Huruvida det är lågsäsong eller inte borde SAS rimligtvis ha känt till även när jag bokade? Kan man tänka sig att de har ett standardpris för uppgradering på varje sträcka (som rimligtvis baseras på historik över beläggningen i de olika klasserna, säkert även säsongsanpassat) och att standardpriset sedan justeras beroende på hur beläggningen ser ut inom de olika klasserna (mycket ekonomi lite business = lägre pris på uppgraderingar och vice versa?) Om det är så har man allt att vinna på att lägga budet närmare inpå.
Blir väldigt spekulativt och hade varit väldigt intressant att höra från någon anställd hur prissättningen för buden fungerar.
Som sagt det kan ändras när som helst, precis som med vilka flygpriser som helst. Har dock inte sett att man ändrat poängpriset, bara cash.
SAS kan ju ha sålt mycket färre platser än förväntat i premium kabinerna till just Chicago och därmed sänker priserna för plusgrade om bokningsläget kanske är högre i go eller annat.
Att få SAS att berätta hur det här fungerar kan du nog dock glömma. Vissa saker är inte tänkta att vi ska veta, å andra sidan finns det väldigt mycket data här på BC om just bud som accepteras och inte. Sen finns det ju fler aspekter i det, du kan maxa budet men är det fullt så är det fullt. Varför man blir nekad får man ju aldrig reda på heller, kan finnas massor av orsaker till det.
Jag tror inte på att priset går ner ju närmre avgång man kommer, finns ingen som rapporterat om liknande mönster i alla fall. Priset är oftast detsamma men vid ett tillfälle i höstas så gick minimipriset upp rejält. Kan ha varit en drive i början med lockpriser för att folk ska börja använda produkten. Liknande prissättning kan självklart dyka upp när som helst.
Om du lägger minimibud på 1000 kronor och någon annan lägger minimibud 2000 kronor kommer ju person 2 dock vara före dig i budgivningen.