Senaste nytt

Vilken hotellkedja är bäst för internationella resor?

JacobGBG

Medlem
Jo det vet jag, att FF har sanslöst bra koll på mig... Jag är nämligen allergisk mot en massa födoämnen (9 stycken för att vara exakt, varav en är mjölkprotein - tro mig, den sänker de flesta researrangörer...) och de har aldrig missat det kan jag säga !

Skall för övrigt till Four Seasons Maui och Beverly Hills om ett par veckor - det skall bli GREAT !

Precis, jag har berört lite av detta i min tråd om lyxhotell (som jag inser nu att jag glömt uppdatera med ett par Trip Reports). De riktigt högklassiga hotellkedjorna ser alla sin kunder som en Platinum, Diamond etc. Det skulle gå lite emot deras koncept att visuellt differentiera mellan olika kunder.
 
Last edited:
Jonny,
du som reser tydligen mycket inom Sverige så kan varmt rekommendera att prova Elite hotellkedjan. Elite har inte lika många hotel som Scandic men deras hotell standard är bra och bonusprogram är OK också. Min absoluta favorit är deras Elite Plaza i Göteborg - speciellt plan 5.
 
Ni glömde Ritz-Carlton som varit fantastiskt bra när jag bott där (har testat Doha,Qatar och Singapore).

Men jag tror Jonny ser till helhetsbilden och då är Intercontinental-kedjan med tillhörande systerhotell Holiday Inn och Crown Plaza antagligen ett väldigt bra alternativ tack vare möjligheterna att "fuska" i Priority Club programmet.
 

SK9269

Medlem
Men jag tror Jonny ser till helhetsbilden

Exakt! I Sverige tycker jag Scandic är bäst eftersom de har många hotell och är den kedja som har flest hotell i Stockholm. Deras prisnivå är sådan att det nästan alltid går bra att hitta ett rum hos dem när jag behöver bo där på tjänsteresa och för närvarande bor jag omkring 170 nätter om året på hotell i Stockholm. Jag har kollegor som inte bott lika mycket på hotell i Stockholm som jag gjort och någon av dem har bott en del på Elite och säger att de har fina hotell och det har de nog, men de måste ha så många rum så att jag alltid kan hitta ett rum hos dem när jag behöver det, inte minst så att jag kan hålla mig till en kedja och deras bonusprogram, och sen är det ju bra om de har många hotell att välja på när man vill ta ut frinätter också :)

Men om jag inte hade bott lika många nätter som jag gör nu i tjänsten och om jag hade betalat själv så att jag alltid kan välja prisnivå själv så tror jag att jag hade valt Choice (Clarion, Quality, Comfort) istället. Jag bodde mycket på deras hotell i Örebro för 2 år sedan och de har också många hotell i Sverige, och lite fler utomlands än vad Scandic har. Standarden på deras hotell ser också ut att generellt vara lite bättre än på Scandics hotell.

Men det är intressant att höra era erfarenheter för vilken hotellkedja som är kan ju variera över tiden och beroende på hur mycket man behöver bo hos dem, och utomlands har jag inte någon erfarenhet alls av en specifik hotellkedja även om jag har bott på en del olika hotell som jag har gillat.
 

JacobGBG

Medlem
Jag kom på idén att googla efter de största hotellkedjorna i världen och hittade den här intressanta topplistan TOP 10 Largest Hotel Groups in the World | .TR

När jag skriver det här har jag inte kollat mycket på den själv ännu men kan notera att åtminstone några av de hotellkedjor som nämnts här finns med.

Väldigt konstig lista. T.ex. så sätter de Marriott på 3e plats samtidigt som Accor som har mer än dubbelt så många rum är på 5e plats (antalet rum anges t.o.m).
 

Gnopps

Medlem
Är Starwood och Hyatt de program (av de stora kedjorna) som det är lättast att komma upp i guld med? 25 vistelser räcker ju för Platinum respektive Diamond.
 

rvarttinen

Medlem
Bor oftast på olika hotell i Starwoodkedjan; W, Sheraton, Westin, Luxury Collection och några till. I San Francisco är nog W ett, för mig, självklart val. Pulitzer (Luxury Collection) i Amsterdam är ett annat. I Paris finns flera bra alternativ - bla. dels Sofitel; Hotel Scribe (nära Operan) eller Faubourg (nära Elyssé palateset), Mercure finns över hela stan'.

Värt att prova; SLH, Small Luxury Hotels. Bott på International design Hotel i Lissabon (jag vet, kitschigt namn, men mycket fräscht, nyrenoverat och bra frukostbuffé) och Le Belchasse i Paris. Små egensinniga hotel i lyxsegmentet.

För den som har AMEX Platinum så har du SPG Gold från start med en del förmåner (uppgraderingar) och Sofitel Platinum. Det ingår också fringiskort från Hilton och Radisson, men dessa har jag inte använt. Vill koncentrera samlandet till de hotell jag använder mest (SPG o SLH). Och, ja det verkar vara rätt snabbt att komma till en högre nivå med SPG, vistelser eller antal nätter. Deras webbplats visar grafiskt hur mycket du har kvar till nästa nivå ...
 

JacobGBG

Medlem
Är Starwood och Hyatt de program (av de stora kedjorna) som det är lättast att komma upp i guld med? 25 vistelser räcker ju för Platinum respektive Diamond.

Rent matematiskt så är svaret JA. Sen beror de förstås på spridningen av hotellen, om de ligger där dina resor går. Jag är Marriott Rewards Gold som har de mest krävande elite nivåerna (50 nätter för gold, 75 för Platinum). Men då råkar deras hotell ha väldigt god representation på de orter i USA som 90% av mina tjänsteresor går till.
 
Toppen