Senaste nytt

747 försöker lyfta utan motorer - (Videoklipp)

bL0m

Medlem
Förra veckan blåste det som attan i Mojave-öknen i Kalifornien. Där finns en kyrkogård för gamla flygmaskiner som man inte längre använder. En av dessa saknar nog att vara i luften och försöker desperat att lyfta.

Flygplanet har varken inredning eller några motorer men det ser ut som att flygplanet försöker lyfta :)

♩ I believe I can fly ♫

[video=youtube;cHhZwvdRR5c]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=cHhZwvdRR5c[/video]
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Jaha, då är det bara att starta ett flygbolag i Mojave-öknen... överbryggar ju problemet med höga bränslekostnader;)

Problemet är att man måste anpassa tidtabellerna och destinationer efter vilket håll vinden blåser, haha:p
 

agehall

Medlem
Det måste ju blåsa rätt rejält för att det där ska ske antar jag. Även om de säkert strippat allt som går från maskinen, så lär den ju väga ett par kilo...
 

bL0m

Medlem
Det måste ju blåsa rätt rejält för att det där ska ske antar jag. Även om de säkert strippat allt som går från maskinen, så lär den ju väga ett par kilo...

Jo, chassit är säkert "lättare" men det är lite häftigt att en kraftig vind kan bilda lyftkraft. Normalt lyfter planet i 290 km/h (om jag inte minns fel), i klippet känns det inte riktigt att vinden kommer upp i denna hastighet.

Men jag kan ha fel...

En fråga: Ser inte 747 i detta klipp ut att vara i ganska bra form (Den känns inte gammal)? Är det sprickorna i planet som är anledningen till att den inte är i bruk?
 
Last edited:

agehall

Medlem
Fast egentligen försöker väl inte planet lyfta utan bara rotera. Det borde gå åt att göra vid mycket lägre hastighet, typ 70mph. :)
 

Concorde

Founding Member
En fråga: Ser inte 747 i detta klipp ut att vara i ganska bra form (Den känns inte gammal)? Är det sprickorna i planet som är anledningen till att den inte är i bruk?

Visst gör det de. Det finns flera plan i trafik idag bland dom stora bolagen där plan stått och vilat (storage) p.g.a. lågkonjunktur på denna plats. Det är extremt torrt i Mojave vilket gör det optimalt för att ställa av flygplan.
 
Toppen