Senaste nytt

SAS hävdar att jag ska använda tilltalsnamn på biljett till USA

AABack2ARN

Medlem
I passet är jag Adam Bertil Ceasar Johansson
Jag bokar flygbiljetterna antingen som Ceasar Johansson eller Ceasar Adam Bertil Johansson
Hos Eurobonus heter jag Ceasar Johansson och hos AAdvantage heter jag Ceasar Adam Bertil Johansson
I ESTA är jag Ceasar Johansson
I APIS är jag Ceasar Adam Bertil Johansson

De gånger jag inte fått poäng korrekt beror på andra saker än namnet är jag ganska säker på.
 

Mr Basic

Medlem
Jag är konsekvent "förnamn tilltalsnamn efternamn" när jag bokar flyg, hotell eller ESTA, APIS, Eurobonus osv. Det innebär att jag ofta kallas förnamn och inte mitt tilltalsnamn när jag reser.
 

srg

Medlem
Jag har Förnamn Tilltalsnamn Efternamn i passet och därför också ESTA, biljetten bokas alltid i Tilltalsnamn Efternamn. Detta har alltid fungerat utan problem, dock hände något speciellt senast jag mellanlandade i Los Angeles LAX på väg till San Francisco SFO. Jag minns inte om det var tull eller immigration, men någon på vägen där tyckte att mitt namn på biljetten inte stämde så de tog helt sonika fram en bläckpenna och strök mitt Tilltalsnamn på biljetten och skrev dit Förnamn istället :)
 

TheEagle

Medlem
Enda gången det varit problem för mig med Förnamn Tilltalsnamn Efternamn har varit när jag flugit med Air New Zealand. Då har de varje gång gått in och namnändrat på biljetten och lagt till tilltalsnamnet som jag aldrig brukar använda.
 

hg1980

Medlem
I passet är jag Adam Bertil Ceasar Johansson
Jag bokar flygbiljetterna antingen som Ceasar Johansson eller Ceasar Adam Bertil Johansson
Hos Eurobonus heter jag Ceasar Johansson och hos AAdvantage heter jag Ceasar Adam Bertil Johansson
I ESTA är jag Ceasar Johansson
I APIS är jag Ceasar Adam Bertil Johansson

De gånger jag inte fått poäng korrekt beror på andra saker än namnet är jag ganska säker på.
Låter som jag inte skall behöva bråka med resebyrån då. I hennes värld skulle jag ALDRIG någonsin komma på varken planet eller in i USA med min ESTA som Kalle Kula ens.. vilket jag gjorde senast för 14 dagar sedan.

Men vad alla verkar göra konsekvent här är ändå att fylla i APIS som Förnamn Tilltalsnamn Efternamn. Medans ESTA och biljetter varierar.
 

NotRyan

Medlem
Låter som jag inte skall behöva bråka med resebyrån då. I hennes värld skulle jag ALDRIG någonsin komma på varken planet eller in i USA med min ESTA som Kalle Kula ens.. vilket jag gjorde senast för 14 dagar sedan.

Men vad alla verkar göra konsekvent här är ändå att fylla i APIS som Förnamn Tilltalsnamn Efternamn. Medans ESTA och biljetter varierar.
Man skall komma ihåg att dom på resebyrån inte vet hur det fungerar i praktiken, då dom aldrig gör det vi gör, utan förlitar sig på halvluddiga dokument som säger att flygresan MINSANN skall bokas exakt som det står i passet.
 

hg1980

Medlem
Man skall komma ihåg att dom på resebyrån inte vet hur det fungerar i praktiken, då dom aldrig gör det vi gör, utan förlitar sig på halvluddiga dokument som säger att flygresan MINSANN skall bokas exakt som det står i passet.
Ja, så är det nog. Men hon ville minsann inte ändra namn på min biljett iallafall. Då var jag tvungen att skriva på något form av avtal där jag lovade att jag åkte på egen risk hit och dit. Eftersom det finns ett antal exempel i den här tråden på personer som lyckats få poängen ändå, och i värsta fall får jag retro-claima. Så slutar det med följande:

Pass: Nisse Kalle Kula
ESTA: Kalle Kula
APIS: Nisse Kalle Kula
Biljett: Nisse Kalle Kula
Eurobonus: Kalle Kula

Skall nog förövrigt be om en namnändring hos SKV och ta ut ett nytt pass. Så man slipper sånt här en gång för alla. Någon som har en känsla för hur lång tid det tar efter inskickat dokukment till SKV? Har en ny resa i Februari och vill ju inte hamna mitt i en namnbytesprocess.
 
Toppen