Senaste nytt

Det här med att skippa sista segmentet

gunry

Medlem
Har en rutt hem från USA om någon vecka som ser ut så här:
MIA-LHR-BCN, och sedan separat biljett BCN-FRA-GOT dagen efter.

Jag tänkte vara smart och spara tid och har därför bokat en bonusresa LHR-GOT och tänker således skippa segmentet LHR-BCN. Flighten till GOT avgår någon timma efter flighten till BCN. Jag kommer alltså sitta på LHR när mitt första flyg avgår. Samma operating carrier (BA). Biljetterna utfärdade av AA respektive BA (bonusresan).

Är detta en bra idé?

Observera att jag redan är medveten om incheckat bagage och dylikt, detta handlar bara om hur dum/smart min idé är.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Agö

Medlem
Ja, låter som en klok idé. I värsta fall kan du ju bli stämd för att du inte dyker upp på det sista benet men det torde tillhöra undantagsfallen.
 

AABack2ARN

Medlem
Du går av i LHR och skippar benet LHR-BCN med BA. I stället flyger du LHR-GOT med BA på bonusbiljett. Och så vaskar du helt BCN-FRA-GOT?

Det som kan ställa till det (förutom eventuellt incheckat baggage som du redan är medveten om ;)) är conformance när du skall passera säkerhetskontrollen i LHR T5.

Det är inte helt otroligt att systemet kan fånga upp att just du finns på två flighter samtidigt och att detta kommer leda till frågor från kontrollanten. Du har ju garanterat identifierat dig med ditt bonusprogram på sträckan LHR-GOT och vill du ha poäng på atlantflyget identifierar du dig där också med samma bonusprogram. I värsta fall kommer systemet automatcancellera en av flighterna (det lär bli bonusflighten). Men risken att detta skulle ske tror jag är väldigt liten. Jag skulle dock inte gjort det själv...

Bäst hade varit att flyga SAS till Göteborg (men det går ju inte längre...)
 

gunry

Medlem
Du går av i LHR och skippar benet LHR-BCN med BA. I stället flyger du LHR-GOT med BA på bonusbiljett. Och så vaskar du helt BCN-FRA-GOT?

Det stämmer.

Det är just ditt resonemang kring att något system ska fånga upp det som jag funderar på. Det är samma bonusnummer på bokningarna. Har ett ovanligt namn också, om det nu spelar någon roll.
 

AABack2ARN

Medlem
Att namnet är ovanligt tror jag inte seplar så stor roll för datorerna, men bonusnummer är ju en unik identifierare. Dessutom får de tag i din passinformation och med namn, bonusnummer och passnummer är väl matchningen i det närmaste 100%-ig varför systemen kan få för sig att flagga dig.

Risken är som sagt liten men om datorerna vill annorlunda så uppstår väl lätt situationen "the computer says no" om någon vänlig medarbetare hos BA nu mot förmodan skulle vilja hjälpa dig ;)
 

Senator

Moderator
Jag har gjort liknande några gånger, dock alltid valt att åka med andra bolag än det bolag jag skippar sista segmentet med. Det har alltid varit BA i London jag har skippat, men då flugit vidare med SAS eller Lufthansa därifrån.
 
Toppen