Senaste nytt

SAS jobbar för en året runt linje till Visby

Jacob

Medlem
Lite olika besked beroende på var man läser men helt klart kämpar SAS för att sommarlinjen till Visby (som nu drar igång redan imorgon fredag) ska permanentas som en året runt linje. Enligt SAS pressavdelning letar SAS efter en lösning som kan fungera även under vinterhalvåret med passande flygplan och tidtabell. En Boeing 737 är kanske inte optimal året runt.

SVT Östnytt skriver dock att SAS redan beslutat att trafikera linjen året runt, men misstänker att det är något förhastat.
SAS öppnar linjen på Visby året runt - Nyheter | SVT.se
 

Jonas C

Medlem
Är det inte läge snart för SAS att ta ut sina optioner på CRJ-900? Det finns ju trots allt behov för mindre flygplan ex ARN, likt tidigare då man hade Q400 baserade på ARN.

CR9 skulle nog vara det perfekta planet för VBY. Dessutom tack vare den låga förbrukningen så kan man köra fler avgångar per dag, tillskillnad från idag där man bara har en avgång om dagen med 737.
 
Sedan ganska länge flyger Blue1 i codeshare med SAS på svenska inrikeslinjen ARN-KLR-ARN med ATR72 och SAAB 2000.
Jag tror det bästa vore om Blue1 i codeshare med SAS också kan börja flyga ARN-VBY-ARN med ATR72/SAAB 2000. En Canadairjet CRJ-900NG är mycket mycket dyrare att flyga än ex ATR72 på en såkort sträcka som ARN-VBY.
Boeing 737 och MD80 är alldeles för stora för året runt trafik till VBY. Dessa kärror går att flyga under sommarens högsäsong.

I sammanhanget får man inte heller glömma att SAS ärkekonkurrent Norwegian flyger ARN-VBY-ARN dagligen under sommaren med en stor Boeing 737-800W med plats för 189 passagerare.
 
Last edited:

Jacob

Medlem
En CRJ vore ganska passande. Har flugit linjen med en SAS B737 tidigare sommar och flygtiden blir så kort att personalen får rusa genom kabinen för att hinna servera kaffe och samla in skräp. Sedan finns det knappast passagerarunderlag för ett så stort flygplan under vintern.

Linjen till Arlanda är ju gotlänningarnas naturliga väg ut i världen så en linje till Arlanda med passande tidtabell (både för dagspendling och anslutningar) och genomgångsbiljetter vidare ut i Europa/världen med exempelvis SAS är helt nödvändigt för öns infrastruktur.
 
En CRJ vore ganska passande. Har flugit linjen med en SAS B737 tidigare sommar och flygtiden blir så kort att personalen får rusa genom kabinen för att hinna servera kaffe och samla in skräp. Sedan finns det knappast passagerarunderlag för ett så stort flygplan under vintern.

Linjen till Arlanda är ju gotlänningarnas naturliga väg ut i världen så en linje till Arlanda med passande tidtabell (både för dagspendling och anslutningar) och genomgångsbiljetter vidare ut i Europa/världen med exempelvis SAS är helt nödvändigt för öns infrastruktur.

Det är nog trevligt med en CR9 mellan ARN-VBY men jag tror om SAS skall få den linjen lönsam tillsammans med många andr abör man nog överväga ATR alternagtiv istället då dessa är mycket billagare att operera.
 
Jag håller med.
Den optimala flygplanstypen är nog ATR72 på ARN-VBY-ARN för en året runt linje.
Med dagens extremt höga bränsepriser blir CRJ-900 mycket mycket dyrare att flyga än ATR på en såkort linje som ARN.VBY.
Hoppas SAS i codeshare med Blue1 kan börja flyga ARN-VBY:)
 

011430121

Medlem
Är det inte läge snart för SAS att ta ut sina optioner på CRJ-900? Det finns ju trots allt behov för mindre flygplan ex ARN, likt tidigare då man hade Q400 baserade på ARN.

CR9 skulle nog vara det perfekta planet för VBY. Dessutom tack vare den låga förbrukningen så kan man köra fler avgångar per dag, tillskillnad från idag där man bara har en avgång om dagen med 737.

Hur många har man har på option på?
 

GVA380

Medlem
Apropå flyplanstyp mellan ARN-VBY, i början av 90-talet kunde man hamna på en Scanair DC10 på rutten ARN-VBY vilket gav en lite märklig känsla dels genom jättelik kabin med få passagerare dels genom att nedstigningen inleddes strax efter att man kommit upp på på höjd . Bekvämt var det i alla fall med x antal säten för sig själv :)
 
Toppen