Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

agehall

Medlem
Finns det mer att söka ersättning för än förseningen?
Jag hade tagit det borttappade bagaget med min reseförsäkring. Det brukar vara det absolut smidigaste när sådant händer. Kruxet är väl att du normalt sett bara får ersättning för nödvändiga inköp under tiden bagaget är borta, så om du inte har kvitton på saker som du behövt köpa kan det bli svårt att få ersättning.
 

palmen

Moderator
Hej! Tänkte kolla här efter lite feedback innan jag skickar ärendet till sas.

Hade en rewardresa bokad under 70 års kampanjen till Washington.
Vi är 3 stycken, 2 vuxna och en infant och resan var bokad i SAS plus. Resvägen var kiruna-arlanda-kastrup-washington dulles.
När vi kom till flygplasten meddelades direkt att flyget var försenat till senare, tekniskt fel. Tekniker skulle flygas upp med nästa flyg och när teknikern kom blev det istället inställt.
Efter flighten ställdes in blev vi ombokade och fick flyga via Chicago i sas plus och sista benet med United i vanlig ekonomi istället för det bokade som var sas plus. Vi landad ca: 23:50 mot ordinarie tid ca 15:15.
Som jag förstått är vi alltså berättigade till 600 euro per person i ersättning pga tekniskt fel, inställd flight och försenad ankomst. Gäller infant som en egen person eller undantas babyn från detta? Försökt hitta något svar om det men ej lyckats.

Utöver detta var vårt baggage försenat ca 34 timmar. Vi ankom 6/2 ca 23:50 och baggaget ankom 8/2 ca:10:00.
Förstår inte hur de kunde skicka via london så det försvann där åt helvette någonstans. Väskorna skickades inte ens med uniteds morgonflight dagen efter utan blev skickade på en dagsflight. När väskorna skickades dagen efter kunde de lika gärna skickat via köpenhamn.
Största problemet med väskornas försvinnande är egentligen allt för infant som man ej tar med i handbaggaget.

Summering: Lång försening, nergraderade och väskorna långt försenade.
Finns det mer att söka ersättning för än förseningen?
Tror det blir svårt att hävda nedgradering inrikes USA då de inte har något motsvarande sas plus. Du bör definitivt ha rätt till 600€ per person, och har du kvitton på nödvändiga utgifter pga sent bagage kan du få på detta också, troligtvis bäst via hemförsäkring eller kortförsäkring.
 

Avgeek

Medlem
Vi var en av cirka 20 personer på sk903 som fick denied boarding. Vi har fått information om att vi får 600 EUR var. Vi var bokade i Plus, som jag betalat cirka 11000 poäng per person för via Plusgrade (så fått bokningsklass för Plus). De bokar om oss till Chicago-flygningen i Plus, med anslutning i economy med United. De säger att då det endast finns economy och first så kan de inte lägga en i en högre klass. I mina ögon känns det som att vi bör få 75% tillbaka enligt EU-reglerna? Stämmer det?

Isåfanafall: visst får vi 75% av allt betalt? Dvs biljettpriset + uppgraderingskostnaden? Hjälp!!
 
Vi var en av cirka 20 personer på sk903 som fick denied boarding. Vi har fått information om att vi får 600 EUR var. Vi var bokade i Plus, som jag betalat cirka 11000 poäng per person för via Plusgrade (så fått bokningsklass för Plus). De bokar om oss till Chicago-flygningen i Plus, med anslutning i economy med United. De säger att då det endast finns economy och first så kan de inte lägga en i en högre klass. I mina ögon känns det som att vi bör få 75% tillbaka enligt EU-reglerna? Stämmer det?

Isåfanafall: visst får vi 75% av allt betalt? Dvs biljettpriset + uppgraderingskostnaden? Hjälp!!
Det är väl bara att läsa vad @palmen svarat i inlägget precis innan ditt? Kan bli svårt att hävda nedgradering tydligen.
 

Avgeek

Medlem
Vi var en av cirka 20 personer på sk903 som fick denied boarding. Vi har fått information om att vi får 600 EUR var. Vi var bokade i Plus, som jag betalat cirka 11000 poäng per person för via Plusgrade (så fått bokningsklass för Plus). De bokar om oss till Chicago-flygningen i Plus, med anslutning i economy med United. De säger att då det endast finns economy och first så kan de inte lägga en i en högre klass. I mina ögon känns det som att vi bör få 75% tillbaka enligt EU-reglerna? Stämmer det?

Isåfanafall: visst får vi 75% av allt betalt? Dvs biljettpriset + uppgraderingskostnaden? Hjälp!!
Ok. SK945 är nu cancellerad. Kan vi få 600 EUR till? De lovade ju att vi skulle flyga idag. Finns det något prejudikat på dubbel försening?
 

Smuffe

Medlem
Ok. SK945 är nu cancellerad. Kan vi få 600 EUR till? De lovade ju att vi skulle flyga idag. Finns det något prejudikat på dubbel försening?

Det är endast 261 och 600€ som gäller tyvärr där det ingår hotell, måltider m.m.
Det enda flyg som jag hittar som kanske kan förkorta det hela är denna:

Stockholm (ARN) to New York (JFK) — Mon, Feb 20
upload_2017-2-20_1-47-32.png
upload_2017-2-20_1-47-32.png

BA.png

Stockholm (ARN) to London (LHR) — Mon, Feb 20
British Airways 783
Dep: 8:10 pm
Arr: 9:50 pm
2h 40m
Airbus A320
Economy (Y)
upload_2017-2-20_1-47-32.png

Layover in LHR
10h 30m
BA.png

London (LHR) to New York (JFK) — Tue, Feb 21
British Airways 117
Dep: 8:20 am
Arr: 11:20 am
8h 0m
Boeing 747
Economy (Y)
upload_2017-2-20_1-47-32.png


Då kommer ni fram tidigare än om ni väntar till imorgon eftermiddag men SAS måste även stå för en hotellnatt på Heathrow inatt.
Kolla det som alternativ.
 

011430121

Medlem
Vi var en av cirka 20 personer på sk903 som fick denied boarding. Vi har fått information om att vi får 600 EUR var. Vi var bokade i Plus, som jag betalat cirka 11000 poäng per person för via Plusgrade (så fått bokningsklass för Plus). De bokar om oss till Chicago-flygningen i Plus, med anslutning i economy med United. De säger att då det endast finns economy och first så kan de inte lägga en i en högre klass. I mina ögon känns det som att vi bör få 75% tillbaka enligt EU-reglerna? Stämmer det?

Isåfanafall: visst får vi 75% av allt betalt? Dvs biljettpriset + uppgraderingskostnaden? Hjälp!!
Varför blev ni nekade boarding, och varför blev SK945 inställd?
 
Toppen