året. I self-checkin i MUC behövde man skanna passet men man kunde även få mobilt boardingkort och då kollades inte ID. Ej heller på ARN.

Så länge man undviker mänsklig interaktion så bör man klara sig utan att visa ID. Funderar på att lämna passet hemma nästa vecka när jag ska till OSL igen och chansa på att det funkar med körkort om någon frågar, det borde vara ok enligt nordiska passunionen
 
Last edited:

agehall

Medlem
(Hugger en av alla dessa "jag saknar pass"-trådar)

Jaha, så visar det sig att kollegan som ska med till Hamburg inte har något giltigt pass och det ser mörkt ut att han hinner få ett innan vi ska ner dit. Givetvis har han bara körkort som legitimation så alternativet med nationellt ID-kort är inte heller en utväg.

Vi är bokade med SAS och jag har inga som helst tvivel om att vi kommer ner till Hamburg, men jag har ingen som helst känsla för hur kinkigt det kommer att vara när man ska hem. Någon som vågar sig på en kvalificerad gissning ifall de kommer kräva att få se pass där nere när han ska hem?
 

Dr. Miles

Expert
(Hugger en av alla dessa "jag saknar pass"-trådar)

Jaha, så visar det sig att kollegan som ska med till Hamburg inte har något giltigt pass och det ser mörkt ut att han hinner få ett innan vi ska ner dit. Givetvis har han bara körkort som legitimation så alternativet med nationellt ID-kort är inte heller en utväg.

Vi är bokade med SAS och jag har inga som helst tvivel om att vi kommer ner till Hamburg, men jag har ingen som helst känsla för hur kinkigt det kommer att vara när man ska hem. Någon som vågar sig på en kvalificerad gissning ifall de kommer kräva att få se pass där nere när han ska hem?
När jag pendlade mellan Hamburg och Stockholm med SAS då kontrollerade gatepersonalen pass/ID ganska ofta, så skulle jag säga att risken är stor att man råkar ut för ID kontroll vid gaten.
 

Valley

Medlem
(Hugger en av alla dessa "jag saknar pass"-trådar)

Jaha, så visar det sig att kollegan som ska med till Hamburg inte har något giltigt pass och det ser mörkt ut att han hinner få ett innan vi ska ner dit. Givetvis har han bara körkort som legitimation så alternativet med nationellt ID-kort är inte heller en utväg.

Vi är bokade med SAS och jag har inga som helst tvivel om att vi kommer ner till Hamburg, men jag har ingen som helst känsla för hur kinkigt det kommer att vara när man ska hem. Någon som vågar sig på en kvalificerad gissning ifall de kommer kräva att få se pass där nere när han ska hem?

Lyckades sista gången jag stod i gaten på Arlanda och insåg jag enbart hade körkortet med mig.
På väg till Munchen.
Fick skylla mig själv om jag inte kom hem sa dem.
Tack och lov gick det bra. Förberett ett oskyldigt försvarstal, men man bekymrade sig inte (den gången) att jag hade körkort.

Skulle tro att det beror på vem man träffar och vilket land det gäller.
 

Dr. Miles

Expert
Du råkade inte notera ifall folk kom igenom med bara körkort?
Jag kommer inte ihåg exakt men jag har sett några gånger att gatepersonalen bad vissa passagerare om att stå vid sidan och låta andra passagerare stiga ombord först när de inte hade giltig ID/pass.
 

agehall

Medlem
Det ni säger bekräftar lite det jag misstänkte. Han vår väl göra vad han kan för att få fram ett pass, stanna hemma eller riskera att inte komma hem.

Personligen begriper jag inte hur folk INTE kan ha ett pass - är man inte utomlands på en månad är det ju något som är fel...
 

Berglund

Medlem
Jag har flugit med SAS till flera Schengenländer och klarat mig fint med körkort. Det började med att jag faktiskt hade glömt passet vid resa till Spanien. I incheckningsdisken på Arlanda frågade jag om det gick bra med körkortet, hon frågade om jag flög SAS både dit och hem - vilket jag ju gjorde. Då sa hon att det var inga problem - "vi tar hand om dig". Mycket riktigt, det var inga problem och har även fungerat fint fortsättningsvis. Passet ligger dock i väskan som backup men det är länge sedan jag faktiskt behövde visa det inom Europa. Rosa körkort har gått alldeles utmärkt ett tiotal gånger, både ut och hem - jag är dock fullt medveten om att det enligt alla konstens regler inte skall gå.
 
Last edited:

dino_81

Medlem
Som back-up kanske körkort och ett utgånget pass vara bättre en endast körkort?

Nationalitet förändras ju inte bara för att passet passerat giltighetsdatum.

Jag kan personligen inte komma ihåg att jag har visat pass/nationellt ID i Hamburg men det bekräftar ju bara Dr. Miles om att gatepersonalen konsekvent kontrollerar.

Vid manuell incheckning (även inom Schengen) tycker jag att det är mer regel än undantag att personalen vill se pass/nationellt ID. Men det är kanske främst för att hitta bokningen enklare?
 

DRG

Medlem
Flög ARN-OSL i måndags, ingen som kollade någon slags ID-handling, printade ut boardingkort i maskinen och det räckte för att ta sig på flyget.
Flög en del ARN-MUC-ARN med SK/LH förra året. I self-checkin i MUC behövde man skanna passet men man kunde även få mobilt boardingkort och då kollades inte ID. Ej heller på ARN.

Så länge man undviker mänsklig interaktion så bör man klara sig utan att visa ID. Funderar på att lämna passet hemma nästa vecka när jag ska till OSL igen och chansa på att det funkar med körkort om någon frågar, det borde vara ok enligt nordiska passunionen

Du kan lugnt lämna passet hemma om du ska till Oslo. Inom norden krävs inget pass om du är svensk medborgare. Godkänd Nordisk id-handling räcker som du säger enligt passunionen. Har aldrig varit problem för mig.
 
Toppen