Senaste nytt

Tips på snabb skidweekend i Europa från Göteborg, med kort transfer från flygplatsen till skidbacken

Jag tänkte försöka klämma in en weekend någonstans i Europa med utgångspunkt från Göteborg. Det jag letar efter är vilka skidorter det finns som ligger nära flygplatsen, eller som har bra anslutningar med t ex tåg med täta avgångar direkt från flygplatsen till skidorten.

Drömmen är att hitta något ställe som jag kan åka iväg till på morgonen, stå i skidbacken vid lunch och sedan åka hem kvällen efter. Det måste inte nödvändigtvis vara en lördag-söndag men vill helst slippa långa transfers med buss, taxi eller hyrbil osv.

Jag har sneglat på den här kartan, men blir inte klokare för det
Ski Airports in Europe - flights to Ski Resorts in Europe - J2Ski

Någon som har idéer, tips eller erfarenheter om bra skidåkning nära flygplatser?
 

ekf

Medlem
GOT-CPH-GVA t&r med SAS exvis borde väl passa? Du kan vara i Geneve vid strax efter kl 10 och åka hem vid 20-tiden, tror iofs inte de tiderna finns alla veckodagar.
Väl i Geneve har du ca 1h-1h15 i minibuss till flera orter, tex Chamonix eller Flaine som jag kan rekommendera. Lägg på en halvtimme så tar du dig till Avoriaz som också hör till ett fint system jag skulle vilja åka tillbaka till.
 

Senator

Moderator
jag kan annars tipsa om att Lufthansa tycker Genève är billigt, så affärsklass ligger på ca 3 500kr. Vi åker nu i februari, och då blir det Zermatt som är ca 2t med bil.

Annars kan du flyga till Zurich och ta tåget till flera ställen ganska enkelt. Jag tittade på Innsbruck som bas, mycket inom ca en timme därifrån.
 
Toppen