Senaste nytt

Någon som har koll på stopover regler med American Airlines?

MrBeen

Medlem
Hej, jag planerar att åka iväg på mina miles till Australien/Nya Zeeland och undrar om nån har koll på hur reglerna ser ut kring stopovers. Hittar inte nåt på AA om detta och det verkar ta tid att få svar från deras support. Kan jag tex flyga ARN-AKL med stopover i BKK på 3 dygn samt SYD på 10 dygn på vägen till AKL men ändå göra det för de antal poäng som det krävs ARN - AKL eller kommer det då att krävas poäng för ARN-BKK + BKK-SYD + SYD-AKL?
 

Dr. Miles

Expert
Enligt AAdvantage regler kan du bara göra stopover om:
du reser t/r
OCH
via Nordamerika

även om du fyller de krav ovan, du kan endast göra en stopover i en Gateway city i Nordamerika.

Om du vill resa till Nya Zealand med stopover, får du boka flera one-way awards.
 

Dr. Miles

Expert
Kan jag tex flyga ARN-AKL med stopover i BKK på 3 dygn samt SYD på 10 dygn på vägen till AKL men ändå göra det för de antal poäng som det krävs ARN - AKL eller kommer det då att krävas poäng för ARN-BKK + BKK-SYD + SYD-AKL?

Det blir ARN-BKK + BKK-SYD + SYD-AKL, ifall du vill ha stopover både i Bangkok och i Sydney.
AAdvantage är inte bra program om du vill göra stopover utanför Nordamerika.
 

Dr. Miles

Expert
En sak till.
AAdvantage generellt tillåter inte routing via tredje region. (t ex Europa - Oceanien via Nordamerika)

Men det finns några undantag.
Ett exempel som gäller gör ditt fall är:

Europe <-> South Pacific:
tillåter byte i tredje region men endast i Singapore, Bangkok, Osaka eller Tokyo.
(min egen erfarenhet visar att det går att byta även i Hong Kong också.)
 

MrBeen

Medlem
Tack för ditt svar! När du skriver att AAdvantage inte tillåter stopovers utanför Nordamerika, betyder det att andra OW bolag skulle tillåta det? Är det lika-samma hos starbolagen?
 

Dr. Miles

Expert
Tack för ditt svar! När du skriver att AAdvantage inte tillåter stopovers utanför Nordamerika, betyder det att andra OW bolag skulle tillåta det? Är det lika-samma hos starbolagen?

Ja, denna regel gäller om du använder AAdvantage miles.

T ex om du använder British Airways Executive Club miles för bonusresor, kan du ha stopover i varje riktning utan extra kostnad.
Japan Airlines JAL MileageBank tillåter också en stopover, även med partner award.
Jag kommer inte ihåg hur det det var med Qantas Frequent Flyer. Andra oneworld flygbolag känner jag inte till deras reglerna.
 
Toppen