Senaste nytt

Helsingfors Vanda flygplats fyller 60 år

Jacob

Medlem
Enligt finska YLE är det flera flygbolag som flyger med retro och specialplan, många flygvärdinnor bär 50-tals uniformer och i terminalen erbjuds specialmenyer i flera restauranger och caféer.

Klockan 12 flyger även finska flygvapnet över Vantaa med Hornet-jaktplan.

Någon som är på Helsingfors flygplats idag?

På Luftfartsmuseum öppnar den 12 juni även utställningen Helsingfors-Vanda flygplats 60 år.
 
Eftersom vi i tråden om KF 's morgonflighter diskuterade namn på finska platser på svenska (och hur de ska användas) så är det ju så att flygplatsen heter Helsingfors-Vanda på svenska :)

Trist att det inte var nästa torsdag dom hade det, då ska jag ju faktiskt passera där.
 

Jacob

Medlem
Eftersom vi i tråden om KF 's morgonflighter diskuterade namn på finska platser på svenska (och hur de ska användas) så är det ju så att flygplatsen heter Helsingfors-Vanda på svenska :)
Så sant. Just Vanda har jag alltid haft svårt att vänja mig vid, känns så naturligt med Vantaa. Likaså att staden Kokkola heter Karleby på svenska.
 

Jacob

Medlem
Idag fyller Helsingfors Vanda flygplats 60 år, flygplatsen öppnades i samband med sommar-OS i Helsingfors 1952. Dagen till ära är det flera flygbolag som flyger till Helsingfors med retro och specialplan, många flygvärdinnor bär 50-tals uniformer och i terminalen erbjuds specialmenyer i flera restauranger och caféer. Klockan 12 flyger även finska flygvapnet över flygplatsen med…
 
Så sant. Just Vanda har jag alltid haft svårt att vänja mig vid, känns så naturligt med Vantaa. Likaså att staden Kokkola heter Karleby på svenska.

Halvt OT; men vi hade ett projekt i just Vanda. En av våra konsulter i det projektet fick något år senare barn och mamman hade en mormor eller farmor som hette just Vanda. Konsulten tyckte han kände igen det men kunde inte placera, mest då för att vi alltid sa just "Vantaa" eftersom vi bara jobbade med finska finnar. Först sista dryga året vi haft med finlandssvenskar också, men då har vi varit i Kottby (Käpylä) istället som ligger på väg in mot Helsingfors :)

Lärdom: googla alltid barnets namnförslag först så slipper du efter dopet inse att första träffen på namnet är just Helsingfors-Vanda flygplats och att det är för att du varit där för mycket som det verkade bekant ;)
 
Toppen