Senaste nytt

Norwegian long-haul med befintliga flygplan

Jay

Medlem
Hej
Jag blev lite fundersam när jag tidigare såg idag avståndet mellan OSL-NYC: 3650 natuiska mil. Norwegian borde ju redan nu med sina 738WL flyga denna sträcka till någon av de alternativa flygplatserna i New York trakten som t.e.x ISP. Passagerar underlaget borde ju onekligen vara ganska stort med tanke på att inget Ameriskanskt bolag har etablerat en rutt till OSL och nu är ju bara SAS A333(A330-300) som flyger rutten. Men de väntar ju ändå på 787-8.
Någon som vet varför Norwegian gjort som de gjort?
 

Senator

Moderator
Hej
Jag blev lite fundersam när jag tidigare såg idag avståndet mellan OSL-NYC: 3650 natuiska mil. Norwegian borde ju redan nu med sina 738WL flyga denna sträcka till någon av de alternativa flygplatserna i New York trakten som t.e.x ISP. Passagerar underlaget borde ju onekligen vara ganska stort med tanke på att inget Ameriskanskt bolag har etablerat en rutt till OSL och nu är ju bara SAS A333(A330-300) som flyger rutten. Men de väntar ju ändå på 787-8.
Någon som vet varför Norwegian gjort som de gjort?

Hej och välkommen till BC.se Jay. United eller f.d. Continental har flugit sedan 2005 eller 2006 OSL-EWR med en B757-200 ETOPS, samma som från ARN. Jag vet inte den teoretiska "max. range" för en B738WL är
 

SK1989

Medlem
Jag vet inte den teoretiska "max. range" för en B738WL är
Boeing VÄL tilltagna siffra är 3315 nm. Norwegian flyger idag ARN-DXB som är 2585 nm och då får de blocka av mittensäten på några rader för att kunna tanka tillräckligt med bränsle! Så räkna med cirka 2500 nm räckvidd med maximalt antal pax...
 

Morgan

Medlem
OSL-KEF-JFK funkar utmärkt sätt till avståndet (liksom ARN-KEF-JFK). D.v.s. ett kort stopp med tankning på Island så är man framme sen! Eller finns andra begränsningar?

Tänkte först att ARN-SNN-JFK skulle funka, så kunde man fixa immigration redan på SNN på Irland (som ju har "amerikansk gräns"), men tyvärr är SNN-JFK för långt.
 
Kommer aldrig sätta min fot någonsin på ett Norwegian plan, dom ska inte ha mina pengar!
Betalar hellre det dubbla för att åka med Lufthansa, British Airways, SAS eller Finnair.

Jag tycker deras marknadsföring är så bluff-aktig.
Från 299.- ... mm... 1 avgång / år.

Nej, usch.
 

ulagun

Medlem
Visst går det att flyga B-737 över atlanten. För några år sedan blev jag ombokad NYC-FRA. Skulle flugit B-747 men blev ombokad till en 737.a all business. Tror den tog drygt 50-tal passagerare, de flesta verkade ha endast handbaggage.
Jämfört med övriga long-distance plan på Newark såg den ynklig ut, men eftersom jag sitter här och skriver så kom vi uppenbarligen över till FRA. Dessutom oerhört snabbt.
 

Jay

Medlem
Kommer aldrig sätta min fot någonsin på ett Norwegian plan, dom ska inte ha mina pengar!
Betalar hellre det dubbla för att åka med Lufthansa, British Airways, SAS eller Finnair.

Jag tycker deras marknadsföring är så bluff-aktig.
Från 299.- ... mm... 1 avgång / år.

Nej, usch.

Kan inget annat än att hålla med. Norwegian marknadsför sig som om de vore ett full service bolag med låga priser. Verkligheten är ju som så att de håller FR service och kvalitet med SK liknande priser!
 
Visst går det att flyga B-737 över atlanten. För några år sedan blev jag ombokad NYC-FRA. Skulle flugit B-747 men blev ombokad till en 737.a all business. Tror den tog drygt 50-tal passagerare, de flesta verkade ha endast handbaggage.
Jämfört med övriga long-distance plan på Newark såg den ynklig ut, men eftersom jag sitter här och skriver så kom vi uppenbarligen över till FRA. Dessutom oerhört snabbt.

Vi testade flyga PrivatAir över Atlanten i en liten Airbus A319CJ: http://www.businessclass.se/artiklar/163-lufthansa-privatair-businessjet-oever-atlanten.html

Precis som ni sammanfattar ovan har inte en vanlig 737 räckvidd över Atlanten men om man specialkonfigurerar den med få säten och många extratankar så går det. Men det blir dyrt :)
 
Boeing VÄL tilltagna siffra är 3315 nm. Norwegian flyger idag ARN-DXB som är 2585 nm och då får de blocka av mittensäten på några rader för att kunna tanka tillräckligt med bränsle! Så räkna med cirka 2500 nm räckvidd med maximalt antal pax...

DY har problem speciellt på DXB - OSL route på grund av motvind eller extra mycket vikt så att de landar till ARN för att tanka och sen kan de fortsätta till OSL.
 
Toppen