Senaste nytt

Bästa platserna i SAS nya business class?

palmen

Moderator
Kan tycka detta är ett konstigt resonemang.
Där håller jag inte med, de "viktigaste" kunderna ska få välja mat först enligt mig. Så gör man på andra bolag (Lufthansa-gruppen om jag kommer ihåg rätt). Vilka som är de viktigaste är ju dock subjektivt, för en del kan det vara de med högst status och för andra de som har biljetten i högsta bokningsklass eller liknande.

Om två personer med exakt samma bokningsklass reser (och exakt samma kostnad för biljett) så tycker jag att den personen med "högst status" ska få välja mat först även om man råkar sitta på rad 8 och den andra på rad 1.
 

Schnake

Medlem
Hemresan från Tokyo är ju en dagtur, så var beredd på att du får solen rakt in genom fönstret om du sitter på vänster sida.
Själv är jag känslig för alltför mycket sol, och väljer helst högersidan, H-platsen, i västlig riktning.
Sen är jag extra förtjust i rad 8 (8A eller 8H) - jag tycker om att ha hela kabinen framför mig och hörnplatsen längst ner i Businesskabinen känns lite extra ombonad och intim. Ingen sitter direkt bakom, och det är dessutom en "äkta" fönsterplats.
Eventuellt stök och stoj från galley och toaletter stör mig inte det minsta.
Hmm... undviker gärna också solsidan. Hur blir det då till/från LAX?

ARN-LAX 09:50-12:15 = Höger sida?
LAX-ARN 14:15-10:10(+1) = Vänster sida?
 

hg1980

Medlem
Åkte EWR - ARN förra veckan och satt på 8H, var min första resa i business class. Var överlag nöjd men något som störde mig riktigt mycket var att när jag hade stolen i liggande läge så uppstod ett stort luftrum mellan ländryggen och sätet. Hördes på stolen att den försökte blåsa upp sig men inget hände. Det hela slutade med att jag hade stolen i ett mellanläge mellan sitt och ligg för att kunna sova. Mitt resesällskap på två damer upplevde dock inte något liknande problem men det ska sägas att dessa sov på sidan och jag sover på rygg

Landade i morse (HKG) efter ett par timmar i 2H, var förvånad över hur trångt och hårt det kändes, fick träsmak av att sova på sidan. Benen får nätt och jämt plats och tipset om att snurra in sig i täcket innan man fäller stolen är bra! Loungeläget kändes mest fel.

Måste tyvärr hålla med. Sitter just nu på SK939 till LAX, har 5h kvar och har en fruktansvärd träsmak. Den här luftstolen måste ju vara ett skämt!? Har man provat den innan man köpte den? Den pyser och håller på om vartannat. Fyra gånger har luften gått ur ryggstödet, då får man nollställa den med en liten switch under armstödet. Men även när den är tyst och fylld med luft är den sjukt obekväm.

Loungeläget är även det helt fel, känns bara obekvämt. Otamanen är för långt bort. Och det är svårt att ha plats med benen "uppåt" så att säga, trångt. Nej det gör mig verkligen ledsen att inse detta, men kommer nog inte åka det här igen :-( Servicen är fantastisk, maten helt ok och kabinen är väldigt vackert designad. Men det här sätet är väldigt blekt jämfört med all annan Business jag åkt (British Airways, American, Delta, KLM, Air France). Blir till att prova Lufthansa nästa gång man skall flyga Star Alliance.

Jag sitter på 2H, gissar att upplevelsen blir något bättre på första raden men sätet lär vara detsamma.
 

palmen

Moderator
Måste tyvärr hålla med. Sitter just nu på SK939 till LAX, har 5h kvar och har en fruktansvärd träsmak. Den här luftstolen måste ju vara ett skämt!? Har man provat den innan man köpte den? Den pyser och håller på om vartannat. Fyra gånger har luften gått ur ryggstödet, då får man nollställa den med en liten switch under armstödet. Men även när den är tyst och fylld med luft är den sjukt obekväm.

Loungeläget är även det helt fel, känns bara obekvämt. Otamanen är för långt bort. Och det är svårt att ha plats med benen "uppåt" så att säga, trångt. Nej det gör mig verkligen ledsen att inse detta, men kommer nog inte åka det här igen :-( Servicen är fantastisk, maten helt ok och kabinen är väldigt vackert designad. Men det här sätet är väldigt blekt jämfört med all annan Business jag åkt (British Airways, American, Delta, KLM, Air France). Blir till att prova Lufthansa nästa gång man skall flyga Star Alliance.

Jag sitter på 2H, gissar att upplevelsen blir något bättre på första raden men sätet lär vara detsamma.
Tänk vad olika vi upplever sätet, nog är det irriterande med att den verkar pumpa upp luft själv och släppa ut då och då men det problemet har jag även haft på andra bolag. Swiss gamla Business-säte och Air Canadas nya ser jag som sämre alternativ än SAS för min egen smak.
Första raden på SAS är oslagbar med nya kabinen enligt mig.
 
Toppen