Senaste nytt

Hjälp att maxa First från Arlanda - Denpasar över nyår

Krotan

Medlem
Hej på era kära forummedlemmar.

Jag försöker som en galning att hitta en optimerad rutt som maximerar antalet legs i First men just nu går det sådär.
Skulle gärna ta er input över rekommenderat routing, flygplatser att passera eller undvika.
Än så länge har jag bara hittat ett leg i First, FRA-BKK på ditresan.
Brukar Thai släppa mer First efter hand eller kommer det när avgång närmar sig? Eller inte alls?
Nämnas ska att jag önskar boka detta med Amex 2-4-1 för EB-poäng.

  1. Varifrån vill du börja din resa? Arlanda (ARN)
  2. Var är din destination? Denpasar (DPS)
  3. När vill/behöver du resa ut? 27-28 december 2017
  4. När vill/behöver du komma hem? 9-12 januari 2017
  5. Hur länge vill du vara borta? ~2 veckor
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  7. I vilken kabinklass? Så mycket som möjligt i First, därefter Business
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance
  9. Vad är din budget? (per person) ~5000kr
  10. Vad är det viktigaste för dig? Kabinklass (i kombo med någorlunda smidig routing, slipper gärna övernattning på vägen om det kan undvikas)
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Helst inte.
Som det är nu har jag en föreslagen rutt på ARN-FRA-BKK-SIN-DPS där vi reser ut på morgonen den 27e och landar på kvällen den 28e.
Hemresan är just nu DPS-BKK-LHR-FRA-ARN med utresa som börjar på eftermiddagen den 10e jan och landar på kvällen den 11e jan.

Funderar på att ta TG962 BKK-ARN om jag ändå inte kan få First på vägen hem någon annan routing.

Hur är reglerna för att komma in i First lounge på BKK? Kommer man in om man anländer med First och flyger vidare med Business (Thai) eller är det bara avgående passagerare som har tillgång?

Som sagt, all hjälp mottages tacksamt :)
 

Vaniljvodka

Medlem
Jag reser till Bali om en månad och har följande rutt:

ARN-FRA LH C
FRA-ICN Asiana F (Suites) A380
ICN-SIN Singapore C A333
-layover-
SIN-DPS Singapore C A333

DPS-BKK Thai C B787
BKK-MUC Thai F B747
MUC-ARN LH C

Är väldigt nöjd över att Asiana ändrade till A380 med sviter på FRA-ICN. Också glad över två segment med Singapore. Då vi är två pers så hade det varit svårt att få till Ana F så jag är nöjd med denna trots att det "bara" är två ben i First.
 

Ormen

Medlem
Jag reser till Bali om en månad och har följande rutt:

ARN-FRA LH C
FRA-ICN Asiana F (Suites) A380
ICN-SIN Singapore C A333
-layover-
SIN-DPS Singapore C A333

DPS-BKK Thai C B787
BKK-MUC Thai F B747
MUC-ARN LH C

Är väldigt nöjd över att Asiana ändrade till A380 med sviter på FRA-ICN. Också glad över två segment med Singapore. Då vi är två pers så hade det varit svårt att få till Ana F så jag är nöjd med denna trots att det "bara" är två ben i First.

Asiana tycks dock byta A380 till B777 på ICN-FRA från den 29/10 så därefter finns ingen F på den linjen.

I övrigt är ovan nämnda rutt ett mycket trevligt alternativ. Vill man testa SQ F kan man flyga Singapore-Jakarta och sedan köpa billig biljett därifrån till Denpasar :)
 
Last edited:

kaktusen

Medlem
Ett annat bra alternativ där det brukar finnas bra med platser är ARN-FRA-HND-BKK-DPS. Till FRA blir det Lufthansa C och förhoppningsvis hämtning apron i limo. Sedan FCT i många timmar och Lufthansa F till HND. Där har man en halv dags layover och kan utforska Tokyo. Sedan Thai F till BKK och vidare i C till DPS.

På vägen hem kan man köra ANA till HND eller via LHR. Brukar dock vara svårt att hitta två platser i F med ANA.
 

kaktusen

Medlem
Man har tillgång till First Class Lounge som ankommande passagerare i F som ska vidare i C. Ankommer man i First till BKK med THAi blir man hämtad med golfbil och körd till F lounge om man ska vidare. Självklart även tillgång som med avresa i First.
 

Glenn E

Medlem
Efter att just ha bokat en sådan resa för 2 personer vid de datum du efterfrågar kan jag konstatera att Frankfurt - Bangkok med Thai och Bangkok - München med Thai är det bästa tillgängliga alternativet i första klass.

Om man bokar hemresan med endast 3 flyg, dvs Bali - Bangkok - München - Stockholm kan man troligtvis få 5 flyg ner.

Jag skulle boka 4 flyg nu dvs Stockholm - Frankfurt - Bangkok - Singapore - Bali med avgång 16.25 från Singapore till Bali.

Dessutom kan det vara bra att börja med en övernattning i Frankfurt.
Detta för att Thai flyget avgår rätt tidigt från Frankfurt kl 13:45.

Så cirka 14 dagar innan avresa försöker med hitta 2 platser med Lufthansa F utan övernattning i Frankfurt.
Har man tur då så kan man ändå hinna med flyget från Singapore till Bali.
Det brukar vara svårt att hitta bonusplatser på det flyget nära avgång.

Det är även svårt att hitta bonusplatser från Tokyo vid denna tiden på året.
Frankfurt - Singapore med Lufthansa F är också svårt att hitta.

Så det återstår att flyga via Hongkong , Shanghai, Peking, Seoul, eller Delhi.
Bäst här är via Hongkong där man antingen kan få Thai F via Bangkok eller United F direkt till Singapore.
 
Toppen