Senaste nytt

Interline-samarbete mellan SAS och Asiana?

Mikael

Medlem
Jag har en resa mellan Stockholm och Seoul snart, SAS till London och Asiana därifrån. Är det nån som vet om SAS och Asiana har ett interline-samarbete, dvs kan baggaget skickas hela vägen? Hela resan är på samma biljett.
 

Jacob

Medlem
Det finns interline samarbete och blir förstås ännu mindre problem då allt är på samma biljett.

Observera dock att du måste byta terminal på Heathrow. SAS använder terminal 3 och Asiana terminal 1.
 

agehall

Medlem
Är det någon kombination av de stora bolagen (läs: "de som är med i en allians") som inte har interline-avtal?
 

Mikael

Medlem
Observera dock att du måste byta terminal på Heathrow. SAS använder terminal 3 och Asiana terminal 1.

Jag noterade de i mina efterforskningar. Håller på och lägger upp en minutiös plan för att hinna med samtliga Star Alliance lounger på LHR. :) En förutsättning för detta var att jag inte behöver checka in baggaget igen i London.

Är det någon kombination av de stora bolagen (läs: "de som är med i en allians") som inte har interline-avtal?
Interline avtal eller inte så har jag stött på att det inte gått att checka in baggaget hela vägen med bolag inom Star Alliance. Detta ledde i vintras till att jag var tvungen att hämta ut baggaget och vänta ett par timmar på att Turkish incheckningsdiskar skulle öppna i Beijing, tid jag egentligen hade tänkt spendera i loungen.
 

Randy Marsh

Medlem
Var bokade du den resan? När jag kollar sas.se får jag bara upp ARN - CPH - PEK - ICN som alternativ. Ska antagligen till Sydkorea själv nån gång i höst och skulle gärna prova på Asiana, har hört mycket bra om dem.

Jag räknar i alla fall med att du inte har bokat resan på Asianas egen hemsida, för den måste vara bland de absolut sämsta i hela flygbranschen! SAS hemsida är ett tekniskt underverk i jämförelse :)
 

agehall

Medlem
Interline avtal eller inte så har jag stött på att det inte gått att checka in baggaget hela vägen med bolag inom Star Alliance. Detta ledde i vintras till att jag var tvungen att hämta ut baggaget och vänta ett par timmar på att Turkish incheckningsdiskar skulle öppna i Beijing, tid jag egentligen hade tänkt spendera i loungen.

Fast beror inte det på att det är allmänt svårt att få bagage vidareskickat inrikes i Kina? Det är ju ungefär samma sak som att du alltid måste ta ut bagaget på första stället du kommer till i USA. Dock kan man oftast checka in det igen med en gång, men ändå.
 

Mikael

Medlem
Var bokade du den resan? När jag kollar sas.se får jag bara upp ARN - CPH - PEK - ICN som alternativ. Ska antagligen till Sydkorea själv nån gång i höst och skulle gärna prova på Asiana, har hört mycket bra om dem.

Jag räknar i alla fall med att du inte har bokat resan på Asianas egen hemsida, för den måste vara bland de absolut sämsta i hela flygbranschen! SAS hemsida är ett tekniskt underverk i jämförelse :)

Den är bokad med US Airways Dividend miles, en bonusresa med andra ord.
Asianas hemsida är ingen höjdare, men jag tror själva flygupplevelsen är desto bättre :)
 

Mikael

Medlem
Fast beror inte det på att det är allmänt svårt att få bagage vidareskickat inrikes i Kina? Det är ju ungefär samma sak som att du alltid måste ta ut bagaget på första stället du kommer till i USA. Dock kan man oftast checka in det igen med en gång, men ändå.

Japp, men detta var på väg ut, och då (tycker jag) borde det funka.
 

Jacob

Medlem
Jag noterade de i mina efterforskningar. Håller på och lägger upp en minutiös plan för att hinna med samtliga Star Alliance lounger på LHR. :) En förutsättning för detta var att jag inte behöver checka in baggaget igen i London.
På utresan är det inte så mycket att välja på. Du kommer inte in i loungerna i terminal 3 och i terminal 1 finns bara Star Alliance loungen kvar då jag misstänker att den trevliga bmi loungen inte längre är ett alternativ.

På tillbakaresan har du SAS och Singapore Airlines loungerna att välja mellan i terminal 3.
 

Randy Marsh

Medlem
Den är bokad med US Airways Dividend miles, en bonusresa med andra ord.
Asianas hemsida är ingen höjdare, men jag tror själva flygupplevelsen är desto bättre :)
Aha, det förklarar saken. SAS vill ju naturligtvis sälja biljetter till sina egna flighter, även om det innebär en sämre rutt med en extra mellanlandning i Kina.

Flygupplevelsen med Asiana blir säkert helt toppen ja :)
 
Toppen